Sida 3 av 3

Postat: 19 dec 2011, 10:00
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig mätt komp i en tvåtaktare, däremot mäter jag klämmspalt och kompförhållande.
Kompförhållande är volymen över kolven, när utblåset stänger. I förhållande till att kolven är i TDC <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2011, 11:35
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Tack Conrad. Vad har du för kompression på din Saxoped? I bar.

På tal om Flintan, det går få bra fart på dessa motorer. Jag tror det är för att det finns så mycket döutrymme i vevhuset som t.ex en Sachs inte har.
Effektivt komperissions förhålande (komperisisons mätare i tändstifts hålet)som jag har i min 2 växlade ligger på 10,5 bar ca.Men då är värmen största fienden på den. :evil:
(Geometriskt är det räknade volymen) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2011, 15:57
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med att mäta komp är ju lite lurigt och det går ju inte att jämföra olika motorer och cylindrar
Jag menar att det man ser är ju om det har hänt nåt sen sista mätningen :oops:
Det gäller ju att göra lika också , det ska vara full gas och man måste kicka lika "fort" 8)

Det uppmätta kompressionstrycket har ju många saker som inverkar :hmm:
Ju mer man fyllt på i cylindern innan avgas stänger ju mer finns ju att komprimera

Sen kan det ju kännas väldigt olika på olika motorer beroende på utväxlingin på kicken :idea: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2011, 16:52
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fetta, in kolvringen, så den blir tät, ställ kolven i det läge där den stänger utblåset. Skruva på toppen, med packningar. Häll i olja och håll noga reda på volymen. Därefter tappa ur all olja fortfarande fett så kolvringen tätar. Ställ kolven i TDC och på med topplocket mät åter volymen, noga.
Nu har man två volymer. Förhållandet mellan volymerna skall vara ungefär 7 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2011, 18:36
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det Geometriska är det som är intressant,och ger en indikation på hur mycket förbränningstryck det bränsle man kör på klarar innan det spikar.
Men högt förbränningstryck som man kan få genom högt komp, som i sin tur ger effekt enkelt, är inte bara av godo.Sedan kan man få högt förbränningstryck med turbo,då öppnar sig en ny värld :P :P
Undrar när vi får se dom första turbo kitten på moppe som funkar fullt ut från Stage 6 eller motsvarande,då tusan är det bara och bygga stöddiga bottendelar och piano tråd som topp packning på mopparna :twisted:

http://www.falconmotorcycles.com/images/stories/news/amaryllis_ian/buddfab_streamliner_engine.jpg <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2011, 19:37
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Perka skrev:Om du har siffror instansat på ena sidan av cylinderfoten så är det en gammal Tysk femmis.....
En sk 4.3 hästars menar du ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2011, 01:01
av Perka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer S_Compakt!
En Tysk 4,3 ps Är ju en 5 halva här... <!-- </EdIndex> --></div>