Sida 3 av 5
Postat: 07 jan 2012, 00:49
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Jimmy Lillsund skrev:NRoos skrev:Om man skaffar en 240 kan man ju lika gärna skaffa en nyare bil.
why ?

Därför att jag klassar 240 till kategorin ny inom sommarbil genren och gammal inom vinterbils genren.
aha, denna kommer inte bli nån skitbil inte

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 10:46
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst

Du har rätt Amarace.
Jag håller på med detta dagligen och kom på att jag säger en sak men tänker nyare bilar när jag skriver. Volvo har på gamla V70N/S60/S80 (gamla gamla 850/V70 har 43). XC90 har 49, S40/V50/C30 har 46 på 15" men 52,5 på övriga , Nya V70 har 50 upp till 7" och 55 vid 7,5- förutom C70 som har en annan som jag inte kommer ihåg just nu.
Däremot hade plåtfälgarna ET 25. Går att kolla på plåtfälgen då det finns instansat i centrum. 240 silver hade art.nr. 1359670 (den svarta vill jag minnas hette 1387623 annars helt lik silver). 740'ns vill jag minnas hette 1273879. Alla var 5,5x14".
Eftersom jag lever i nuet och att vi propagerar oerhört för att inte förändra ET-måttet av nämnda skäl för att styrgeometrin ändras. Då sitter jag och vet allt och ändå tänker jag nya bilar och skriver om 240.

Klantigt!
Jimmy, om fälgen har ET 35 och bilen ska ha 25 så ska man ha en spacer på 10 mm, 35 till 20 ska ha en spacer på 15 mm osv. Att göra en fälg med ET 35 till ET 49 går däremot inte.
Använder man spacers så är det dock noga med att spacern centrerar på navet och att den har en centrering för fälgen. Fälgar ska inte centreras med bultarna. Även en liten spårviddsförändring kan ge taskiga egenskaper.
Lycka till med din bil!

Men tänk på att använda Volvo originaldelar vad alla säkerhetsdetaljer beträffar för det är skillnader oavsett vad reklamen säger. Det är tillåtet att kalla delar för originaldelar om de kommer från en tillverkare som levererar till bilindustrin. Därmed är det inte sagt att den tillverkaren levererar till just ditt bilmärke. Sjukt men så är det.
Det finns bara originaldelar från ett ställe och det är från biltillverkaren.
Nu finns det säkert några som har andra åsikter i denna fråga men jag tänker inte fortsätta någon vidare originaldelsdebatt om det skrivs något i den frågan.
Än en gång lycka till med bilen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 13:34
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det här med inpressning på fälgar är inte helt lätt. saken blir ju extra komplicerad av att om man förändrar däckets diameter så förädrar man ju ochså styrradien. jag jobbade på däckverkstad en sväng i början på 80-talet när 240n var hyfsat modern. och om jag minns rätt så hade sedanerna 5x14 fälg med ET25 och 175x14 däck medan 245an hade 5,5x14 et20 och 185x14 däck
dock är det väl så att biltillverkarna har ett antal parametrar att ta hänsyn till, och kompromissa mellan. och det verkar som alla biltillverkare har olika prioriteringar för vad som väger tyngst.
jag har i många år nu hållit mig till ford sierra. och orsaken till det är att man får väldigt mycket bil för pengarna. eller har fått i alla fall. tycker att sierran börjat vända och stiga i pris redan.
sierran har ET41 med 165x13 175X13 eller 185/65x14 däck beroende på modell. men jag tycker att köregenskaperna blir mycket bättre med saab 9000 fälgar 6x15 med ET 33. på en framhjusdriven bil kan 8mm förändring av inpressningen göra bilen extremt spårkänslig och orolig att köra.
sådana problem har jag inte märkt något av med saabhjulen på sierran.generelt sett så är frmhjulsdrivna bilar känsligare än bakhjulsdrivna.
och McPerson framvagn känsligare än en framvagn med 2 länkarmar.
det var väl ford var först med McPerson framvagn. herr McPerson var väl en konstuktör på ford om jag inte minns fel.
när jag jobbade på däckverkstan så upplevde vi både sierran och 240-serien
som känsligare än dom flesta andra för orunda däck och obalans. på sierran hr jag på senare år lärt mig att problemet är gummibussningarna mellan nedre länkarm och krängningshämmaren.
ett tips om volvo orginalfälgar står på önskelistan är att kolla bildelsbasen. 940-serien hade ju lite modernare fälg och däck än 240-serien
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 13:47
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst

