Sida 3 av 3

Postat: 17 okt 2011, 22:04
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag kom den dit, och den går förvånansvärt tyst tycker jag.
Moppen blev betydligt rappare i det höga registret, men den har fortfarande svårt att orka varva ur fyran. Kanske måste korta kröken lite, din (Zappa) ser ut att va kortare än min på bilden. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 okt 2011, 22:15
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja ju längre fram desto bättre (kanske), ville ha min längre fram men sket i det för markfrigångens skull... :offtobed:

har 13:ons framdrev 4-vxl... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 okt 2011, 22:24
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Ja ju längre fram desto bättre (kanske), ville ha min längre fram men sket i det för markfrigångens skull... :offtobed:

har 13:ons framdrev 4-vxl...
Hmm, får nog kapa en snutt då. Jag har 14 framme också 4-pet. Får man fråga vad du har för topphastighet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 okt 2011, 22:28
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:
zappafan skrev:Ja ju längre fram desto bättre (kanske), ville ha min längre fram men sket i det för markfrigångens skull... :offtobed:

har 13:ons framdrev 4-vxl...
Hmm, får nog kapa en snutt då. Jag har 14 framme också 4-pet. Får man fråga vad du har för topphastighet?
nu cirka 73-75 kmh på raka (gps) , jag tycker den blir lite seg speciellt på ettans vxl från noll med 14 fram men det är klart toppfarten blir ju högre om den orkar... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2011, 16:33
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu cirka 73-75 kmh på raka (gps) , jag tycker den blir lite seg speciellt på ettans vxl från noll med 14 fram men det är klart toppfarten blir ju högre om den orkar... 8)[/quote]

Jag har nått 72 som bäat enligt GPS. Ska testa med att korta kröken en stump och om den inte orkar ur på 4an då så blir det 13 drev, eller om man skulle ge sig på kolven lite först, den är inte filad alls... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2011, 16:41
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Jamarcol 28¨ och det blev ingen effektskillnad alls.. Bara ljudet som blev gooare :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2011, 19:35
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja folk säger att den man har på nu går då tystare än Jamarcolen :D , min kolv är då åxå orörd den är ju "jackad" på insugs-sidan 4-5 mm från fabrik... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2011, 21:14
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Ja folk säger att den man har på nu går då tystare än Jamarcolen :D , min kolv är då åxå orörd den är ju "jackad" på insugs-sidan 4-5 mm från fabrik... 8)
På tomgång så är den här dämparen betydligt tystare, men när det väl börjar varva så ylar det rätt bra...
Har ju en 5,5a också som ska monteras i höst/vinter, tänkte köpa en långjamarcol till den så man kan byta mellan cylindrarna och se vilken som går/låter bäst/mest.

Vad kör du för kolv då Zappa? Min är "rak" vad insuget? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 okt 2011, 21:39
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en vanlig K-star 41 mm
Bild
Du ser ju att nederdelen av kolvkjolen eller vad man kallar det är kortare än på en orginal kolv... (delen mot kolvbulten på övre bilden..)
Bild
hoppas du förstår vad jag menar... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 okt 2011, 11:38
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag förstår vad du menar.
ska nog ta fram filen i helgen och se vad det kan göra för skillnad... <!-- </EdIndex> --></div>

Avg system

Postat: 23 okt 2011, 08:08
av Mr F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte snickra i hop en anpassad pipa till din cylle? i slutänden så är det ju det som är det rätta om man ska hålla på o trimma. Men även en anpassad pipa blir ju en kompromiss. Finns ju många goa böcker om 2 takt trimmning att fördjupa sig i om man orkar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 okt 2011, 08:54
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Det är en vanlig K-star 41 mm
Bild
Du ser ju att nederdelen av kolvkjolen eller vad man kallar det är kortare än på en orginal kolv... (delen mot kolvbulten på övre bilden..)
Bild
hoppas du förstår vad jag menar... :sorry:
Den nedre bilden är väl en 38mm orginal om du har den till en femhalva ska den filas av <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 okt 2011, 09:05
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eftersom det finns ett helt gäng olika kyrkportscylindrar så är det väl inte så underligt om vissa motorer går bäst med en pipa och andra motorer går bäst med nån annan.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 okt 2011, 10:10
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåtakttrimmning= den ständiga kompromissen. Aldrig lika. :wink: :cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 okt 2011, 13:44
av Mr F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp det är ju det som är tjusningen med det hela tycker jag.... tänk om det fanns färdiga kit att bara bulta dit så gjorde den stackars 60-70 tals moppen 110km/h.... är man ute efter speed så kan man ju fördjupa sig i AM6 motorer men dom är ju ej lika charmiga <!-- </EdIndex> --></div>