Högkomptopp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skorna man använder endast på golfbanan. Spelar man bättre med dom på fötterna? och varför måste man ha särskilda skor .
Ungefär samma med ett topplåck, eller vad det vara månde.
Jag råkade vara i byggbranchen och ser vad folk bygger i sina villor. För vem ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ju som en annan grej om man byggt/svarvat/fräst allt själv.. thumb_up (även om det kan bli dyrt åxå) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roffe: jag skulle gärna vilja se en bild på ovansidan på en av dina sachstoppar. för jag tycker dom med löst ipluggat förbränningsrum är fruktansvärt fula. bara det är anledning nog att inte skruva på dom på en fin moped.

jag frågade en av mopedfantasterna på en marknad varför dom inte gjorde smal tätningyta utan packning, lika som sachs orginal.
hans svar var att det blir inte tätt!!!. ??? har dom totalt utslitna spindellager på sin svarv så ytan inte blir plan? eller vad? alla andra får ju sådana tätningsytor täta.

men topplocksdesign till tvåtaktare verkar vara väldigt hemligt. jag gjorde en rätt stor genomsäkning på nätet för ett par år sen. men hittade i princip ingenting.

ska bli intresnant att se toppen som RN-motor har på gång. tänker på att det är många som kallar den vanliga sachstoppen för högkomp och jämför med 0,8 hk toppen från 50-talet med hemisfäriska förbränningsrummet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dyrt eller billigt, jag kan ju bara konstatera att det är de däringa Sachsmotorerna som kräver specialgrejer för att röra på sig och hålla nån längre stund :wink:

Vi Zöööndappälskare köper bara hem en tysk standardcylinder så är fortåkningen säkrad :lol: . Då håller originalgrejerna i motorn också. <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Roffe: jag skulle gärna vilja se en bild på ovansidan på en av dina sachstoppar. för jag tycker dom med löst ipluggat förbränningsrum är fruktansvärt fula. bara det är anledning nog att inte skruva på dom på en fin moped.

HEJ !
Jag letade bland alla foton som jag har men hittade inget foto på utsidan av toppen.
Men det är ingen skillnad på dom toppar jag bygger om mot andra centrerade topplock, då det blir/är en funktion av önskan att ha ett symmetriskt förbränningsrum.
Ja jag kan oxå tycka att det inte är snyggt men ibland så får funktion gå före utseende och ditt fall så premierar du det exteriöra..
Det är ju det som är det fina med motorhobbyn att vi har olika infallsvinklar på det vi gör ! :=)

men topplocksdesign till tvåtaktare verkar vara väldigt hemligt. jag gjorde en rätt stor genomsäkning på nätet för ett par år sen. men hittade i princip ingenting.

Det där kan jag inte hålla med om!!
Det finns hur mycket information som helst.
Vill du till exempel jobba med att designa förbränningsrum så har Billy Alvarsson www.bimotion.se ett jättefint simuleringsprogram där det finns oändliga variabler för att finna det utseende man söker eller justera till något befintligt!

ska bli intresnant att se toppen som RN-motor har på gång. tänker på att det är många som kallar den vanliga sachstoppen för högkomp och jämför med 0,8 hk toppen från 50-talet med hemisfäriska förbränningsrummet.
erlan

Jag tycker oxå det ska bli intressant att kolla den toppen och se hur dom har tänkt sig förbränningsrummet!
För hur det än är så ligger borrningen på vanliga Sachsmotorer mellan 38 upp till 42 mm.
Det betyder att oavsett vilken motor ni har,
kommer ni att bli tvungna att sätta upp det där topplocket i svarven och justera till diameter klämspalt både vinkel och bredd för rätt varvtal samt grytvolym för rätt kompression.
Vi hörs igen
MVH
Roffe
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Conrad Engström skrev:Skorna man använder endast på golfbanan. Spelar man bättre med dom på fötterna? och varför måste man ha särskilda skor .
Ungefär samma med ett topplåck, eller vad det vara månde.
Jag råkade vara i byggbranchen och ser vad folk bygger i sina villor. För vem ?
Man går inte på parketten med dom i alla fall :lol:
Men på is är de oslagbara. :lol:

http://thedronesclub.files.wordpress.com/2011/03/barker_black_golf_spectator.jpg?w=599&h=400 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Pälle skrev:Dyrt eller billigt, jag kan ju bara konstatera att det är de däringa Sachsmotorerna som kräver specialgrejer för att röra på sig och hålla nån längre stund :wink:

Vi Zöööndappälskare köper bara hem en tysk standardcylinder så är fortåkningen säkrad :lol: . Då håller originalgrejerna i motorn också.
Precis, håller med Pälle där!

Zündapp är en perfekt nybörjarmoppe för dom som inte kan eller vill
"mixtra" själva, eftersom allt finns att köpa. :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

fatchance skrev:Precis, håller med Pälle där!

"mixtra" själva, eftersom allt finns att köpa. :D :D :D
funniesteveraward :clapping: :nod:

även kallad "lill-motorcykel"... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Re: Det här är orginalet

Inlägg av billykid »

VRM Roffe skrev:Ni är roliga ni!! :lol:
Ni vill köpa saker till era klenoder men det spelar ingen roll om det är skräp..
Bara det är billigt!!