Du har rätt Amarace.
Jag håller på med detta dagligen och kom på att jag säger en sak men tänker nyare bilar när jag skriver. Volvo har på gamla V70N/S60/S80 (gamla gamla 850/V70 har 43). XC90 har 49, S40/V50/C30 har 46 på 15" men 52,5 på övriga , Nya V70 har 50 upp till 7" och 55 vid 7,5- förutom C70 som har en annan som jag inte kommer ihåg just nu.
Däremot hade plåtfälgarna ET 25. Går att kolla på plåtfälgen då det finns instansat i centrum. 240 silver hade art.nr. 1359670 (den svarta vill jag minnas hette 1387623 annars helt lik silver). 740'ns vill jag minnas hette 1273879. Alla var 5,5x14".
Eftersom jag lever i nuet och att vi propagerar oerhört för att inte förändra ET-måttet av nämnda skäl för att styrgeometrin ändras. Då sitter jag och vet allt och ändå tänker jag nya bilar och skriver om 240.

Klantigt!
Jimmy, om fälgen har ET 35 och bilen ska ha 25 så ska man ha en spacer på 10 mm, 35 till 20 ska ha en spacer på 15 mm osv. Att göra en fälg med ET 35 till ET 49 går däremot inte.
Använder man spacers så är det dock noga med att spacern centrerar på navet och att den har en centrering för fälgen. Fälgar ska inte centreras med bultarna. Även en liten spårviddsförändring kan ge taskiga egenskaper.
Lycka till med din bil!

Men tänk på att använda Volvo originaldelar vad alla säkerhetsdetaljer beträffar för det är skillnader oavsett vad reklamen säger. Det är tillåtet att kalla delar för originaldelar om de kommer från en tillverkare som levererar till bilindustrin. Därmed är det inte sagt att den tillverkaren levererar till just ditt bilmärke. Sjukt men så är det.
Det finns bara originaldelar från ett ställe och det är från biltillverkaren.
Nu finns det säkert några som har andra åsikter i denna fråga men jag tänker inte fortsätta någon vidare originaldelsdebatt om det skrivs något i den frågan.
Än en gång lycka till med bilen.

Man ska inte ha nån debatt om original delar då det skiljer sig avsevärt ifrån del till del... Volvo och t.ex Mitsubishi har mycket gemensamma originaldelar <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 14:07
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svårt att föreställa sig vad du kör för bil men Ford Sierra är väl inte det första jag skulle tänka på. Jag fick faktiskt kolla Google bilder för att se hur dom ser ut. Udda bilmärke kan var fördelaktigt om man har mekarfingrar....
Jag blev lite nyfiken på McPerson fjädringen och kollade wikipedia. Idén tycks komma från Fiatfabriken på tjugotalet men realiserades först 1949 på franska Ford Vedette. Det förvånar mig inte om Fiat var först med idén för dom var, i alla fall tidigare, föregångare på flera områden men Fiat nämns sällan. Kanske har dom dåligt rykte eller är ointressanta?
Jag tycker McPerson fjädringen är genial med sin enkelhet. Jämför med vissa andra bilar (äldre) med separat framaxel. De senare är ju rena hästvagnen med alla länkarmar, stag, hjälpstyrarmar, pitmanarmar och allt vad det nu är....
Hjälp, jag hittar inte fettsprutan....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 14:22
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pangerva:
jag har en katt bland hermelinerna står ute på gården. en 245 -88
som ska vara beställd ny med "televerksfjädring" (bilprovningens ord) den är i alla fall märkbart högre än alla andra 240or, parkerar bredvid en annan 245a så sticker mitt tak upp märkbart ovanför det andra. och enligt förra ägren ska den vara beställd så eftersom först ägaren jobbade på byggen.
min undran är: har du nån aning om vilka delar som skiljer?
jag brukar ibland kalla den för 245 cross country,

och många säger förvånat: gjorde volvo en sån???

varpå jag brukar svara : ja men dom hade inte kommit på namnet och fyrhjulsdriften än.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 18:37
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Jimmy Lillsund skrev:pangerva skrev:Fälgarna som drömbilen utanför museet har finns tyvärr inte längre

I alla fall inte som nya.
vet en som jag ska få 4st av, men finns nya tror jag, tror dom heter Eiker E1, liknar originalet mkt bra tycker jag
Volvo Polaris
Uploaded with
ImageShack.us
Eiker E1
Uploaded with
ImageShack.us
Och vad är det för ET på dom da? Fel ET ger bilen kass köregenskaper, men det kanske inte spelar någon roll bara det är fräckt. (men det kan också påverka säkerheten om du inte visste det).
Lyssna inte på pangerva han är lite yrkesskadad
20mm hit eller dit är inget att bråka om på en 240 . Det är så överdimensionerat (hjullager spindelleder mm)
Värre på en pv-amazon-140 som inte har fjäderben där kan det hända saker i framvagnen med fel offset
Hade nå 13tum fälgar ditskruvade ut.och.in fram på en a.trakror
Den ville svänga själv om man körde på minsta sten med ena hjulet
Och efter ett tag så lutade hjulen för spindlarna blev krokiga <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jan 2012, 19:52
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Svårt att föreställa sig vad du kör för bil men Ford Sierra är väl inte det första jag skulle tänka på. Jag fick faktiskt kolla Google bilder för att se hur dom ser ut. Udda bilmärke kan var fördelaktigt om man har mekarfingrar....

första jag hört som kallat sierran för udda bil. fordhandlaren här i stan prånglade ut mängder av dom på 80-talet. men det är väl olika från stad till stad.
och jag har alltid ansett ford vara lättskruvade bilar. men det är väl en vana.
ända till jag fick tag på en 87a med gamla enkelkamsmotorn och ac. där hade man kommit till vägs ände med att plocka på utrustning på den gamla järnklumpen.

man byter säkert kamrem på två sierror utan ac på den tiden det tog byta kamremmen på den
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 00:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:oops: Oj, jag var nog lite vimsig där. I Kalmar finns stor Fordhandlare så säkert finns det många sierror. Kruxet tycker jag är att alla bilmärken är så lika varandra idag så jag har svårt att se skillnad. Det var betydligt enklare förr man såg tydligt om det var en VW, Opel, Volvo, Ford etc.
Ibland undrar jag om utvecklingen går framåt eller bakåt. För någon vecka sedan lånade jag en Volvo S70 (?) tror jag den hette och skulle hämta lite ved med min vagn. Tyvärr var det jättesvårt att se bakåt när jag skulle backa därför bakre sidorutor och bakruta har blivit så mycket mindre på moderna bilar. Även finns det mycket inne i bilen som skymmer sikten som stor nackstöd, draperier och vad det nu kan vara. Karossformen har också ändrats så bilarna är smalare upptill och bredare nedtill. Jag kände mig ungefär lika instängd som i en fyrtiotalsbil.
Bäst runtomsikt tror jag bilarna hade under 1970-talet. Min Fiat 128 var helt oslagbar på det sättet. Det var tunna smala fönsterstolpar och stora rutor runt om. Man satt som i ett växthus.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 00:26
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Pangerva:
jag har en katt bland hermelinerna står ute på gården. en 245 -88
som ska vara beställd ny med "televerksfjädring" (bilprovningens ord) den är i alla fall märkbart högre än alla andra 240or, parkerar bredvid en annan 245a så sticker mitt tak upp märkbart ovanför det andra. och enligt förra ägren ska den vara beställd så eftersom först ägaren jobbade på byggen.
min undran är: har du nån aning om vilka delar som skiljer?
jag brukar ibland kalla den för 245 cross country,

och många säger förvånat: gjorde volvo en sån???

varpå jag brukar svara : ja men dom hade inte kommit på namnet och fyrhjulsdriften än.

Ska höra med mina kollegor om de har kvar något om detta.

När vi flyttade kontoret från Angered (östra Gbg) till Torslanda för ca tre år sedan så slängdes nästan alla gamla papperskataloger och serviceböcker mm.
Hade varit mumma att få lagt ut på Tradyra.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 00:29
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sierra var en uddabil på sin tid, utseendemässigt
En gammal Taunus med udda kaross.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 01:27
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Sierra var en uddabil på sin tid, utseendemässigt
En gammal Taunus med udda kaross.

Hehe, precis, är ju en Taunus i princip, med en futuristisk kaross (då)
56:an, Sierra var ju rätt så vanlig, borde ju ha varit med bland dom vanligare bilarna i mitten/slutet på 80-talet. Känns om inte annat igen på blårök o knackande kam

(Pintomotorn, Sexorna är ju bättre

) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 02:39
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Sierra var en uddabil på sin tid, utseendemässigt
En gammal Taunus med udda kaross.

ja första gången jag såg en sierra tyckte jag den var fruktansvärt ful.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 02:56
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev: Känns om inte annat igen på blårök o knackande kam

(Pintomotorn, Sexorna är ju bättre

)
den knackande kammen blir som regel tyst med en ny vipparm. och felet uppstår förmodligen p.g.a. för tunn olja. den sista? motorn där det specas 20/50 olja (över 10+grader)
däremot är det tragiskt att man inte kunde göra ventiltätningar i material som höll.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 jan 2012, 11:41
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det där djäkla röret som de hängde dit koksar igen inga oljebyten o ventilsjysteringar så kommer knacket

<!-- </EdIndex> --></div>