Crescent 2000 -57 UPPSKRÄMD

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Väldigt höga tider för överströmmarna :x
Vad hat du för kolv?
Man kan borra hål från insuget rakt in till överströmmarna, för mera pulver. :wink:
jag kör med honda mt5 45mm kolv :roll:

jag håller med om att dom e höga:D men de ska nog fungera hoppas jag på :lol:

hur menar du nu?:P ger det alltså mycket om man bara tar och borrar ett hål rakt genom väggen från reeden in till spolkanalerna? :P
Bert skrev:Härligt projekt!! :shock:
Ska bli skoj att se hur den funkar när den blir klar :drewl:
tack ska du ha :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många bäckar små ---
Var vänder kolven i ö.d och vad har du för klämmspalt. Jag gissar att kolven går långt förbi spolportarna i n.d. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

Conrad Engström skrev:Man kan borra hål från insuget rakt in till överströmmarna, för mera pulver. :wink:
Man måste ha ett bra sikte för den övningen, gäller att borra exakt rätt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

Conrad Engström skrev:Många bäckar små ---
Var vänder kolven i ö.d och vad har du för klämmspalt. Jag gissar att kolven går långt förbi spolportarna i n.d.
klämspalt är inte riktigt fixat än, men i n.d så är kolver ca 1mm under spolportarna :roll: vad skulle du ha för spolduration och klämspalt mm om du fick välja? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ut ca190 spol 134.
Jag svarvade av min cylinder i underkant för att kolven skal vara jämnhöjd med portarna i n.d och då ändras tiderna.
Jo man måste sikta bra för att komma in i övrströmmarna, men jag var även ute i kylflänsarna med borren och tätade sedan med stålplast :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

Conrad Engström skrev:Ut ca190 spol 134.
Jag svarvade av min cylinder i underkant för att kolven skal vara jämnhöjd med portarna i n.d och då ändras tiderna.
Jo man måste sikta bra för att komma in i övrströmmarna, men jag var även ute i kylflänsarna med borren och tätade sedan med stålplast :wink:
jag har svarvat min cylle 1mm i underkant. hur mkt svarvade du? och hur tjock platta har du? :? jag kunde inte svarva djupare än 1 mm, då skulle jag fått hål in till reeden:/ <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mins inte det är flera år sedan jag hade Hondacylinder. Plattan var 8 mm och jag körde med Sachs kolv. Jag tror jag svarvade av mera. <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu är cylindern justerad till bättre port tider och motorn renoverad med stålvev. nu är problemet bara vilken däckhöjd (klämspalt) jag ska ha mellan toppen och kolven?? just nu ligger jag på ca 1mm vilket är för mycket. om det är någon som har något tipps om hur stor däckhöjd man brukar ha så skulle jag vara mycket tacksam :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ca 70 cc 0,6-0,8 mm <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har jag varit ute och smitt lite :lol: någon som tror sig veta märket där delarna kommer ifrån? :wink: ?

den skiljer sig ju lite från de klassiska sättet att bygga ställ för att visa upp sin sachs haha :D

ha de gött! / mocklarn

http://img46.imageshack.us/img46/6996/dsc0645.jpg

http://img696.imageshack.us/img696/747/dsc0650.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vev till snöskoter eller? <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

bodda skrev:vev till snöskoter eller?
nästan rätt;d de är vev o svänghjul från briggs´n strattion 18 hk. :D

//mocklarn <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

nu är de tryck i crescenten!

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hallå hallå!
nu sitter motorn endast på prov i min ena crescent 2000 och kommer så snart som möjligt att flyttas över till min vita cr 2000 som tråden handlar om...

men hur som helst är snurran nu provkörd, och har gått ett mopperally utan större problem :D och vilket drag sen :twisted: går inte att jämföra med en sachs 60cc..
allt var dock inte en dans på rosor, efter en liten provtur kvällen innan den "stora dagen" gick utgående axel av, bara att riva motorn men hur som helst blev den körklar nästa morgon... puh!

här kommer lite bilder:

//mocklarn
Bild
första provturen utan rör, (stackars grannar) :roll:

Bild

Uploaded with ImageShack.us
jag började lira lite på ett rör 2 dagar innan den efterlängtade moppeträffen i fröjered

Bild

rullade lite konor.
Bild

Bild

Bild

det färdiga röret innan tigsvettsning :P

ursäkta för den höga upplösningen men har tyvärr ingen sämre kamera :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fy fan, kommer nog bli skit bra till slut :)

Du verkar kunna din sak :) Hur rullade du konorna? <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

ilogurra skrev:Fy fan, kommer nog bli skit bra till slut :)

Du verkar kunna din sak :) Hur rullade du konorna?
jag använde en rullbock för att utforma det grundliga utseendet på konorna, men eftersom valsarnas diametrar är större än vad konornas ändar skulle vara så fick jag knacka de sista diametrarna med gummislägga runt en metallstång.

//mocklarn :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar