straff trimmad moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Blir du sedd och stoppad av en polisbil när du kör utan hjälm så är det GARANTERAT att du blir straffad under normala förhållanden, finns faktiskt inte en chans i världen att du slipper straff om du blir stoppad utan hjälm :!:
Men om jag inte blir sedd eller stoppad?...
På landet eller s.k. laglösa orter bör det ju vara ganska så fritt, eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara du som spräcker skallen om du ramlar i 30 blås, ingen annan, så skippa hjälmen om du känner dig coolare utan den. kan nog imponera en och en annan att visa upp ärret i huvudet efter dom lappat ihop skallen <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

Pop skrev:bara du som spräcker skallen om du ramlar i 30 blås, ingen annan, så skippa hjälmen om du känner dig coolare utan den. kan nog imponera en och en annan att visa upp ärret i huvudet efter dom lappat ihop skallen
Jovisst, det finns risker, men samma risker fanns för 40 år sedan. "Cool", nej det här är en fråga om frihet, få känna vinden i håret osv.
Finns absolut folk här på forumet som gärna skulle vilja slippa hjälmen och bara köra, precis som för 40-50 år sedan.

P.S. Vid vilken hastighet spräcks hjälm om man har en sådan otur att ramla med huvudet före? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Re: straf trimad moped

Inlägg av S_Compakt »

Raketsport skrev:
körmoped skrev:
Raketsport skrev:
S_Compakt skrev:
försäkring kan man ha även på trimmad moped
Jag läste i förrgår på försäkringssidor och tidigare på transportstyrelsen (har jag för mig) att du kan ha en trimmad moped försäkrad, men händer en olycka så gäller inte försäkringen.
Av vilken anledning ska man ha försäkring då?
Det är ju så att du har ju trafikförsäkrat en moped och kör oregad mc. Alltså täcker inte försäkringen vid olycka.
Det avgör försäkringsbolaget som ALLTID <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: straf trimad moped

Inlägg av Raketsport »

Lolalola skrev:
körmoped skrev: Av vilken anledning ska man ha försäkring då?
Om det en olycka där du är vållande men polisen inte är på plats så täcker ju försäkringen skadorna på både din moppe och den/det du har kört på. Beroende på ofattning naturligtvis. Men vi kan säga en helförsäkring för enkelhetens skull. Men hur ofta behöver man kalla dit polis liksom... Sen så skall du ju ha ett papper att visa upp ifall du blir stoppad också.

Edit: Sen så är det nog ganska bra att ha ett försäkringsbolag även om du blivit påkörd och det är den andres fel. För även om vålladet står klart så frågas det ju alltid efter motpartens försäkringsbolag.
För att få ut på en trafikförsäkring så är det du som mopedist som har vållat skadan/olyckan. Eftersom du själv talat om att du kör en trimmad moped och inte kan bevisa att du kört under 30km/h anser försäkringsbolaget garanterat att du inte ska få ersättning pga av vårdslöshet oavsett om polisen kommer till plats eller inte.
Ring och fråga erat försäkringsbolag vad som gäller för er.. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det krävs ganska mycket för att du verkligen ska spräcka en ny och modern mopedhjälm.

Däremot kan du spräcka skallen bara du ramlar på fel sätt när du är ute och går. Sen så behöver inte skallen spräckas för att en kraft mot den ska döda. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Amarace skrev:Är det inte lite mycket tyckanden och rykten/skrönor här nu?

Det är alltid dagsböter, inte fast bötesbelopp, för olovlig körning.
Att det inte påverkar körkortet är ju rent bullshit, man åker på spärrtid, däremot beror det ju på när man åker dit, om du åker på Olovlig körning när du är 15 år har det ju liten betydelse, åker du däremot när du är 17 år och 9 månader, och ska ta körkortet när du är 18 så ligger du risigt till, körkortstillståndet ryker och du får en spärrtid på normalt sett 6 månader, men det kan minskas beroende på omständigheter.

