Sida 3 av 5
Postat: 25 jul 2012, 18:00
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Ja, det här projektet har blivit stående. Hade problem med att få motorn att gå rent.
En jäkla massa pyssel med skiftande av munstycken och justering av tändinställningen.
Nu har jag i alla fall fått den att gå ok. Det blev till att slita dän insugsdämparen, som tydligen bromsade det mesta av luften.
Nu är det 54 munstycke i original Bing 12:an, hastigheten är rätt blygsam, 45 knyck och kanske lite till.
Lagom när jag gjorde den längre provturen, så blev det punka på bakhjulet, och därför en varm promenad ett par kilometer hemåt.
Typiskt!
måste ju va en smittsam sjukdom på den modellen...har oxå en kansas med punka på bakhjulet...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 12:04
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kanske det smittar<

Nu är i alla fall punkan lagad, får se om jag får på hjulet idag.
Funderar på att byta topplockspackningen också till en tunnare, hittade en i lådan för överblivna packningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 14:17
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat...BjörnK....
Snygg färg....gillar röda nyanser..
Tråkigt att alla skydd mm teckar större delen av ramen å döljer din fina lacken...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 15:30
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är som på maxi så MÅSTE du byta originalblåset det är inte hastighetsbefrämjande om man säger så.
jag har ett sånt här på mina och et funkar fint och låter inte så farligt heller.
puchverkstan.se artnr: Ma-00350.
sedan måste pluggen väck och det lilla fyrkantiga hålet måste tas upp till 16 mm iallafal och sedan bestycka förgasaren rätt med ett så genomsläppligt filter som möjligt.
Jag har ut 55 på black beast med detta med pluggad luftburk samt halv choke och 15 45 drevning (har inte bytt munstycken än mår inte bra). På röda faran med 13 45 ger samma knappt 45 men då tror jag inte den motorn är lika frisk vad gäller lager, kolv, kolvringar, då den skaramlar rätt friskt när det börjar varva på.
Jo en sak till originaltoppen är inte speciellt fartbefrämjande heller. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 19:49
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är mycket med det där för att få det att fungera.
Satte på kåporna, och genast blev det en lite fyrtaktning vid högsta varv.
Så känsligt är det, har noterat detta förut. Kåporna, trots galler för luften, gör att den får lite,lite mindre luft.
Så, det blir till att byta till en storlek mindre munstycke.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 19:57
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske därför att min saknar ena kåpan då...

att den blivit bortplockat för att den ska få luft...hur som helst svårt att få tag på..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 20:03
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller utkik efter kåpor, skickar ett pm ifall jag hittar någon. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 20:12
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det den fyrkantiga gasaren, välkänt att den inte är nåt vidare att hålla på med, satsa på en 12 eller 15 vanlig rund bing istället.
Sen vad gäller tändningen 0,4 på stift o brytare ska det vara, plattan i mitten på ställspåren brukar bli bra, på mina iallafall

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 20:24
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Jag håller utkik efter kåpor, skickar ett pm ifall jag hittar någon.
kanon Björn...ju fler ögon som spanar ju bättre..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 16:37
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter mycket om och men, har punkan äntligen lagats.
Jag fick inte punka bara en gång utan två, suck.
En något kortare kolv har också inhandlats, för att se om det hjälper upp effekten något.
Avgasböjen var hål i, så den har också lagats.
Idag lyckades jag få den att gå hyfsat. Inte perfekt men inte långt därifrån.
Marschastighet på 45 och toppar strax över 50-sträcket, med lite god vilja.
Tomgången är lite svår att ställa in vilket gör att jag ställer den lite för högt, så den inte plötsligt stannar.
Kanske någon justering av munstycket behövs, vill inte riktigt varva ut, vad det nu kan bero på.
Så här låter den, i alla fall....
View My Video <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 16:42
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->med kortare kolv antar jag att du menar kortare kolv på nedre delen, jag brukar kapa en 5 mm på standard kolv. Byt ut blåset mot ett effekt finns på puchverkstan.se samma som maxi TROR JAG
Annars var den ju fin

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 17:51
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, kolven är kapad 5 mm i nederkant.
Tyvärr passar inte effektdämparna till Maxi denna modellen.
Kröken är annorlunda, inte mycket, men tillräckligt stor skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 sep 2012, 05:27
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Jo, kolven är kapad 5 mm i nederkant.
Tyvärr passar inte effektdämparna till Maxi denna modellen.
Kröken är annorlunda, inte mycket, men tillräckligt stor skillnad.
Hur då annorlnde?
Jag har fått justera alla mina för att få de att gå på lätt, sen får de flesta övertalas litegrann för att passa på bakre fästet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 sep 2012, 18:26
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Puch Kansas har en annan ram, jämfört med Maxi.
Motorn hamnar alltså inte riktigt i samma läge som Maxi, och böjen är alltså lite annorlunda böjd.
Därav problemen.
Funderar på om Puch/MGB Korados ljuddämpare kan passa???? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 sep 2012, 19:36
av LilleK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte det. Har för mig att skillnaden på Koradon är att avgasporten på Koradons cylinder är vinklad och inte plan. <!-- </EdIndex> --></div>