Tändning på EKF

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:har du läst igenom nu Tommy? de som har haft problem har kört med motoplat men inte haft problem med andra system

Det var ett litet halvt svar till Zappafan också. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så det är bara Motoplatsvänghjulet som klippt alla vevar? <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På ekf sitter det motoplat orginal vilket innebär att dom allra flesta behåller den brytarlösa tändningen då den funkar bra. Det är ingen billigt tändsystem vilket gör att den används det är vad jag tror. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan jag som inte tänkt byta, man blir lite brydd... corsodispari_unsure <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Fan jag som inte tänkt byta, man blir lite brydd... corsodispari_unsure
Samma här.. Var ett tag inne på att byta både tändning, vev och axel. Men har inte hunnit vänja mig vid tanken på vad det kostar :close_call: Jag tror det handlar lite om körstil också. Och om man lägger sig på lägre varv sparar man ju på grejerna. Samtidigt är det kul å snyta ur skiten ibland också när resurserna finns.. Så snacka om beslutsvånda. :furious: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Fan jag som inte tänkt byta, man blir lite brydd... corsodispari_unsure
Äh vadå brydd,10-!5% högre effekt med ett pvl Hpi el liknande
Rappare motor=körglädje :scooter: :D
Enkel viktkompensation-du lär inte vara smalare till våren :wink:
En utgift naturligtvis,sålde mitt på tradera å nån tok betalade 1700 pix för det :shock:
Det täckte nästan inköpet av det nya :D

Knäpp ett kort,ut med skiten på tradera
"Dä ä väl inge å grunne på" :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->10-15% låter lite som en saga :shock: , om så är fallet så lär ju kopplingen med tillbehör fly till varmare breddgrader... :lol:, jag är inte fet bara för kort... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:10-15% låter lite som en saga :shock: , om så är fallet så lär ju kopplingen med tillbehör fly till varmare breddgrader... :lol:, jag är inte fet bara för kort... 8)
Jodå det stämmer,å om det rammlar isär ibland det får man väl räkna med 8)
För övrigt har jag själv problem med längden :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt rätt Selma ... man får ju konstigt nog bra betalt !! för ett motoplat , föredrar själv kokusan tack vare den fina strömmen , men det blir HPI på nya EKF bygget <!-- </EdIndex> --></div>
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bara säga att motoplat funkar alldeles utmärkt och jag har inte lyckats med att ha sönder någon vev ännu med väldigt hård körning
och då har det tokvarvats ibland när det varit tokrace ibland...,
Dessutom så åker jag väldigt mycket och även längre sträckor! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perka for president.. spocht_winner <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det (Zappafan)
Enda smolket i bägaren är ju utgående axlarna som går av som pärlband istället...
Men får nog skylla mig själv p.g.a Ej snäll körning = fullgas växla utan koppling..... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På dessa Sachs motorer så är det väl medurs rotation va? har nämligen två Motoplat system utan tändspolen liggandes här hemma men dom är moturs rotation. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->utgående axlar gick det ju åt rdan på 70-talet, det är nog ingen slump att den starkaste cylindern sachs själva monterade var 4,3 hk.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom klassiska gamla sachsarna går moturs, och dom med drevet på fel sida går medurs.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar