Sida 3 av 4
Postat: 01 sep 2011, 21:25
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:.........bättre med en olja som "fäller" ut vattnet och att det samlas i botten av motorn, jag har inget vetenskapligt belägg för mitt påstående utan det är bara en teori.
Det skulle väl gå om oljan är still men det är den ju inte. Istället blir det som som en gräddvisp inuti motorn men det blir klegg istället för vispgrädde.
Man kan ju undra varför det samlas fukt i en motor som står torrt?
Motorn blir ömsom varm och ömsom kall. Är det temperaturvariationerna som gör att fukten bildas?
Det känns som fukt kommer in men inte ut.
Hur var det nu igen... I sommar har varm luft från öster kolliderat med kallare luft från atlanten och som resulterat i ostadigt väder med regn i Skandinavien och i västra Europa.
Kanske fukten har med temperatur att göra i alla fall?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 sep 2011, 22:01
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har vi kommit in på ett sidospår, det är inte vad tråden handlar om egentligen, men det kanske inte gör något

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 sep 2011, 22:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Nu har vi kommit in på ett sidospår, det är inte vad tråden handlar om egentligen, men det kanske inte gör något

Det är väl hänt det blir så men det gör inte mig något i alla fall. Huvudsak är väl att vi har kul och lite gemenskap i vårat intresse....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2011, 14:54
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->att jag tog upp denna tråd var lite för att känna på tempen för mitt egentliga ärende, oljor. Men gud vad jobbig jag är men jag har funderat mycket på detta oc sökt info över nätet, detta stycke är saxat ur en pdf från ok q8:
Om det i instruktionsboken står att en GL-1
eller GL-4 olja skall användas och man häller i en
GL-5 olja istället kommer kuggarna i växellådan
att klara sig mycket bra. Men de additiv som finns
i GL-5 oljan kan reagera negativt med synkroniseringsringar
eller olika lagermetaller, vilket i sin tur
leder till skrapljud vid växling eller direkta haverier.
Om det tvärtom föreskrivs en GL-5 olja och man
häller i en GL-1 olja kommer inte kuggarna att hålla
så länge eftersom GL-1 oljan saknar de EP-additiv
som behövs för en hårt belastad växellåda.
Om man är i behov av en GL-1 olja, går det faktiskt
mycket bra att använda en motorolja eftersom
dessa motsvarar GL-1, t ex kan man använda en
SAE 10W-40 eller en helsyntetisk SAE 5W-40
Tänker då närmast på em mcolja dito. Kan inte för mitt liv förstå varför folk letar med ljus och lykta efter oljor med underlägsen kvalitet jag menar gl 1 hör till 60 talet nog måste det ha hänt något i oljans underbara värld på cirka 50 år? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2011, 18:07
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dig volvomannen, jag kör på Biltemas syntetiska MC-olja i min sachs, fungerar utmärkt, kopplingen fungerar bättre, inget slir och frikopplar bättre

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2011, 21:21
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är vi ju där igen

, det var ju bara jag i hela världen som hade problem med sachskopplingen...
(oavsett olje-sort..) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 02:14
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan finns väl en klistrad tråd om detta med olja i Sachs

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 08:18
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag har sett och läst men tycker det mest verkar vara en massa bakåtsträvare som inte inser att saker och ting utvecklas. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 09:06
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kan det här lösa dina problem?
http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 09:21
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, sånt där är redan monterat...
(jag har blivit hackat på om slirproblem på sachs tidigare här på forumet, därav lite ironi från min sida i tidigare inlägg...) 
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 09:53
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jodå, sånt där är redan monterat...
(jag har blivit hackat på om slirproblem på sachs tidigare här på forumet, därav lite ironi från min sida i tidigare inlägg...) 

OK, inte lätt när man är rookie här på forumet, men det ger sig med tiden <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 10:39
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
no no no ensam kan ja nog inte påstå att du e. kopplingen på min flakis spökade direkt när ja startade upp. men de visae sig att den endast hade 6 fjädrar. varför e de bara 6 fjädrar i en flakis när andra har 9. denna moppe som e tung borde väl ha mer klös i kopplingen?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 12:48
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag menade var att om det nu finns en tråd om det som dessutom är klistrad så kan man väl fortsätta skria i den tråden, den är ju inte låst <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2011, 16:05
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:jo jag har sett och läst men tycker det mest verkar vara en massa bakåtsträvare som inte inser att saker och ting utvecklas.
Volvomannen

<!-- </EdIndex> --></div>
Biltemaolja ?
Postat: 12 okt 2011, 07:55
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Håller med dig volvomannen, jag kör på Biltemas syntetiska MC-olja i min sachs, fungerar utmärkt, kopplingen fungerar bättre, inget slir och frikopplar bättre

Jag var på biltema och letade olja efter att ha läst "oljetråden" och jag blev bara mer förvirrad.
Vilken olja syftar du på, jag menar vad heter den exakt så jag kan prova.
Jag hittade dock en "rak" 30w olja till gräsklippare som jag tänkte prova.
Nu tror jag att det är mer än bara oljan som ställer till det för oss som har fått slirande kopplingar och dom problemen hör väl till en annan tråd.

<!-- </EdIndex> --></div>