<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig mätt komp i en tvåtaktare, däremot mäter jag klämmspalt och kompförhållande.
Kompförhållande är volymen över kolven, när utblåset stänger. I förhållande till att kolven är i TDC <!-- </EdIndex> --></div>
hemligheter kring trim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(Geometriskt är det räknade volymen) <!-- </EdIndex> --></div>
Effektivt komperissions förhålande (komperisisons mätare i tändstifts hålet)som jag har i min 2 växlade ligger på 10,5 bar ca.Men då är värmen största fienden på den.SachsMekarn skrev:Tack Conrad. Vad har du för kompression på din Saxoped? I bar.
På tal om Flintan, det går få bra fart på dessa motorer. Jag tror det är för att det finns så mycket döutrymme i vevhuset som t.ex en Sachs inte har.

(Geometriskt är det räknade volymen) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med att mäta komp är ju lite lurigt och det går ju inte att jämföra olika motorer och cylindrar
Jag menar att det man ser är ju om det har hänt nåt sen sista mätningen
Det gäller ju att göra lika också , det ska vara full gas och man måste kicka lika "fort"
Det uppmätta kompressionstrycket har ju många saker som inverkar
Ju mer man fyllt på i cylindern innan avgas stänger ju mer finns ju att komprimera
Sen kan det ju kännas väldigt olika på olika motorer beroende på utväxlingin på kicken
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag menar att det man ser är ju om det har hänt nåt sen sista mätningen

Det gäller ju att göra lika också , det ska vara full gas och man måste kicka lika "fort"

Det uppmätta kompressionstrycket har ju många saker som inverkar

Ju mer man fyllt på i cylindern innan avgas stänger ju mer finns ju att komprimera
Sen kan det ju kännas väldigt olika på olika motorer beroende på utväxlingin på kicken

Ordförande i Hallstamoppers 

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fetta, in kolvringen, så den blir tät, ställ kolven i det läge där den stänger utblåset. Skruva på toppen, med packningar. Häll i olja och håll noga reda på volymen. Därefter tappa ur all olja fortfarande fett så kolvringen tätar. Ställ kolven i TDC och på med topplocket mät åter volymen, noga.
Nu har man två volymer. Förhållandet mellan volymerna skall vara ungefär 7 <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har man två volymer. Förhållandet mellan volymerna skall vara ungefär 7 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det Geometriska är det som är intressant,och ger en indikation på hur mycket förbränningstryck det bränsle man kör på klarar innan det spikar.
Men högt förbränningstryck som man kan få genom högt komp, som i sin tur ger effekt enkelt, är inte bara av godo.Sedan kan man få högt förbränningstryck med turbo,då öppnar sig en ny värld

Undrar när vi får se dom första turbo kitten på moppe som funkar fullt ut från Stage 6 eller motsvarande,då tusan är det bara och bygga stöddiga bottendelar och piano tråd som topp packning på mopparna
http://www.falconmotorcycles.com/images/stories/news/amaryllis_ian/buddfab_streamliner_engine.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Men högt förbränningstryck som man kan få genom högt komp, som i sin tur ger effekt enkelt, är inte bara av godo.Sedan kan man få högt förbränningstryck med turbo,då öppnar sig en ny värld

Undrar när vi får se dom första turbo kitten på moppe som funkar fullt ut från Stage 6 eller motsvarande,då tusan är det bara och bygga stöddiga bottendelar och piano tråd som topp packning på mopparna

http://www.falconmotorcycles.com/images/stories/news/amaryllis_ian/buddfab_streamliner_engine.jpg <!-- </EdIndex> --></div>