Husqvarna 118cc cross

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Ekstam

Inlägg av Ekstam »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har man lyckats byta gummisnoddarna i framgaffeln också :D Dom gamla var det inte mycket kvar av...

Här med nya "snoddar" :D
Bild

Uploaded with ImageShack.us

En bonus bild på den fina moroten som glappar i allt som kan glappa :wink:
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Och en till på helheten :)
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Übertuff! Men allvarligt...en Bing 17 måste vara för liten för den där måtårn! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut däremot är jag funderar jag över försprånget på gaffeln :shock:
vilket baklängesrejk det är på det där styrhuvudet måste vobbla ngt så kopiöst med den där inverterade försprånget..
i regel brukar ett lagom försprång vara ett styrhuvud som vinklar lite mer än själva styrstammen men i detta fallet är det tvärt om mysko..
här en liten bild om rätt försprång..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->doktorn verkar ha bra koll.... Jag tittade också på det där förut och fick det till att de måste ha fått dit en Silverpilsgrunka längst upp iställlet för originalet.

Är nog bäst du fixar tillbaka rätta vinkeln tror jag...

Annars är det en helkul hoj... Jag tror det funkar fint med Bing 17 förgasaren. Det är första gången jag ser en HVA 118cc med ställbart munstycke. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Ekstam

Inlägg av Ekstam »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Übertuff! Men allvarligt...en Bing 17 måste vara för liten för den där måtårn!
Sitter en liten 14mm amal som orginal så bingen borde duga ett tag :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ekstam

Inlägg av Ekstam »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag :wink: Sen är de klart att man ska ha ställbart 8) man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja skulle inte bry mig om gaffeln, ska de va stelt och inte puts så ska man åka på gränsen också. :wink:

de ska va hårt och tufft! <!-- </EdIndex> --></div>
Ekstam

Inlägg av Ekstam »

Mattias-M skrev:ja skulle inte bry mig om gaffeln, ska de va stelt och inte puts så ska man åka på gränsen också. :wink:

de ska va hårt och tufft!
Jo så är de 8) ska ju ändå bara köras i skogen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag :wink: :D
Linjen ska väl dras genom hjulaxeln och den sitter ju en bit framför "röret"
så man luras att det lutar <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag :wink: Sen är de klart att man ska ha ställbart 8) man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör :D
Men den där ramen kommer väl från min svärfar, eller hur? Om det är så vill jag nog tro att det är originalgaffeln...

Amal 14? Hmmm, där har vi kanske förklaringen till att jag har en Zündappmotor med Amal förgasare :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

56:an skrev:Minns också att de körde med sådana här ombyggda Qvarnor inuti stora runda "tunnor" av trä när jag var på marknader och tivolin som liten. Runt om överst på tunnan fanns läktare där man såg motorcyklarna köra runt, runt nere i tunnan. De kunde vara också var två motorcyklar som körde i motsatt riktning till varandra. Hela tunnan och läktarna gungade med av centrifugalkraften.

Har för mig det var någon tältduk som tak på tunnan för att skydda åskådarna mot regn och oväder men blårök och farliga avgaser tänkte man kanske inte så mycket på då. :roll: Inte jag i alla fall.... :P
Typ
http://www.youtube.com/watch?v=rUVXNeHa5EA&feature=related

Nyare modell
http://www.youtube.com/watch?v=L9aREQpcLGU&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis rätt cykel också
En riktig Wall of death förare kör alltid INDIAN !!

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån där steel ball har jag sett , och dom var två där inne, riktigt svettigt skulle jag tro, fast har man sett det en gång så är det lika hela tiden, dom första fem minuterna är bäst 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Ekstam

Inlägg av Ekstam »

Pälle skrev:
Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag :wink: Sen är de klart att man ska ha ställbart 8) man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör :D
Men den där ramen kommer väl från min svärfar, eller hur? Om det är så vill jag nog tro att det är originalgaffeln...

Amal 14? Hmmm, där har vi kanske förklaringen till att jag har en Zündappmotor med Amal förgasare :lol:
Japp den kommer från din svärfar :wink: och gaffeln ser ut som om den alltid har suttit där :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja prexis som brax sa så hjälper ju bottenlänken lite för att få till försprånget. Men när jag kollade hajjade jag till att den var så djäkla brant å fastän bottenlänken förskjuter hjulet framåt så ser det tokigt ut.
Men den såg väl ut på det där sättet på den tiden dom hade väl inte utvecklat färdigt..
om den var knäckt så hade det ju synats brytmärken/svetsar i den undre styrkronan :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar