<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut däremot är jag funderar jag över försprånget på gaffeln
vilket baklängesrejk det är på det där styrhuvudet måste vobbla ngt så kopiöst med den där inverterade försprånget..
i regel brukar ett lagom försprång vara ett styrhuvud som vinklar lite mer än själva styrstammen men i detta fallet är det tvärt om mysko..
här en liten bild om rätt försprång.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->doktorn verkar ha bra koll.... Jag tittade också på det där förut och fick det till att de måste ha fått dit en Silverpilsgrunka längst upp iställlet för originalet.
Är nog bäst du fixar tillbaka rätta vinkeln tror jag...
Annars är det en helkul hoj... Jag tror det funkar fint med Bing 17 förgasaren. Det är första gången jag ser en HVA 118cc med ställbart munstycke. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag Sen är de klart att man ska ha ställbart man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör <!-- </EdIndex> --></div>
Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag
Linjen ska väl dras genom hjulaxeln och den sitter ju en bit framför "röret"
så man luras att det lutar <!-- </EdIndex> --></div>
Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag Sen är de klart att man ska ha ställbart man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör
Men den där ramen kommer väl från min svärfar, eller hur? Om det är så vill jag nog tro att det är originalgaffeln...
Amal 14? Hmmm, där har vi kanske förklaringen till att jag har en Zündappmotor med Amal förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Minns också att de körde med sådana här ombyggda Qvarnor inuti stora runda "tunnor" av trä när jag var på marknader och tivolin som liten. Runt om överst på tunnan fanns läktare där man såg motorcyklarna köra runt, runt nere i tunnan. De kunde vara också var två motorcyklar som körde i motsatt riktning till varandra. Hela tunnan och läktarna gungade med av centrifugalkraften.
Har för mig det var någon tältduk som tak på tunnan för att skydda åskådarna mot regn och oväder men blårök och farliga avgaser tänkte man kanske inte så mycket på då. Inte jag i alla fall....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån där steel ball har jag sett , och dom var två där inne, riktigt svettigt skulle jag tro, fast har man sett det en gång så är det lika hela tiden, dom första fem minuterna är bäst <!-- </EdIndex> --></div>
Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag Sen är de klart att man ska ha ställbart man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör
Men den där ramen kommer väl från min svärfar, eller hur? Om det är så vill jag nog tro att det är originalgaffeln...
Amal 14? Hmmm, där har vi kanske förklaringen till att jag har en Zündappmotor med Amal förgasare
Japp den kommer från din svärfar och gaffeln ser ut som om den alltid har suttit där <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja prexis som brax sa så hjälper ju bottenlänken lite för att få till försprånget. Men när jag kollade hajjade jag till att den var så djäkla brant å fastän bottenlänken förskjuter hjulet framåt så ser det tokigt ut.
Men den såg väl ut på det där sättet på den tiden dom hade väl inte utvecklat färdigt..
om den var knäckt så hade det ju synats brytmärken/svetsar i den undre styrkronan <!-- </EdIndex> --></div>