Sida 3 av 4
Postat: 06 apr 2011, 19:51
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har man lyckats byta gummisnoddarna i framgaffeln också

Dom gamla var det inte mycket kvar av...
Här med nya "snoddar"
Uploaded with
ImageShack.us
En bonus bild på den fina moroten som glappar i allt som kan glappa
Uploaded with
ImageShack.us
Och en till på helheten
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 20:33
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Übertuff! Men allvarligt...en Bing 17 måste vara för liten för den där måtårn! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 20:38
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut däremot är jag funderar jag över försprånget på gaffeln

vilket baklängesrejk det är på det där styrhuvudet måste vobbla ngt så kopiöst med den där inverterade försprånget..
i regel brukar ett lagom försprång vara ett styrhuvud som vinklar lite mer än själva styrstammen men i detta fallet är det tvärt om mysko..
här en liten bild om rätt försprång..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 20:48
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->doktorn verkar ha bra koll.... Jag tittade också på det där förut och fick det till att de måste ha fått dit en Silverpilsgrunka längst upp iställlet för originalet.
Är nog bäst du fixar tillbaka rätta vinkeln tror jag...
Annars är det en helkul hoj... Jag tror det funkar fint med Bing 17 förgasaren. Det är första gången jag ser en HVA 118cc med ställbart munstycke.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 20:56
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Übertuff! Men allvarligt...en Bing 17 måste vara för liten för den där måtårn!
Sitter en liten 14mm amal som orginal så bingen borde duga ett tag

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 21:02
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag

Sen är de klart att man ska ha ställbart

man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 21:40
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja skulle inte bry mig om gaffeln, ska de va stelt och inte puts så ska man åka på gränsen också.
de ska va hårt och tufft! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2011, 21:48
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:ja skulle inte bry mig om gaffeln, ska de va stelt och inte puts så ska man åka på gränsen också.
de ska va hårt och tufft!
Jo så är de

ska ju ändå bara köras i skogen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 00:05
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag

Linjen ska väl dras genom hjulaxeln och den sitter ju en bit framför "röret"
så man luras att det lutar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 06:50
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag

Sen är de klart att man ska ha ställbart

man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör

Men den där ramen kommer väl från min svärfar, eller hur? Om det är så vill jag nog tro att det är originalgaffeln...
Amal 14? Hmmm, där har vi kanske förklaringen till att jag har en Zündappmotor med Amal förgasare

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 07:18
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Minns också att de körde med sådana här ombyggda Qvarnor inuti stora runda "tunnor" av trä när jag var på marknader och tivolin som liten. Runt om överst på tunnan fanns läktare där man såg motorcyklarna köra runt, runt nere i tunnan. De kunde vara också var två motorcyklar som körde i motsatt riktning till varandra. Hela tunnan och läktarna gungade med av centrifugalkraften.
Har för mig det var någon tältduk som tak på tunnan för att skydda åskådarna mot regn och oväder men blårök och farliga avgaser tänkte man kanske inte så mycket på då.

Inte jag i alla fall....

Typ
http://www.youtube.com/watch?v=rUVXNeHa5EA&feature=related
Nyare modell
http://www.youtube.com/watch?v=L9aREQpcLGU&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 07:57
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis rätt cykel också
En riktig Wall of death förare kör alltid INDIAN !!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 08:49
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån där steel ball har jag sett , och dom var två där inne, riktigt svettigt skulle jag tro, fast har man sett det en gång så är det lika hela tiden, dom första fem minuterna är bäst

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 09:14
av Ekstam
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Ekstam skrev:Måste hålla med om att gaffeln har lite konstig rejk får kolla på de imorrn, ska se om den är knäckt nånstans för den är orginal annars tror jag

Sen är de klart att man ska ha ställbart

man måste ju kunna justera efter temp, fukt och humör

Men den där ramen kommer väl från min svärfar, eller hur? Om det är så vill jag nog tro att det är originalgaffeln...
Amal 14? Hmmm, där har vi kanske förklaringen till att jag har en Zündappmotor med Amal förgasare

Japp den kommer från din svärfar

och gaffeln ser ut som om den alltid har suttit där

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2011, 11:23
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja prexis som brax sa så hjälper ju bottenlänken lite för att få till försprånget. Men när jag kollade hajjade jag till att den var så djäkla brant å fastän bottenlänken förskjuter hjulet framåt så ser det tokigt ut.
Men den såg väl ut på det där sättet på den tiden dom hade väl inte utvecklat färdigt..
om den var knäckt så hade det ju synats brytmärken/svetsar i den undre styrkronan

<!-- </EdIndex> --></div>