Volvo 242 1975, Topplocket hemma!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att trimma rejält och ändå kunna åka under litern på landsväg

Det gäller ju bara att vara försiktig med gasen 8)

Men det är svårt att köra snålt när det finns pulver... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis Gurra ! Ä ju en sportbil vettja :D

Är förseten ganska säker på att den där kommer att förvandlas till en V.O.C. innom kort :wink: Du har vär bara inte vågat tala om det för mamma å pappa än :lol: :wink: Ska vi sätta en slant :twisted:

Vi köpte en gång en 242GT 2,3 utav en årsmod som inte skulle finnas i Sverige ?? Den var avsedd för USA, och hade orginal diffad axel (den fick vi byta ut för det var ej tillåtet i Voc som vi skulle ha den till.
Bilen kom aldrig med båten av någon anledning, kanske för att den var "Fulbrun" :roll: Många rallybesiktningsmän kliade sig i huvudet 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lasse, vad var det för Diff? staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det går att trimma rejält och ändå kunna åka under litern på landsväg

Det gäller ju bara att vara försiktig med gasen 8)

Men det är svårt att köra snålt när det finns pulver... :wink:
Det där är så jävla sant :wink: polaren åkte under 1L med sin v8a så aah! :wink:
Lasse väss skrev:Grattis Gurra ! Ä ju en sportbil vettja :D

Är förseten ganska säker på att den där kommer att förvandlas till en V.O.C. innom kort :wink: Du har vär bara inte vågat tala om det för mamma å pappa än :lol: :wink: Ska vi sätta en slant :twisted:
)
Tackar! :D

Nu ska vi inte va sån :oops: :oops:
Finns ju alltid en LITEN risk att det blir rallybil av den! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen, på Tisdag(nästa vecka) Så ska jag ställa ventilerna (gör det på "jobbet, bilverkstad :wink: )
nån som har nått tips på man ska byta när man ändå håller på? :)
Ventilkåps packningen kommer bytas! :)

Blir även andra fälgar då förhoppnings vis :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas du menar trim när du säger byta :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Lasse, vad var det för Diff? staff_36-1
Det ska vara en DANA diff i Volvos orginaldiffar (Lamell ? )

Föresten Gurra, jag måste få skriva en liten sann saga om denna GT vi köpte 8) (i början 2000talet)
I morse ringde Niklas Högberg till mig, han började förhöra mig om den bruna Volvon vi hade köpt , och efter några minuter kom vi på att det var utav Niklas vi hade köpt bilen :shock: Hahahaha...... Vad säger man om det va :lol: lååång före denna moppeåldern vi hamnat i nu så gjorde Niklas och jag affärer :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DANA diff Volvo

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dana diffarna är bra, polaren har en likadan i sin 245 turbo den går att ställa upp om man vill det men den är även hu snäll som helst som bruksbil, det är dock läderinredning i den så sätena är hala när man sladdar! (ingen skålning på sätena inte) man flyger som en vante fram och tillbaks! :D <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mobil bilder från alla bilder jag fick med! :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sådär, där har ni lite från renoveringen! Ska räkna på massa kvitton hur mycket som las ner! (det dem betalade och med kvitto :wink: )

Kanske blir lite bilder imorn på den med bättre kamera! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första lite seriösare streetrace bilen vi byggde var en -75 242.
Med en B20 turbo på omkring 400 hk som reg besiktades med turbon, buren och bortplockat baksäte.
Bilen gick genom besiktningen på ett villkor, att gubben fick sig en åktur när bilen gick som det var tänkt.
Laddtryck och tändning stog väl inte riktigt racemässigt vid besiktningen... :roll:

Så Mathias körde ut ur hallen och skruvade lite, sen hoppade gubben in.
Hur stor skillnad kan det vara mot innan frågade han ?
Du får väl se var svaret han fick.
Det gick att rita hela 4:an utan problem med diffad axel och 225 däck bak.
Gubben var lite svettig när dom kom tillbaka.
Den bilen gick som bäst 12.25 sekunder/400mtr.
Inte så imponerande nu, men -92 så var vi bra giftiga på streetracen med den bilen.

Ett toppfartstest gjordes på E18 en eftermiddag, och hastighets mätarnålen var en bra bit in på andra varvet innan Mathias gav sig.
8500 rpm på 4:an med en B20 gav ca 255 km/h i slutfart efter lite kalkylerande med utväxling och däckdimension.
Det var lite spännande att sitta bredvid då, eftersom motorerna brukade spotta ur sig innehållet med jämna mellanrum på den tiden...

Jag ska leta på lite gamla foton och scanna in från det bygget nån dag så det blir en liten nostalgitripp. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väntar Sura :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nytvättad 8) :)

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En aldeles perfekt VOC spocht_winner

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visste du att man inte får åka runt med extraljushållare utan extraljus? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar