Sida 3 av 4

Postat: 23 jul 2011, 13:18
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev:Låter fint,men går man inte ifrån originalkonceptet lite med sån ljuddämpare osv?
Finns det inget man kan göra som ser rätt original ut? :roll:
Finns som päronljuddämpare också. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jul 2011, 13:38
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte göra såhär istället.
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild15.gif_stor.gif
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild9.gif_stor.gif

Då kan du ju få valfri trimcylinder att nästan se ut som orginalcylindern (förutom avgasrörsfästet)

Sen så finns det cigarrdämpare med 32mm anslutning om du vill ha ett grövre avgassystem som passar ditt "orginalkoncept" bättre.
http://www.norscand.com/ljuddampare-universal-32mm-p-12823-c-701.aspx <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jul 2011, 14:54
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser riktigt bra ut!!Tack för tipset :D

Inte heller fel med 5,5hk.
http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=02-71-501_1854.JPG <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jul 2011, 17:54
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Päroncylle på 69,79cc kanske 8) 8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 jul 2011, 18:12
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev suget för stort så jag lånade farsgubbens 1209 några dagar tills Zundappmotorn är ihopsatt och klar.

Körde ett varv mellan regnskurarna och det kändes helt ok.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jul 2011, 17:13
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick ett uppiggande samtal från min arbetskamrat nyss som berättade att motorn är ihopsatt och klar,med nya lager,packboxar mm. :D

Underbart och ett stort tack till Stefan (pappsen65@hotmail.com) som hjälpt mig med både Zündappmotorn och Crescentmotorn!!

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 11:05
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn monterad och jag har kört en sväng.
Inte lätt att få allt rätt när man själv inte demonterat moppen.

Måste få ordning på lyse och "dödare" som nu inte fungerar.Funderar på om det kan vara tändningslåset som är fel på.

Några tips? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 12:00
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 13:02
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. felsökning
2. reparation

"lyset"
Börja med att mäta var spänningen "försvinner" någonstans, enligt schemat så skall du ha 6v (växelspänning) på tändlåsets plint 51 (när motorn går)
Ut från låset (när du vridit på nyckel skall du ha 6v på plint 56. o.s.v bara följ elschemat systematiskt så kommer du att hitta felet

När du spänningsmäter så anslut instrumentet till jordpunkten som lampan är ansluten till, då ser du även om du har dålig eller ingen jordanslutning alls.

"dödaren"
Tändlåset skall kortsluta mellan plint 2 och plint 31 när du vill att motorn ska stanna, fungerar det så kolla att du har riktig jordanslutning på plint 31

Ett tips när det gäller elfel, börja alltid att mäta i mitten av problemet då vet du åt vilket håll du skall fortsätta (mot lampan eller mot lysspolen)

Länk till elschema/bruksanvisning KS50/100 1967-69, hoppas den stämmer någorlunda med din moppe
http://www.kjtools.se/zundapp/teknik/index.htm

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 17:50
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått dödaren att fungera men fortfarande inget ljus :(

Lite pill att justera växlarna också. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 19:10
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev: Lite pill att justera växlarna också.
Det är inga problem med det.

Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.

Lycka till.
:D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 19:23
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju värre än att justera växlarna på en Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 19:57
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är mycket möjligt. Jag har bara en 2 växlad av det fabrikatet så jag har ingen aning. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 20:13
av Peppes Bodega
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Peppes Bodega skrev: Lite pill att justera växlarna också.
Det är inga problem med det.

Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.

Lycka till.
:D
Tackar.
Har gjort precis så,men finjusteringen gör man väl genom att skruva ett kvarts varv åt gången? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2011, 21:03
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det blir ju det.
Jag har väl haft tur som en dåre kanske men för mig funkar det klockrent när jag gör sådär.

Glömde säga att du bör ha 2:ans växel i när du gör detta. <!-- </EdIndex> --></div>