Spärrtiden räknas från då det vunnit laga kraft.
Inte fungerade det så när grabben åkte dit iallafall + flera.. 1500 i böter för alla som hade trim .. ingen fick problem med lämp inte ens en kille som åkte dit igen nån månad senare <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland så undrar jag om folk verkligen läser hela tråden innan de skriver? :?

Indraget lämplighetsintyg sker i de flesta fall vilket innebär att det oftast händer, men ibland inte :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att inte berätta för sitt försäkringsbolag om den tyska cylindern som satt på när man dammade in i den parkerade bilen är naturligtvis också att rekommendera. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

Roos skrev:Det krävs ganska mycket för att du verkligen ska spräcka en ny och modern mopedhjälm.

Däremot kan du spräcka skallen bara du ramlar på fel sätt när du är ute och går. Sen så behöver inte skallen spräckas för att en kraft mot den ska döda.
Men om du inte har en ny och modern hjälm då? Du kör trimmat 65-85 blås med en gammal Agv eller Svemo hjälm. Spricker hjälmen då?

Absolut, du kan spräcka skallen på nästan vilka sätt som helst. Har hört om en gubbe som fick hjärtstillestånd när han var ute och joggade. Han ramlade i backen med huvudet före...PANG, död.

Hjälmlagen är väl endast i förebyggande syfte, precis som många andra. Skulle dock tycka att de endast skulle fortsätta att rekommendera att ha hjälm, som Puch och många andra gjorde. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Roos skrev:Ibland så undrar jag om folk verkligen läser hela tråden innan de skriver? :?

Indraget lämplighetsintyg sker i de flesta fall vilket innebär att det oftast händer, men ibland inte :)
Kan ju iofs bero på vad folk mer har gjort , som det talas tyst om <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->S_Compakt: Ja det kan det ju iofs göra.

Rolle: Ja, hjälmlagen är i förebyggande syfte och hjälmen hjälper troligtvis inte mycket om du kör i 80 blås rakt in en bil, långtradare, traktor, vägg eller vad man nu kan köra in i.
Däremot hjälper den mycket om man tex kör i diket, kör omkull eller krockar i en lite lägre hastighet (Original + 20km/h ungefär = ~ 65km/h). Efter det så är det så pass stora krafter att du troligtvis dör oavsett.

På skoter så är det valfritt och de flesta som kör skoter har faktiskt hjälm. Men då är olycksrisken på skoter MYCKET lägre. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjälmem behöver inte spricka. Jag åkte ikull med moppen på asfalt med lösgrus i en böj. Det blev ungefär som att sladda omkull,jag var nere på backen. Att sedan bakhjulet hittade ett hål i asafalten gjorde att moppen slog över åt andra hållet och jag med. Alltså först från ena sida och över till andra. Jag slog i skallen och det svartnade en stund, dessutom slog jag i högersidan av kroppen. Vid tillfället hade jag skinnställ på mig som blev ganska slitet. När jag kollade på hjälmen var det en vass sten som satt i den, den kunde ha varit i skallbenet. Hastighet under 30.
Alltid när jag åker åkafortmoppe har jag skinnställ. Utom vid små provturer. <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skallen får nästan alltid en smäll i backen vid en vurpa. beroende på att huvudet blir så tungt att man inte pallar med att hålla emot. Detta har jag flera erfarenheter av :( :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående försäkring på trimmad moped. Försäkringsbolaget betalar ut det som skall betalas. MEN, du kan bli återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget.

Och angående en annan skrev tidigare. Du kör inte moppen bara för att du har två händer på styret. Helt omöjligt att bli straffad för att du GÅR med en trimmad moped. Det är inte olagligt för fem öre.

Vid en rejält vurpa, så ska ju hjälmen spricka, istället för skallen. För den energin som uppstår ska hjälmen ta istället för skallen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar