nytt i samlingarna..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ha :D
fattigmans Air-ride kapa två varv in me en autobalans å anpassa höjden
hoo..hooo gohjul Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helhäftigt :) första bilen jag köpte va en 95 64 årsm jag var 14 bast o gav 300 kr <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kapade fjädrarna och värmde dom så dom såg lika ut i ändan. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo det knepet går men jag har hört att härdningen blir ojämn så dom går av som en makaron vid stället som man modellerat dom på..

Jajja depressionen är ett faktum å även ett rektum.. :evil:

Jag har nu demonterat grenröret å korvringarna har inte en tillstymmelse till rost, här vare blankt å fint minsann! Dessutom knappt sotigt dock har det lossnat en bit gods mellan kolvringsspåren på åtminstone/åtminstonde (så alla rättstavare blir nöjda..)
2st kolvar!!
Den tredje kan jag inte glo in på med annat än ögonaböjda..
djävligt mysko för loppen är riktigt fina så även kolvarna men som sagt ca 1cm bit borta mot utblås mellan översta å näst översta kolvringsspåret..säger bara det blir en: blää-sätt ihop-kör bort-djupt in i garaget-gå i ide-fira jul/nyår-glömbortbil..
Slut på det roliga så långt räcker orken i dagsläget :(

Hade det vart sommar så skulle orken räckt betydligt längre men i detta bistra snöskitväder med sotararselmörker så går det ju int göra ett skit ute på gården å det står bilar på rad som väntar på billyft..
bla. råkade sonen känna av stadens fint dekorerade halmeters trottoar i granit med spikraka kanter, så där rasade den spindeln.. tacka vet jag dom snällt formade trottoarerna i betong som tillät en liten tusch..men dom var väl för fula. Så nu har kommunens pengar gått åt till att byta ut varenda trottoar till såna där som man inte ens kan öppna dörren på en sänkt bil bredvid.. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nää det blev en drastisk ändring av mitt projekt..
Nu har jag två stycken istället!
Bägge trummorna är -64:or men den andra är röd å bra mkt kassare i karossen/inredning å har dessutom paj vxllåda MEN motorn snurrar på fint.. Den har vart i bruk betydligt längre å gått lite mindre enligt mätaren så jag tyckte den får bli motordonator till dess att originalmotorn är fixad, vem har billiga spareparts förresten?? Trist var ju att jag egentligen fick köpa den bilen två gånger..
Grejen var att bägge SAABarna från början skulle ingå i affären men det kom en dealare å köpte den röda framför näsan så jag fick tack vackert nöja mig med den gråa för samma prislapp..Säljaren tyckte inte att det gjorde ngt eftersom den röda var så risig så han såg ingen anledning att hålla den åt mig å tyckte nog snarare att han var bussig som fixat bort aset så jag slapp hämta den..Det han inte visste var att motorn på min var paj å på den andra inte. Nu bar det sig inte bättre än att mr dealer bor på samma kvarter (obs!!inte grannen) Så jag kunde knalla dit å beskåda objektet tyvärr hade bilen numera ett pris som jag tyckte var åt helvete.
Och dessutom för mkt pengar för en motor som jag inte har en aning om den funkar eller ej. .Men med tiden började jag fundera lite på längre sikt eftersom jag upptäckt att delar till dessa trummor är hyffsat dyra 2papp för en huvudbromscylinder 1200 för en bromstrumma osv..Så jag beslöt mig för att inte bli dumsnål det behöver ju bara pajja lite så går man snabbt i vinst.Dessutom står bilen 200 meter härifrån så jag beslöt mig för att shoppa på egen risk då behöver jag iaf inte ångra mig i framtiden..
Så i dagsläget ligger originalmotorn på golvet. Här var det extremt lättmeckat må jag säga å ett rent nöje att skruva! Lite dumt bara att kanten bakom kofångaren tar i motorn innan drivaxeln ploppat lös men detta fixades med att tilta lådan en aning..
så nya bilder lär komma i SAAB projektet som bara blev så..för inte har jag tid inte :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här är en bil som skulle passa mig bra som kör så lite, typ max 500 mil per år. Hittills i år har jag nog bara kört 200 mil. Ingen skatt, framhjulsdrift, smala höga hjul, hög markfrigång, lättmekad, ja det är många pluspoäng med bilen du har köpt tycker jag.

Nog drar den lite mer bensin än motsvarande 4-takt bil men det spelar faktiskt mindre roll när man kör så lite. Ingen skatt och kanske billigare försäkring sparar in den extra bränslekostnade flera gånger om....

Du kan vara glad som slipper all elektronik och alla komplicerade styrsystem. Ja, t.o.m. slipper du elhissar och elektriska backpeglar, centrallås och allt vad det nu kan vara.

Jag tror det har gått så långt att vill ha fönstervevar idag så får man nog betala extra för det....

