Framoped 66 - Novolettemotor renoveras. Motorhaveri
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu lagt lite färg på pysventilen. Kommer bild när jag monterat den på toppen.
Väntar fortfarande på cylindern som är på honing på Mascot Motor i Nässjö.
Ska ringa imorgon och höra om den är klar än.
Köpte en gasvajer på tradera igår så nu fattas bara kopplingsvajer, bromsvajer, vajer till pysventilen och vajer till luftfiltret på förgasaren.
Var nära att köpa en gashandtag med pyshandtag häromdagen, men den bärbara datorn var för seg så någon annan fick det vinnande budet. Men det kommer förhoppningsvis ut fler. <!-- </EdIndex> --></div>
Väntar fortfarande på cylindern som är på honing på Mascot Motor i Nässjö.
Ska ringa imorgon och höra om den är klar än.
Köpte en gasvajer på tradera igår så nu fattas bara kopplingsvajer, bromsvajer, vajer till pysventilen och vajer till luftfiltret på förgasaren.
Var nära att köpa en gashandtag med pyshandtag häromdagen, men den bärbara datorn var för seg så någon annan fick det vinnande budet. Men det kommer förhoppningsvis ut fler. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu kommer som utlovat bild på när pysventilen är monterad. Blev riktigt bra om jag får säga det själv.
Måste bara skaffa en ny sprint då det ena benet gick av. 



Hämtade även hem cylindern idag. Honingen såg bra ut. Kommer lacka den i helgen. Bilder kommer när den torkat.
Köpte mig en gasvajer på tradera också. Nästa projekt är att hitta kolvringar på något ställe där man inte behöver betala ruskigt mycket i frakt. <!-- </EdIndex> --></div>





Hämtade även hem cylindern idag. Honingen såg bra ut. Kommer lacka den i helgen. Bilder kommer när den torkat.
Köpte mig en gasvajer på tradera också. Nästa projekt är att hitta kolvringar på något ställe där man inte behöver betala ruskigt mycket i frakt. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har det varit tyst här ett tag, men det har inte stått helt still.
Skulle testmontera cylindern och avgassystemet förra helgen. Då visade det sig att svetsningen misslyckats ganska totalt. Sprack sönder bara jag skruvade i en skruv för hand. Har nu testat att laga med kemisk metall. Verkar hålla ganska bra, men anläggningsytan som avgaskröken ska vara mot är allt annat än jämn. Får se hur jag ska lösa det.
Håller nu på att kämpa med att få bort muttern som håller svänghjulet. Den sitter som berget. Har ingen mutterknack utan bara spärrskaft. Verkar vara stört omöjligt att få bort den.
Men för att vara på den säkra sidan så ska jag fråga om den är rätt eller felgängad. Den borde väl vara rättgängad?
Har ni något tips för att lossa den? Har läst om att man kan fylla cylindern med diverse saker för att låsa kolven. Har tom läst om nån som skruvat ner en gängstav i tändstiftshålet för att låsa kolven. Tycker detta låter som ganska korkade idéer.
Får se om jag orkar leta reda på kameran och ta lite kort.
Vann en auktion på Tradera idag. Ett Magura-gashandtag med pysreglage.
<!-- </EdIndex> --></div>
Skulle testmontera cylindern och avgassystemet förra helgen. Då visade det sig att svetsningen misslyckats ganska totalt. Sprack sönder bara jag skruvade i en skruv för hand. Har nu testat att laga med kemisk metall. Verkar hålla ganska bra, men anläggningsytan som avgaskröken ska vara mot är allt annat än jämn. Får se hur jag ska lösa det.
Håller nu på att kämpa med att få bort muttern som håller svänghjulet. Den sitter som berget. Har ingen mutterknack utan bara spärrskaft. Verkar vara stört omöjligt att få bort den.
Men för att vara på den säkra sidan så ska jag fråga om den är rätt eller felgängad. Den borde väl vara rättgängad?
Har ni något tips för att lossa den? Har läst om att man kan fylla cylindern med diverse saker för att låsa kolven. Har tom läst om nån som skruvat ner en gängstav i tändstiftshålet för att låsa kolven. Tycker detta låter som ganska korkade idéer.
Får se om jag orkar leta reda på kameran och ta lite kort.
Vann en auktion på Tradera idag. Ett Magura-gashandtag med pysreglage.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Här är ett ypperligt tillfälle för att prova innovationsförmågan.
Om svänghjulet sitter på den vänstra sidan av mopeden och roterar medsols kan muttern vara vänstergängad men den behöver inte vara det. Oftast går det att utröna på den lilla del av gänga som oftast sticker ut utanför muttern. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, det är helt korkade idéer. Har själv haft sådana men då var jag bara 12-13 år. Du behöver ett svänghjulsmothåll. Kolla min tråd "Verktygsparad" under foto så förstår du vad jag menar. Är du bara det minsta händig så tillverkar du ett själv. Det går att göra ett sådant väldigt enkelt eller krångla till det om man nu känner för det.frallansson skrev:Har ni något tips för att lossa den? Har läst om att man kan fylla cylindern med diverse saker för att låsa kolven. Har tom läst om nån som skruvat ner en gängstav i tändstiftshålet för att låsa kolven. Tycker detta låter som ganska korkade idéer.
Här är ett ypperligt tillfälle för att prova innovationsförmågan.

Om svänghjulet sitter på den vänstra sidan av mopeden och roterar medsols kan muttern vara vänstergängad men den behöver inte vara det. Oftast går det att utröna på den lilla del av gänga som oftast sticker ut utanför muttern. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Försökte kolla gängan, men i dåligt ljus var det inte lätt. Får ta en titt imorgon igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Kollade ju faktiskt i den tråden häromdagen. Blir nog till att försöka tillverka något liknande. Hur svårt kan det vara?56:an skrev:Ja, det är helt korkade idéer. Har själv haft sådana men då var jag bara 12-13 år. Du behöver ett svänghjulsmothåll. Kolla min tråd "Verktygsparad" under foto så förstår du vad jag menar. Är du bara det minsta händig så tillverkar du ett själv. Det går att göra ett sådant väldigt enkelt eller krångla till det om man nu känner för det.frallansson skrev:Har ni något tips för att lossa den? Har läst om att man kan fylla cylindern med diverse saker för att låsa kolven. Har tom läst om nån som skruvat ner en gängstav i tändstiftshålet för att låsa kolven. Tycker detta låter som ganska korkade idéer.
Här är ett ypperligt tillfälle för att prova innovationsförmågan.
Om svänghjulet sitter på den vänstra sidan av mopeden och roterar medsols kan muttern vara vänstergängad men den behöver inte vara det. Oftast går det att utröna på den lilla del av gänga som oftast sticker ut utanför muttern.

Försökte kolla gängan, men i dåligt ljus var det inte lätt. Får ta en titt imorgon igen. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Annat var det förr när man kunde justera in brytarspetsarna i mörkret under en gatlykta....
<!-- </EdIndex> --></div>
En skrotbit som nästan passade direkt?frallansson skrev:Hittade nu ett väldigt enkelt verktyg.

Känner igen det där... I dag fordras glasögon och ibland även förstoringsglas tillsammans med lysrör och lampor.frallansson skrev:Försökte kolla gängan, men i dåligt ljus var det inte lätt.
Annat var det förr när man kunde justera in brytarspetsarna i mörkret under en gatlykta....
