NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Tips, frågor och allmänt snack.
christian

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Och Torpedonaven tillverkas väl ännu fast de heter Sram och inte Sachs?
Mjah, det finns ju ochså en tjekkisk Torpedo-kopi-producent som jag inte minns namnet på. <!-- </EdIndex> --></div>
christian

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christian skrev:
JanneHagnell skrev:Och Torpedonaven tillverkas väl ännu fast de heter Sram och inte Sachs?
Mjah, det finns ju ochså en tjekkisk Torpedo-kopi-producent som jag inte minns namnet på.
Nu mins jag: Favorit, som i dag heter Velosteel.

Favoritnaven kan iblandt vara ganska bra, om de har skötats väl. Velosteel tycks vara skräp. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Kontakt:

Inlägg av andybee »

En gammal tråd, men fortfarande lika intressant. Jag har för ett tag sen kommit över en Husqvarna cykelbroschyr från 1966. Trots att flera källor säger att HVA-cyklar slutade tillverkas i början av 60-talet är det inte helst sant beroende på hur man ser det. Deras egen tillverkning må ha upphört i början av 60-talet, mennamnet levde kvar på cyklar. De bär tydliga Monsrk drag, så det rör väl dig om enbart badge-engineering. Hursomhelst är de utrustade med Novo-nav. Som tillbehör erbjuds det 2-växlade Novo-navet också. Märkligt nog verkar inte det 3-växlade navet, som kom 1955,finnss tillgängligt. Hur länge Novo egentligen levde och hur länge namnet Husqvarna fanns på cyklar är fortfarande oklart, men förr eller senare borde detta komma fram i ljuset.

Ang Nymans använde de alltid Torpedo sen runt ca 1932 och frampt. Undantagen är militärcyklarna där försvarsmakten hade bestämt sig för Novo oavsett om Nymans, Monark eller Husqvarna tillverkade ramarna. Därför satt det alltid Novo i militärcyklar.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Intressant! Men tillverkade Hva själva Novonaven på 60-talet och levererade dem till MCB eller hade den tillverkningen också flyttats?
Appropå denna badgeengineering har jag sett broschyrbild på att Monark/Crescent Scooterette även fanns som Husqvarna, men aldrig sett en IRL. Dessutom kunde det på Flintamotorn stå antingen Monark, Crescent eller Husqvarna.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Snårigt ämne

Inlägg av T M »

:twisted:
Vad jag minns så slutade Hva datumstämpla Novo nav runt 59- 60
[rätta gärna), det innebär att naven kunde användas tills lagret tog slut utan att det syntes hur gamla de var.

Angående Torpedonaven så misstänker jag att Nymans hade ensamrätt på dessa tills Monark köpte upp dem, någon som vet?
Jet Komet och Boy är väldigt lika Shimano c-brake navet i konstruktionen,
Användes mest på barncyklar och tyvärr även på en budgetserie som hade bedrövlig kvalité.

Wano naven övergv Monark när de började använda Novo (sent 40 tidigt 50 tal??) Syns på bild var Hva fick idén till Novo
Bild

Velosteel naven är en kopia av de tidiga torpedo c-brake, har inte röjt i ett dylikt så jag vet intet om kvalitén, De gjorde även ett antal c-brake nav åt Campagnolo.

De första Shimano c-brake naven jag såg dök upp med Bmx-cyklarna, har en Rex katalog från 78 där de finnes med, i mitt tycke ett hyfsat nav har ersatt rätt många utslitna Novo med dylika
56:an
Forumsponsor

Re: Snårigt ämne

Inlägg av 56:an »

T M skrev::twisted:
Vad jag minns så slutade Hva datumstämpla Novo nav runt 59- 60
[rätta gärna), det innebär att naven kunde användas tills lagret tog slut utan att det syntes hur gamla de var.
Låter väldigt troligt. Vad jag har hört så upphörde inte genast cykeltillverkningen i Husqvarna vid fusionen MCB utan fortsatte till de tillverkade delarna var slut.

Militärcyklar har jag hygglig koll på och där är det svårt att hitta datummärkning på NOVO-naven. Förmodligen därför man länge använde Novo standard som aldrig datummärktes och när man sen beställde 28" ordonnanscyklarna (använder en sån själv :D ) i början av sextiotalet då datummärkningen var borttagen. Samtidigt verkar det som om den navhylsan (ej kromad) har sämre material för dom är ofta skadade i ändarna där kulorna ligger trots de bara rullat ett fåtal mil.

Det enda ställe jag vet man kan datera en militärcykel är på däcken där alltid årtalet stod angivet. Nu har jag bytt båda däcken på min men har för mig att årtalet var 1962 på originaldäcken. De stora försvarsbeställningarna kom strax efter kubakrisen så de flesta militärcyklar är från början av sextiotalet och sen tror jag det blev ett upphåll till den sista stora cykelbeställningen från MCB i början av 70-talet då den gamla Husqvarnatillverkade trumbromsen fram ersattes med en tysk Sachs/Torpedo trumbroms på bakhjulet.
andybee
Kontakt:

Inlägg av andybee »

TM, du skriver:

Angående Torpedonaven så misstänker jag att Nymans hade ensamrätt på dessa tills Monark köpte upp dem, någon som vet?

Nymans blev inte uppköpta av Monark, det var ett samgående. Hela koncernen fick säkert tillgång till Torpedo då.

Wano naven övergv Monark när de började använda Novo (sent 40 tidigt 50 tal??) Syns på bild var Hva fick idén till Novo

Monark använde nog Wano till 1960, kanske ännu senare. Har ägt en Monark 1957 med Wano. Snarare var det Wano som snodde Novo-idén som i sin tur är stulen från New Departure som i sin tur...

Novo kom 1927 och då fanns inte Wano. Monark använde Perry och Novo om vartannat under sent 40-tal. Gissar att Wano kom runt 1950.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Nu fårstår jag inte hur du menar. Hur kan Hva ha kopierat Wano om Novo kom innan Wano?
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Nu fårstår jag inte hur du menar. Hur kan Hva ha kopierat Wano om Novo kom innan Wano?
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Och nej, jag fattar inte varför vissa av mina inlägg blir dubbla.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

OK

Inlägg av T M »

Tackar andybee för korrektionen
andybee
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Det är ju det jag menar Janne! HVA har aldrig kopierat Wano, snarare tvärtom. Var ifrån kommer uppgifterna att HVA kopierat Wano?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

OOOPS

Inlägg av T M »

andybee skrev:Det är ju det jag menar Janne! HVA har aldrig kopierat Wano, snarare tvärtom. Var ifrån kommer uppgifterna att HVA kopierat Wano?
Från mig, jag hade den missuppfattningen att Wano var ett mycket älde nav än Novo :oops: :oops: :oops: slider_anon.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Då är jag med! För mig okunnige, vad är Wano egentligen?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

?????

Inlägg av T M »

Skriv svar