Så här ser i alla fall ORIGINALET ut och resten är billiga kopior.
Att renovera ett topplock med all tid som det tar är väldigt tidsödande med många moment.
Sen så ska förbränningsrum anpassas efter kundens motor med borrning och volym.
Att montera fast en aluminiumklump i en topp och skriva högkomptopp är humor.. :lol:

För er som förstår att det finns en tanke bakom varje moment förstår också att det kostar mer.
Inte dyrare på grund av att den här produkten finns bara att få från ett ställe!
:)
Ride on!!
MVH
Roffe

Bild

Håller med Roffe där....

Jag har sett dom billigare så kallade högkomptoppar. Vilket jag inte skulle kalla dessa topplock för utan de är kompressions sänkande toppar.
Dom har helt enkelt för stort Splishband/klämspalt utan topplockspackning, lägger man dess utom på en topplockspackning så blir det ännu sämre.
Jag är helt övertygad om att i dessa fall går orginal toppen bra mycket bättre än dessa så kallade högkomptoppar.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan säga som köpt och testat den billiga att den fungerar . ,jag har heller ingen packning emellan , dock kör jag med suzuki kolv som är mer rund än en sachskolv på toppen , vilket borde betyda en försämring.
Jag kan ärligt säga att jag skulle hellre sätta på Roffes topp , men att toppen jag köpte var till ett mycket förmånligt pris på Mellstaträffen 2010

Sen lägger man ju gärna ut pengar på kvalitét på rätt objekt.
EKF motorn får ju både utgående axel samt vevparti ifrån VRM :headbang:
Om det sedan presenteras en ny koppling är man ju också intresserad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm har alldrig sagt att dom inte fungerar, men de jag sett ger ingen förbättring av kompressionen...utan snarare en försämring.

S_Compakt...har du verkligen mätt upp en sträcka på ex. 1km & tagit hur fort det går med högkomptopp mot orginaltoppen
på samma stärka under lika förhållande, mät tiden med ett riktigt stoppur.

Jag tror inte att alla gör detta dom uppskattar att det går bättre eller fortare, för att kunna jämföra gör jag så iaf....som ovan.
Annars kan vi ju leka sanning eller båg...gissalek utan fakta eller hur...? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

billykid skrev:Hmmm har alldrig sagt att dom inte fungerar, men de jag sett ger ingen förbättring av kompressionen...utan snarare en försämring.

S_Compakt...har du verkligen mätt upp en sträcka på ex. 1km & tagit hur fort det går med högkomptopp mot orginaltoppen
på samma stärka under lika förhållande, mät tiden med ett riktigt stoppur.

Jag tror inte att alla gör detta dom uppskattar att det går bättre eller fortare, för att kunna jämföra gör jag så iaf....som ovan.
Annars kan vi ju leka sanning eller båg...gissalek utan fakta eller hur...?
Att den gav resultat var inget man behövde vara nån Sherlock för att mäta upp ... fick ställa kopplingen direkt för att den ville slira <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

komp

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oki...så bra S_Compakt.... :)

Som jag sa har jag inte sett alla högkomptoppar som finns, klart de finns bra + dåliga...jag kan ha haft otur å bara sett de dåliga = 2st.... :?

Vilken klämspalt/schisband fick du då på din topp S_Compakt.... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

fatchance skrev:
Pälle skrev:Dyrt eller billigt, jag kan ju bara konstatera att det är de däringa Sachsmotorerna som kräver specialgrejer för att röra på sig och hålla nån längre stund :wink:

Vi Zöööndappälskare köper bara hem en tysk standardcylinder så är fortåkningen säkrad :lol: . Då håller originalgrejerna i motorn också.
Precis, håller med Pälle där!

"mixtra" själva, eftersom allt finns att köpa. :D :D :D
Ni pratar om Sachs....jag kan lova att min Guldfish håller för fullgas växlingar utan problem....har kört så alltid vid Race i snart ett år... :shock:
Var så stel efter 6st varv IceRacet på Trollebo att fanns ingen möjlighet att ens försöka trycka in kopplingen...
vann man gick man vidare direkt i 19graders kyla ingen som sagt det... :idea:
Det går utmärkt att släppa gasen å växla ändå....en som vet..å var där...Sachs håller.. :!:

Kommer troligen att finnas på Smedangels vinter Race i Smedjebaken, dom som tvilar....kom dit så åker vi å gasar som F*N...lovar
att ni skall få bra motsånd...**L**... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bygger också toppar, men bara åt mig själv!
Jag lyfter alltid på mina cylindrar och då skall toppen ner i cylindern och chimsas in för rätt klämmspalt. Cylinderlyftet gör jag för att ändra tider på utblås och överströmmare.
Moppen jag körde på isen i hälgen, där är cylindern höjd 4 mm, dels för att slaglängden är 44 mm och för ändrade tider. Den har bara en standard topp, men cylindern är nersvarvadpå övrsidan.
Den topp som går bra på en motor passar inte på en annan, med andra tider och avgassystem. Ja passar gör den men kanske inte samma nytta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar