Lycka till med det om du nån gång dyker upp på Hallstamoppers vårrally... <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller.
Topplockspackning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ordförande i Hallstamoppers 

Förr i tiden smordes alla packningar in med grafitpulver innan montering och det fick bland annat den fördelen att packningen inte förstördes vid senare demontering. Grafitpulver är förbjudet idag men kopparpasta bör duga bra. Ha även en droppe olja på gängor och brickor och dra fast toppen ordentligt i några omgångar utan att dragstängerna brister och går av. En annan mycket viktig detalj är att efterdra topplocksmuttrarna efter några mils körning och då när motorn har kallnat.
Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Cirkelformade ränder efter svarvning blir som små, små gängor som fixerar packningen i ett fast grepp. Putsa därför inte ytan efter svarvningen. Den ska kännas lite sträv. Gör heller inte en packning som exakt ser ut som originalet utan gör den bredare och låt packningen gå utanför några millimeter runt om. Och det där lilla hålet det ska självklart inte vara med efter som det förstör snarare än gör nytta.Raketsport skrev:Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare.
Förr i tiden smordes alla packningar in med grafitpulver innan montering och det fick bland annat den fördelen att packningen inte förstördes vid senare demontering. Grafitpulver är förbjudet idag men kopparpasta bör duga bra. Ha även en droppe olja på gängor och brickor och dra fast toppen ordentligt i några omgångar utan att dragstängerna brister och går av. En annan mycket viktig detalj är att efterdra topplocksmuttrarna efter några mils körning och då när motorn har kallnat.
Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
Vad tror du om detta då?
http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHLSTROM.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/IBWAHLSTROM/Products/543003
Har förresten beställt ett par burkar nu!!
<!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Cirkelformade ränder efter svarvning blir som små, små gängor som fixerar packningen i ett fast grepp. Putsa därför inte ytan efter svarvningen. Den ska kännas lite sträv. Gör heller inte en packning som exakt ser ut som originalet utan gör den bredare och låt packningen gå utanför några millimeter runt om. Och det där lilla hålet det ska självklart inte vara med efter som det förstör snarare än gör nytta.Raketsport skrev:Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare.
Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt.
Vad tror du om detta då?
http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHLSTROM.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/IBWAHLSTROM/Products/543003
Har förresten beställt ett par burkar nu!!

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, där ser man.... När jag påstod att det var förbjudet menade jag inom industrin men inom konst och konsthantverk är tydligen OK att använda.
Grafitpulver fanns i olika kornstorlekar, från finmalet pulver och upp till flingliknande korn.
Jag går i funderingar om att lösa upp grafitpulver med tunn olja och sedan måla Sachs cylindrar med det för jag tror det då liknar originalet och sedan tål det värmen med råge samt skyddar mot rost.
Kanske man t.o.m. borde använda linolja till grafitpulvret för det brukar bli en beständig hinna på järn efter uppvärmning.
Jag hade några nya burkar svart värmebeständig sprayfärg men dom gav jag bort för några veckor sedan. Jag är ingen större vän av sprayer överhuvudtaget men i vissa fall kan det vara händigt och bra men jag reagerar i halsen direkt så det får bli utomhus i så fall..... <!-- </EdIndex> --></div>
Grafitpulver fanns i olika kornstorlekar, från finmalet pulver och upp till flingliknande korn.
Jag går i funderingar om att lösa upp grafitpulver med tunn olja och sedan måla Sachs cylindrar med det för jag tror det då liknar originalet och sedan tål det värmen med råge samt skyddar mot rost.
Kanske man t.o.m. borde använda linolja till grafitpulvret för det brukar bli en beständig hinna på järn efter uppvärmning.
Jag hade några nya burkar svart värmebeständig sprayfärg men dom gav jag bort för några veckor sedan. Jag är ingen större vän av sprayer överhuvudtaget men i vissa fall kan det vara händigt och bra men jag reagerar i halsen direkt så det får bli utomhus i så fall..... <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, då är det minst en 80cc för att iallafall hänga med i täten. Men om man vill ligga först?Braxmatte skrev:Lycka till med det om du nån gång dyker upp på Hallstamoppers vårrally...Raketsport skrev:Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller.

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Vi håller alltid ihop
Hos Hallsta ja, men uppe hos oss är det inte farten som gäller på rallyn. Ingen (förutom jag då ibland) kör snabbare än den långsammaste mopeden utom på vissa utmärkta sträckor.Rexxy skrev:Ja, då är det minst en 80cc för att iallafall hänga med i täten. Men om man vill ligga först?Braxmatte skrev:Lycka till med det om du nån gång dyker upp på Hallstamoppers vårrally...Raketsport skrev:Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller.
Vi håller alltid ihop

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jo det känner jag till, men grafitpulver eller kopparpasta har jag inte använt. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Cirkelformade ränder efter svarvning blir som små, små gängor som fixerar packningen i ett fast grepp. Putsa därför inte ytan efter svarvningen. Den ska kännas lite sträv. Gör heller inte en packning som exakt ser ut som originalet utan gör den bredare och låt packningen gå utanför några millimeter runt om. Och det där lilla hålet det ska självklart inte vara med efter som det förstör snarare än gör nytta.Raketsport skrev:Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare.
Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förr fanns det ett speciellt klister på sprayburk, specielt avsett för topplockspackningar. det var kopparfärgat. vill minnas att det var VHT som hade det. tror ju mer på det än grafitpulver på flintan. men då är det minnsan inte frågan om att återanvända någon packning, men det gör man väl inte på en flinta ändå. någon som vet om det klistret finns kvar idag?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grafitpulvret har man för packningen ska täta men inte klistras fast.
Gamla flänspackningar för topplock och avgasrör var så gott som alltid grafiterade.
Jag kommer ihåg förr när jag höll på mopeder att jag alltid strök ett tunt lager fett på bägge sidor av topplockspackningen. På så vis gick inte packningen sönder när man tog bort topplocket senare. Grafitpulver hade jag inget på den tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Gamla flänspackningar för topplock och avgasrör var så gott som alltid grafiterade.
Jag kommer ihåg förr när jag höll på mopeder att jag alltid strök ett tunt lager fett på bägge sidor av topplockspackningen. På så vis gick inte packningen sönder när man tog bort topplocket senare. Grafitpulver hade jag inget på den tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->väcker tråden igen, för jag är lite nyfiken på om du löst problemet, och vilken lösning som funkade. jag ska förhoppningsvis hinna med att provmontera/provköra min 127871273 HPD i sommar. och den kommer antagligen att råka ut för liknande problem.
för den nyfikne så blir setupen: 1,5hk cylinder från norsjöchopper 1:a överdim och en snyggt filad encarvi. org avgas mod. enligt klassiska trimanvisningen.
för den nyfikne så blir setupen: 1,5hk cylinder från norsjöchopper 1:a överdim och en snyggt filad encarvi. org avgas mod. enligt klassiska trimanvisningen.