Jag har lånat en Volvo S70 (tror jag den heter) ett par gånger den här veckan men tycker inte den känns som Volvo jag har kört förut. Värme och defroster var en gåta till att börja med men idag fick jag igång det. Jag la mig ner och kollade lite under frampartiet och jag tyckte alltihopa var plast. Ja, det är mest plast i hela bilen upplever jag det som.

Jag tror inte det blir en gammal bil man kan meka och hålla igång i länge. Snarare är livslängden beräknad och när det har gått så långt är det säkert bara att slänga skiten, inte skrota (plastskrot finns inte), och sedan köpa en ny om man har pengar till det förstås, annars går det väl kanske ta ett SMS-lån om man är med i det nya moderna sverige..... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Nää det blev en drastisk ändring av mitt projekt..
Nu har jag två stycken istället!
Bägge trummorna är -64:or men den andra är röd å bra mkt kassare i karossen/inredning å har dessutom paj vxllåda MEN motorn snurrar på fint.. Den har vart i bruk betydligt längre å gått lite mindre enligt mätaren så jag tyckte den får bli motordonator till dess att originalmotorn är fixad, vem har billiga spareparts förresten?? Trist var ju att jag egentligen fick köpa den bilen två gånger..
Grejen var att bägge SAABarna från början skulle ingå i affären men det kom en dealare å köpte den röda framför näsan så jag fick tack vackert nöja mig med den gråa för samma prislapp..Säljaren tyckte inte att det gjorde ngt eftersom den röda var så risig så han såg ingen anledning att hålla den åt mig å tyckte nog snarare att han var bussig som fixat bort aset så jag slapp hämta den..Det han inte visste var att motorn på min var paj å på den andra inte. Nu bar det sig inte bättre än att mr dealer bor på samma kvarter (obs!!inte grannen) Så jag kunde knalla dit å beskåda objektet tyvärr hade bilen numera ett pris som jag tyckte var åt helvete.
Och dessutom för mkt pengar för en motor som jag inte har en aning om den funkar eller ej. .Men med tiden började jag fundera lite på längre sikt eftersom jag upptäckt att delar till dessa trummor är hyffsat dyra 2papp för en huvudbromscylinder 1200 för en bromstrumma osv..Så jag beslöt mig för att inte bli dumsnål det behöver ju bara pajja lite så går man snabbt i vinst.Dessutom står bilen 200 meter härifrån så jag beslöt mig för att shoppa på egen risk då behöver jag iaf inte ångra mig i framtiden..
Så i dagsläget ligger originalmotorn på golvet. Här var det extremt lättmeckat må jag säga å ett rent nöje att skruva! Lite dumt bara att kanten bakom kofångaren tar i motorn innan drivaxeln ploppat lös men detta fixades med att tilta lådan en aning..
så nya bilder lär komma i SAAB projektet som bara blev så..för inte har jag tid inte :oops:

heja Doc...bra att du lagar den...tror nog att trummorna blir populära i framtiden.. :wink: de flesta saabar lär nog få ett visst samlarvärde hos entusiaster.. 8) i synnerhet efter saabs fall..

hoppas ju på nya bilder.. eftersom man är lite saabgalning.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flera som är sugna
http://www.blocket.se/orebro/2_st_Saab_96_Veteran_kortnos_2_takt__63___61_35597705.htm?ca=9&w=2

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller den här

http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_92__54_37103238.htm?ca=9

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Raketaren skrev:.

hoppas ju på nya bilder.. eftersom man är lite saabgalning.. :lol:
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=91&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?quicksearch%3dsorted
Det var inte bättre förr , det är sämre nu <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis Doktorn
Jag blir avundsjuk. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack conrad :D jo bara julsvammlet är över så blir det lite intensivt saabmeck ska hämta den röda i dagarna..
jag var in på ett saabforum å fick då höra att dessa motorer inte gillar att stå still. Det är nån alutätning / bricka på veven som säger upp sig å spånet gör att skiten nyper ca 50mil eft. uppstart. Den känns ju inte kul alls..har inte tid att börja riva i donatormotorn så jag blev lite kluven om hur jag ska gå till väga.. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

dr.novolette skrev:.....har inte tid att börja riva i donatormotorn så jag blev lite kluven om hur jag ska gå till väga..
Jag hade gjort det ändå, för då vet då vet jag att allt ska vara alright när det är färdigt. Jag tror det är väldigt lättmekat men kanske du du behöver specialverktyg till någon uppgift men det vet säkert de andra här som mekat SAAB 2-t förr i tiden.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Bild
VILL HA!! <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

Braxmatte skrev:
Raketaren skrev:.

hoppas ju på nya bilder.. eftersom man är lite saabgalning.. :lol:
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=91&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?quicksearch%3dsorted
Det var inte bättre förr , det är sämre nu[/quote
klart kul o se är ju gammal saab arbetare så en del kände man igen även om det är 20 år sen :D inom flyget alltså linköping <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar