Topplockspackning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller.
Lycka till med det om du nån gång dyker upp på Hallstamoppers vårrally... <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare.
Cirkelformade ränder efter svarvning blir som små, små gängor som fixerar packningen i ett fast grepp. Putsa därför inte ytan efter svarvningen. Den ska kännas lite sträv. Gör heller inte en packning som exakt ser ut som originalet utan gör den bredare och låt packningen gå utanför några millimeter runt om. Och det där lilla hålet det ska självklart inte vara med efter som det förstör snarare än gör nytta.

Förr i tiden smordes alla packningar in med grafitpulver innan montering och det fick bland annat den fördelen att packningen inte förstördes vid senare demontering. Grafitpulver är förbjudet idag men kopparpasta bör duga bra. Ha även en droppe olja på gängor och brickor och dra fast toppen ordentligt i några omgångar utan att dragstängerna brister och går av. En annan mycket viktig detalj är att efterdra topplocksmuttrarna efter några mils körning och då när motorn har kallnat.

Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Raketsport skrev:Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare.
Cirkelformade ränder efter svarvning blir som små, små gängor som fixerar packningen i ett fast grepp. Putsa därför inte ytan efter svarvningen. Den ska kännas lite sträv. Gör heller inte en packning som exakt ser ut som originalet utan gör den bredare och låt packningen gå utanför några millimeter runt om. Och det där lilla hålet det ska självklart inte vara med efter som det förstör snarare än gör nytta.

Förr i tiden smordes alla packningar in med grafitpulver innan montering och det fick bland annat den fördelen att packningen inte förstördes vid senare demontering. Grafitpulver är förbjudet idag men kopparpasta bör duga bra. Ha även en droppe olja på gängor och brickor och dra fast toppen ordentligt i några omgångar utan att dragstängerna brister och går av. En annan mycket viktig detalj är att efterdra topplocksmuttrarna efter några mils körning och då när motorn har kallnat.

Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt.

Vad tror du om detta då?

http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHLSTROM.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/IBWAHLSTROM/Products/543003

Har förresten beställt ett par burkar nu!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, där ser man.... När jag påstod att det var förbjudet menade jag inom industrin men inom konst och konsthantverk är tydligen OK att använda.

Grafitpulver fanns i olika kornstorlekar, från finmalet pulver och upp till flingliknande korn.

Jag går i funderingar om att lösa upp grafitpulver med tunn olja och sedan måla Sachs cylindrar med det för jag tror det då liknar originalet och sedan tål det värmen med råge samt skyddar mot rost.

Kanske man t.o.m. borde använda linolja till grafitpulvret för det brukar bli en beständig hinna på järn efter uppvärmning.

Jag hade några nya burkar svart värmebeständig sprayfärg men dom gav jag bort för några veckor sedan. Jag är ingen större vän av sprayer överhuvudtaget men i vissa fall kan det vara händigt och bra men jag reagerar i halsen direkt så det får bli utomhus i så fall..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Raketsport skrev:Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller.
Lycka till med det om du nån gång dyker upp på Hallstamoppers vårrally...
Ja, då är det minst en 80cc för att iallafall hänga med i täten. Men om man vill ligga först? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Braxmatte skrev:
Raketsport skrev:Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller.
Lycka till med det om du nån gång dyker upp på Hallstamoppers vårrally...
Ja, då är det minst en 80cc för att iallafall hänga med i täten. Men om man vill ligga först? :roll:
Hos Hallsta ja, men uppe hos oss är det inte farten som gäller på rallyn. Ingen (förutom jag då ibland) kör snabbare än den långsammaste mopeden utom på vissa utmärkta sträckor.
Vi håller alltid ihop :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Raketsport skrev:Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare.
Cirkelformade ränder efter svarvning blir som små, små gängor som fixerar packningen i ett fast grepp. Putsa därför inte ytan efter svarvningen. Den ska kännas lite sträv. Gör heller inte en packning som exakt ser ut som originalet utan gör den bredare och låt packningen gå utanför några millimeter runt om. Och det där lilla hålet det ska självklart inte vara med efter som det förstör snarare än gör nytta.

Förr i tiden smordes alla packningar in med grafitpulver innan montering och det fick bland annat den fördelen att packningen inte förstördes vid senare demontering. Grafitpulver är förbjudet idag men kopparpasta bör duga bra. Ha även en droppe olja på gängor och brickor och dra fast toppen ordentligt i några omgångar utan att dragstängerna brister och går av. En annan mycket viktig detalj är att efterdra topplocksmuttrarna efter några mils körning och då när motorn har kallnat.

Efterdra = Lossa muttrarna och dra fast dem på nytt.
Jo det känner jag till, men grafitpulver eller kopparpasta har jag inte använt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förr fanns det ett speciellt klister på sprayburk, specielt avsett för topplockspackningar. det var kopparfärgat. vill minnas att det var VHT som hade det. tror ju mer på det än grafitpulver på flintan. men då är det minnsan inte frågan om att återanvända någon packning, men det gör man väl inte på en flinta ändå. någon som vet om det klistret finns kvar idag?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grafitpulvret har man för packningen ska täta men inte klistras fast.

Gamla flänspackningar för topplock och avgasrör var så gott som alltid grafiterade.

Jag kommer ihåg förr när jag höll på mopeder att jag alltid strök ett tunt lager fett på bägge sidor av topplockspackningen. På så vis gick inte packningen sönder när man tog bort topplocket senare. Grafitpulver hade jag inget på den tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå det är helt ok knep, men jag tror inte det är någon bra die att smörja toppackningen när man redan har problem med att den blåser.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade i Stora tvåtaktsboken och där skriver Jim om grafitlaminat som topp packning. Ska testa det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan ha på linolja, som bränner fast sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->väcker tråden igen, för jag är lite nyfiken på om du löst problemet, och vilken lösning som funkade. jag ska förhoppningsvis hinna med att provmontera/provköra min 127871273 HPD i sommar. och den kommer antagligen att råka ut för liknande problem.
för den nyfikne så blir setupen: 1,5hk cylinder från norsjöchopper 1:a överdim och en snyggt filad encarvi. org avgas mod. enligt klassiska trimanvisningen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar