Compacttråd!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när jag ser hur snygg den golden champen är så kommer faktiskt funderingarna fram att fixa min egen oxå som är i stort behov av ny lack...
<!-- </EdIndex> --></div>

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hopplockat av skrot som låg i garaget.[img][IMG=http://img404.imageshack.us/img404/8974/bild065l.jpg][/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img][img][IMG=http://img339.imageshack.us/img339/8826/bild070b.jpg][/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Uploaded with ImageShack.us[/img][img][IMG=http://img339.imageshack.us/img339/8826/bild070b.jpg][/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här såg Compakten ut för fem år sedan då den köptes för att användas som åretrunt moppe till och från jobbet. Utrustades med membrancylinder borrad 41 mm och centrerat tändstift i topplocket, 12 mm förgasare. Vintertid även dubbdäck. Dottern sa då att när jag fyller femton om två år att hon ville ha Compakten men i så fall vill hon ha den röd

Så blev detta resultatet av renoveringen.

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sen gilla ja modellen på bromspedal. för övrigt har ju mopeden ett underbart skick!! <!-- </EdIndex> --></div>
tändningslås va snitsigt. för de e väl det du monterat på kabelrännan??mallgroda skrev:Så här såg Compakten ut för fem år sedan då den köptes för att användas som åretrunt moppe till och från jobbet. Utrustades med membrancylinder borrad 41 mm och centrerat tändstift i topplocket, 12 mm förgasare. Vintertid även dubbdäck. Dottern sa då att när jag fyller femton om två år att hon ville ha Compakten men i så fall vill hon ha den röd
Uploaded with ImageShack.us
sen gilla ja modellen på bromspedal. för övrigt har ju mopeden ett underbart skick!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändningslås monterade jag först på Dakotan då grabben sa att det var problem med ungdommar på hans skola som inte lärt sig vad som är mitt eller ditt. Utan på rasterna gick ut och startade mopeder utan tändningslås och "torrgasade" för att dom inte hade något eget att åka på. Efter att ha sökt efter ett litet och framför allt kort lås hittade jag ett som sitter på Arctic Cat snöskotrar artnr 81122. Firman som har dom heter Bilcity Maskincentralen 063-127520. Bromspedalen är orginal då compakten ursprungligen är en modell 1240 <!-- </EdIndex> --></div>
-
arctic cat grejer e lätt för mig att skaffa då vi e återförsäljre för det märket här på jobbet. <!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:Tändningslås monterade jag först på Dakotan då grabben sa att det var problem med ungdommar på hans skola som inte lärt sig vad som är mitt eller ditt. Utan på rasterna gick ut och startade mopeder utan tändningslås och "torrgasade" för att dom inte hade något eget att åka på. Efter att ha sökt efter ett litet och framför allt kort lås hittade jag ett som sitter på Arctic Cat snöskotrar artnr 81122. Firman som har dom heter Bilcity Maskincentralen 063-127520. Bromspedalen är orginal då compakten ursprungligen är en modell 1240
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Vet inte om detta räknas efter som jag inte äger den längre
men detta är resultatet av 2st riktiga lik som jag kom över ganska billigt och var mitt första projekt när man blev återfalls mopedist. Tanken var att min tös skulle ta över den när hon vart 15 men hon ville inte ha den utan vi fick sälja och köpa en plastbanan istället.Nåja det hade väl varit för mycket begärt att tösa skulle köra en likadan moppe som pappa gjorde när han var 15
Men det är ju jäkligt roligt att se så många snygga Compacter ni har och äger

Vet inte om detta räknas efter som jag inte äger den längre

tändningslås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur kopplade du tändningslåst?.Gärna bild på kopplinen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fördelen med detta lås är att det får plats i Compactens tutkåpa mellan plattjärnen efter lite modifikation av anslutningsblecken i bakkant på låset. Man får vika anslutningsblecken på låset 90 grader åt sidan (dom pekar rakt bakåt orginal) och använda krympslang på kabelskorna så det inte "jordar" om en kabelsko skulle komma i kontakt med plåten. Jag filade upp ett 16 mm hål med en liten rakkant i ena kanten i tutkåpan som gör att låset inte vrider runt sig. Låset är slutande krets i avstängt läge så man kan jorda över låset (svart kabel) Hemsidan till firman som har låset med bilder http://www.bilcity.se/t-las.htm . Jag gjorde så att när jag drog elsystemet på Compakten blev tillägget att i lamphuset drogs från svart kabel (jord) en svart kabel ner till låset och en svart kabel upp till lamphuset igen som jordades i huset. Så när nyckeln inte sitter i jordar låset den svarta kabeln och mopeden går inte att starta (som att ha dödarknappen intryckt hela tiden) När nyckeln sitter i och är i tändläge öppnar låset jordkabeln och mopeden går att starta <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägger in en bilder på en bekants-bekant Maraton 1248 som var här på mek en gång i tiden. Detta var hans 15-års moped och inga delar var utbytta på den förutom förgasaren.
Så det är inte våran moppe, men det är jag som har fotat. Detta var innan mek och tvätt, ångrar att jag inte tog några efterbilder.

Så det är inte våran moppe, men det är jag som har fotat. Detta var innan mek och tvätt, ångrar att jag inte tog några efterbilder.

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Intressant , stöder det ett "batteriläge" <!-- </EdIndex> --></div>mallgroda skrev:Fördelen med detta lås är att det får plats i Compactens tutkåpa mellan plattjärnen efter lite modifikation av anslutningsblecken i bakkant på låset. Man får vika anslutningsblecken på låset 90 grader åt sidan (dom pekar rakt bakåt orginal) och använda krympslang på kabelskorna så det inte "jordar" om en kabelsko skulle komma i kontakt med plåten. Jag filade upp ett 16 mm hål med en liten rakkant i ena kanten i tutkåpan som gör att låset inte vrider runt sig. Låset är slutande krets i avstängt läge så man kan jorda över låset (svart kabel) Hemsidan till firman som har låset med bilder http://www.bilcity.se/t-las.htm . Jag gjorde så att när jag drog elsystemet på Compakten blev tillägget att i lamphuset drogs från svart kabel (jord) en svart kabel ner till låset och en svart kabel upp till lamphuset igen som jordades i huset. Så när nyckeln inte sitter i jordar låset den svarta kabeln och mopeden går inte att starta (som att ha dödarknappen intryckt hela tiden) När nyckeln sitter i och är i tändläge öppnar låset jordkabeln och mopeden går att starta
På hemsidan står det att låset sluter krets i 0-läge. Vet inte hur det ursprungligen använs på Arctic Cat snöskotrarna. Vet bara att det funkar till moppe för att jorda med. Blev rekomenderad av en kille på den firman att använda detta lås när jag var i kontakt med dom <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:Intressant , stöder det ett "batteriläge"