Sida 3 av 6
Postat: 17 okt 2009, 15:34
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Väldigt höga tider för överströmmarna

Vad hat du för kolv?
Man kan borra hål från insuget rakt in till överströmmarna, för mera pulver.

jag kör med honda mt5 45mm kolv
jag håller med om att dom e höga:D men de ska nog fungera hoppas jag på
hur menar du nu?:P ger det alltså mycket om man bara tar och borrar ett hål rakt genom väggen från reeden in till spolkanalerna?
Bert skrev:Härligt projekt!!

Ska bli skoj att se hur den funkar när den blir klar

tack ska du ha

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 okt 2009, 19:53
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många bäckar små ---
Var vänder kolven i ö.d och vad har du för klämmspalt. Jag gissar att kolven går långt förbi spolportarna i n.d. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 okt 2009, 22:03
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man kan borra hål från insuget rakt in till överströmmarna, för mera pulver.

Man måste ha ett bra sikte för den övningen, gäller att borra exakt rätt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 okt 2009, 22:21
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Många bäckar små ---
Var vänder kolven i ö.d och vad har du för klämmspalt. Jag gissar att kolven går långt förbi spolportarna i n.d.
klämspalt är inte riktigt fixat än, men i n.d så är kolver ca 1mm under spolportarna

vad skulle du ha för spolduration och klämspalt mm om du fick välja?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 okt 2009, 09:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ut ca190 spol 134.
Jag svarvade av min cylinder i underkant för att kolven skal vara jämnhöjd med portarna i n.d och då ändras tiderna.
Jo man måste sikta bra för att komma in i övrströmmarna, men jag var även ute i kylflänsarna med borren och tätade sedan med stålplast

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 okt 2009, 10:30
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ut ca190 spol 134.
Jag svarvade av min cylinder i underkant för att kolven skal vara jämnhöjd med portarna i n.d och då ändras tiderna.
Jo man måste sikta bra för att komma in i övrströmmarna, men jag var även ute i kylflänsarna med borren och tätade sedan med stålplast

jag har svarvat min cylle 1mm i underkant. hur mkt svarvade du? och hur tjock platta har du?

jag kunde inte svarva djupare än 1 mm, då skulle jag fått hål in till reeden:/ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 okt 2009, 11:30
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mins inte det är flera år sedan jag hade Hondacylinder. Plattan var 8 mm och jag körde med Sachs kolv. Jag tror jag svarvade av mera. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2009, 17:23
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu är cylindern justerad till bättre port tider och motorn renoverad med stålvev. nu är problemet bara vilken däckhöjd (klämspalt) jag ska ha mellan toppen och kolven?? just nu ligger jag på ca 1mm vilket är för mycket. om det är någon som har något tipps om hur stor däckhöjd man brukar ha så skulle jag vara mycket tacksam

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2009, 22:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ca 70 cc 0,6-0,8 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2009, 21:18
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har jag varit ute och smitt lite

någon som tror sig veta märket där delarna kommer ifrån?

?
den skiljer sig ju lite från de klassiska sättet att bygga ställ för att visa upp sin sachs haha
ha de gött! / mocklarn
http://img46.imageshack.us/img46/6996/dsc0645.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/747/dsc0650.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2009, 21:30
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vev till snöskoter eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2009, 20:39
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:vev till snöskoter eller?
nästan rätt;d de är vev o svänghjul från briggs´n strattion 18 hk.
//mocklarn <!-- </EdIndex> --></div>
nu är de tryck i crescenten!
Postat: 25 jul 2010, 14:18
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hallå hallå!
nu sitter motorn
endast på prov i min ena crescent 2000 och kommer så snart som möjligt att flyttas över till min vita cr 2000 som tråden handlar om...
men hur som helst är snurran nu provkörd, och har gått ett mopperally utan större problem

och vilket drag sen

går inte att jämföra med en sachs 60cc..
allt var dock inte en dans på rosor, efter en liten provtur kvällen innan den "stora dagen" gick utgående axel av, bara att riva motorn men hur som helst blev den körklar nästa morgon... puh!
här kommer lite bilder:
//mocklarn

första provturen utan rör, (stackars grannar)
Uploaded with
ImageShack.us
jag började lira lite på ett rör 2 dagar innan den efterlängtade moppeträffen i fröjered
Uploaded with
ImageShack.us
rullade lite konor.
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
det färdiga röret innan tigsvettsning
ursäkta för den höga upplösningen men har tyvärr ingen sämre kamera

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jul 2010, 14:31
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fy fan, kommer nog bli skit bra till slut
Du verkar kunna din sak

Hur rullade du konorna? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jul 2010, 20:59
av mocklarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Fy fan, kommer nog bli skit bra till slut
Du verkar kunna din sak

Hur rullade du konorna?
jag använde en rullbock för att utforma det grundliga utseendet på konorna, men eftersom valsarnas diametrar är större än vad konornas ändar skulle vara så fick jag knacka de sista diametrarna med gummislägga runt en metallstång.
//mocklarn

<!-- </EdIndex> --></div>