Sida 3 av 12
Postat: 13 dec 2011, 06:53
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att trimma rejält och ändå kunna åka under litern på landsväg
Det gäller ju bara att vara försiktig med gasen
Men det är svårt att köra snålt när det finns pulver...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2011, 07:57
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis Gurra ! Ä ju en sportbil vettja
Är förseten ganska säker på att den där kommer att förvandlas till en V.O.C. innom kort

Du har vär bara inte vågat tala om det för mamma å pappa än

Ska vi sätta en slant
Vi köpte en gång en 242GT 2,3 utav en årsmod som inte skulle finnas i Sverige ?? Den var avsedd för USA, och hade orginal diffad axel (den fick vi byta ut för det var ej tillåtet i Voc som vi skulle ha den till.
Bilen kom aldrig med båten av någon anledning, kanske för att den var "Fulbrun"

Många rallybesiktningsmän kliade sig i huvudet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2011, 22:04
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lasse, vad var det för Diff?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2011, 22:38
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det går att trimma rejält och ändå kunna åka under litern på landsväg
Det gäller ju bara att vara försiktig med gasen
Men det är svårt att köra snålt när det finns pulver...

Det där är så jävla sant

polaren åkte under 1L med sin v8a så aah!
Lasse väss skrev:Grattis Gurra ! Ä ju en sportbil vettja
Är förseten ganska säker på att den där kommer att förvandlas till en V.O.C. innom kort

Du har vär bara inte vågat tala om det för mamma å pappa än

Ska vi sätta en slant

)
Tackar!
Nu ska vi inte va sån

Finns ju alltid en LITEN risk att det blir rallybil av den!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2011, 22:41
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen, på Tisdag(nästa vecka) Så ska jag ställa ventilerna (gör det på "jobbet, bilverkstad

)
nån som har nått tips på man ska byta när man ändå håller på?

Ventilkåps packningen kommer bytas!
Blir även andra fälgar då förhoppnings vis

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2011, 23:29
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas du menar trim när du säger byta

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2011, 10:21
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Lasse, vad var det för Diff?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Det ska vara en DANA diff i Volvos orginaldiffar (Lamell ? )
Föresten Gurra, jag måste få skriva en liten sann saga om denna GT vi köpte

(i början 2000talet)
I morse ringde Niklas Högberg till mig, han började förhöra mig om den bruna Volvon vi hade köpt , och efter några minuter kom vi på att det var utav Niklas vi hade köpt bilen

Hahahaha...... Vad säger man om det va

lååång före denna moppeåldern vi hamnat i nu så gjorde Niklas och jag affärer

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2011, 10:23
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DANA diff Volvo

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2011, 10:31
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dana diffarna är bra, polaren har en likadan i sin 245 turbo den går att ställa upp om man vill det men den är även hu snäll som helst som bruksbil, det är dock läderinredning i den så sätena är hala när man sladdar! (ingen skålning på sätena inte) man flyger som en vante fram och tillbaks!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2011, 18:45
av ilogurra
Postat: 15 dec 2011, 19:17
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första lite seriösare streetrace bilen vi byggde var en -75 242.
Med en B20 turbo på omkring 400 hk som reg besiktades med turbon, buren och bortplockat baksäte.
Bilen gick genom besiktningen på ett villkor, att gubben fick sig en åktur när bilen gick som det var tänkt.
Laddtryck och tändning stog väl inte riktigt racemässigt vid besiktningen...
Så Mathias körde ut ur hallen och skruvade lite, sen hoppade gubben in.
Hur stor skillnad kan det vara mot innan frågade han ?
Du får väl se var svaret han fick.
Det gick att rita hela 4:an utan problem med diffad axel och 225 däck bak.
Gubben var lite svettig när dom kom tillbaka.
Den bilen gick som bäst 12.25 sekunder/400mtr.
Inte så imponerande nu, men -92 så var vi bra giftiga på streetracen med den bilen.
Ett toppfartstest gjordes på E18 en eftermiddag, och hastighets mätarnålen var en bra bit in på andra varvet innan Mathias gav sig.
8500 rpm på 4:an med en B20 gav ca 255 km/h i slutfart efter lite kalkylerande med utväxling och däckdimension.
Det var lite spännande att sitta bredvid då, eftersom motorerna brukade spotta ur sig innehållet med jämna mellanrum på den tiden...
Jag ska leta på lite gamla foton och scanna in från det bygget nån dag så det blir en liten nostalgitripp. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2011, 19:34
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väntar Sura

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 dec 2011, 17:59
av ilogurra
Postat: 16 dec 2011, 22:30
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En aldeles perfekt VOC

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 00:21
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visste du att man inte får åka runt med extraljushållare utan extraljus?

<!-- </EdIndex> --></div>