äkta effekt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en hel låda full om någon är intresserad. Mest till Husqvarna. Man kan säga det finns några huvudtyper men de flesta liknar varandra ganska väl.

Jag tycker dom här förgasarna funkar mycket bra och använde en senast i går på min motorsåg. Motorsågen har jag haft i tjugofem år och den funkar precis lika bra fortfarande. Har aldrig varit något problem med förgasaren. Tidigare kunde membranen torka och krympa ihop men jag tror det berodde på den gamla bensinen. Det verkar vara betydligt bättre nuförtiden med den nya akrylatbensinen.

En annan grej som kan strula på membranförgasarna är nålen och nålsätet. Vill motorn sura ner sig är felet så gott som alltid där, d.v.s. läckande nål, men det kan även bero på hårdnat membran som styr nålen.

Det finns alltså två membran i förgasarna, ett som pumpar fram bensin och ett annat som reglerar bränslemängden. <!-- </EdIndex> --></div>
herdware
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Nordvästra Småland

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Det finns alltså två membran i förgasarna, ett som pumpar fram bensin och ett annat som reglerar bränslemängden.
Precis. För er som är nyfikna så finns här två filmer på hur man renoverar en membranförgasare.
http://www.youtube.com/watch?v=K0fKiP_P_i0
http://www.youtube.com/watch?v=Vm7dqm_PQLI
Där kan man även se hur dåliga membran ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle inte köra med en membramförgasare om ja inte måste köra upp och ner eller på sidan med mopeden..
de räcker med att man har membranförgasare på motor och röjsågen när man jobbar som skogshuggare..

skruvar hellre isär Bing förgasaren och har moppen fullt fungarnade på
10min en att pilla på en membranare som är upbyggd av 24 delar som minst :!: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Apropå membran förgasare.
Skulle det funka med en vakumstyrd förgasare typ som de som sitter på många om inte alla kinascoters , typ stromberg förgasare fast mindre. Kan fixa sådana gratis istort sett. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle vara kul att prova. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Apropå membran förgasare.
Skulle det funka med en vakumstyrd förgasare typ som de som sitter på många om inte alla kinascoters , typ stromberg förgasare fast mindre. Kan fixa sådana gratis istort sett.
Kinesiska CVK förgasare har också en tendens att krångla hela tiden, Har dock haft den tanken jag med, men dom är stora och måste ha ett vist undertryck på luftburkssidan. Det blir även en fördröjning på gasresponsen då det tar ett tag innan undertrycket lyfter trotteln. Att dom sen har elchoke gjorde att jag struntade i den idén. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom förgasarna funkar inte ens bra på motorerna dom är byggda för. Men visst, är dom gratis kan man ju prova, man kan ha tur... <!-- </EdIndex> --></div>
igmab
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 jun 2010, 23:00
Ort: Horred

Inlägg av igmab »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
igmab skrev:Lite olika bromsningar som vi gjort.
Effekterna är mätta på hjulet.

Sachs 60cc (oportad) med kyrkportare, 28-böj och effektdämpare.
Nr 1: 4,5hk
Nr 2: 4,8hk
Dessa kördes med ett antal olika ljuddämpare, och detta är toppnoteringarna.

Sachs 60cc (portad) med kyrkportare, 28-böj och effektdämpare.
- 7,4hk (går riktigt bra)
/Martin
Inga med 32krök?
När jag bytte från orginal 28 till 32 med effektdämpare på Lilarosa så ökade hastigheten med 10km/h
Nu blev jag osäker... Är kompisar som har Sachsarna (2st Compact och en E-type).
Kan mycket väl varit 32-krökar (trodde att det bara fanns 28 :oops: ).
Kollar detta och återkommer.

/Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
igmab skrev: Sachs 60cc (oportad) med kyrkportare, 28-böj och effektdämpare.
Nr 1: 4,5hk
Nr 2: 4,8hk
Dessa kördes med ett antal olika ljuddämpare, och detta är toppnoteringarna.
Tror det där stämmer rätt bra fast med 32:s krök... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
igmab skrev: Sachs 60cc (oportad) med kyrkportare, 28-böj och effektdämpare.
Nr 1: 4,5hk
Nr 2: 4,8hk
Dessa kördes med ett antal olika ljuddämpare, och detta är toppnoteringarna.
Tror det där stämmer rätt bra fast med 32:s krök...
Det var i stort sett exakt de siffrorna vi fick med 32... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ytterligare en fundering med motorsågsförgasare?

På min motorsåg som jag slaktade satt en 22mm,men däremot så satt vacuumanslutningen ihop med insuget,om det hålet går ner till vevhus eller vad har jag inte kollat än.. Men till min fundering:

Kan det räcka med att ansluta vacuumet till insuget? Att du har en kolv som passerar gör väl ingen skillnad? Blir det för högt tryck för membranet när kolven är på väg upp?

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ska gå till vevhuset <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:...
På min motorsåg som jag slaktade satt en 22mm
...
Mätt i förgasarens ändar eller den betydligt trängre venturin i mitten? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så stor diameter har väl inte normala sågar... :shock: (16 mm kanske?) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
lillen 761 skrev:...
På min motorsåg som jag slaktade satt en 22mm
...
Mätt i förgasarens ändar eller den betydligt trängre venturin i mitten?
I förgasarens inlopp/utlopp, venturin är mindre,den kommer från en gammal partner med okänd benämning/effekt.

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Skriv svar