Sida 3 av 3
Postat: 10 aug 2011, 16:49
av bjo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.
Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.
Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den
Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag

Motorn är vad jag vet "svensk", men är ju inte säker. Vevstaken är lite längre också för att kunna nyttja lagret.
Farmgaffeln är patinerad och röd, se bild längre ner. Sadeln är med på samma bild. (Tanken på mopeden på bilden är av nyare modell, resten av mopeden är från 61. Liten lykta, kattöga baklampa mm)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 aug 2011, 17:34
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm, skicka gärna ett pm med pris. Har du kvar det rostiga styret? Vad sitter kvar på gaffeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 aug 2011, 20:11
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev: Har försökt förstå vad som skiljer årsmodellerna och har kommit fram till följande;
<intressant läsning>
Jag tror att tidiga sextiotvåor har kvar fjärilsbakljuset men helt hundra är jag som sagt inte. Jag har det på min men den skärmen har om sanningen skall fram inte suttit där från början. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2011, 13:28
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Styre köpes till denna moped, det ska vara lite tjockare där man nyper fast det med styröverfallet. Gärna patinerat skick. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2011, 14:17
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har ett vanligt styre så lägg nåt i mellan bara så funkar det bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2011, 14:19
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Om du har ett vanligt styre så lägg nåt i mellan bara så funkar det bra.
Provade det men det känns som att man drar sönder överfallet då men.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2011, 14:23
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då hade du för tjockt mellanlägg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 sep 2011, 15:39
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:bjo skrev:Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?
Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.
Stag till framskärmen kom la 62 också?
Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.
Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.
Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den
Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag

Ang dubbelsadel;
Träffade en man på DAK-marknaden i Falun som i ungdomen jobbade hos MotorKraft. Han berättade att där i början av 60-talet så stod de och plockade bort kortlimpor och monterade långlimpa istället. Tydligen fanns det kunder som ville ha långlimpa istället och då levererades de så från MotorKraft. Kortlimporna som plockades bort åkte i soporna, det blev visst en ansenlig mängd.
Han hade en del kul Zündappdelar som jag köpte, bl a en gammal pärm från Motorkraft

. Köpte även ett sånt där S-märke (NOS) som man kan se sitta på nummerskyltshållaren som sitter på bakskärmen på tidiga SportCombinetter, ni vet den där vita grunkan. Enl MotorKraftmannen så satte de INTE dit S-märkena utan de kom dit i efterhand. Mycket märkligt kan tyckas då S-märket till formen är anpassat just till hållaren på skärmen

Känns långsökt att S-märket med den formen skulle varit nån stor eftermarknadspryl...
Hursomhaver, fick tag på den eftersökta växelpedalen för facila 200 spänn så nu är alla svåra delar funna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jan 2012, 16:19
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde jag hade fått tag i allt men en komplett banankick saknades. Lyckades ropa hem en sån på Ebay häromdagen så snart ska jag smälla ihop en gammal patinerad motor för att matcha resten

<!-- </EdIndex> --></div>