Fytusan!
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det föreslås att vi kan jobba tills vi är 75. So what, det är ju bara ett förslag.
Inte ett måste. Jag har jobbat i över 45 år och sparat till det jag har. Jag sitter inte heller på någon kassakista men känner att jag inte behöver avvara eller avstå från det jag vill köpa. Däremot köper jag inte så mycket heller. Jag har varit på en, upprepar en, charterresa i mitt liv och den hade jag gärna avstått ifrån också för den delen. Jag tycker att jag trivs så bra hemma så jag blir gärna kvar i Sverige och lägger pengarna på annat. Vidare tänker jag sluta jobba så fort jag får eller kan men det är för mig en ekonomisk fråga eftersom jag inte tillhör de högavlönade per definition ovan eller sitter på någon förmögenhet. Däremot om någon skulle erbjuda mig att jobba ett par dagar i veckan efter det att jag gått i pension så skulle jag nog försöka göra det i den mån min dåliga rygg och mina dåliga knän skulle samtycka.
Det är lätt att avundsjukt se på andra och tycka men varför lägga kraft på det. Det kommer alltid att finnas människor som har det bättre och eller sämre än dig själv. Det är också lätt att tro att massor av människor åker räkmacka genom livet men tro mig det finns inte en enda som inte har problem med något. Hälsan, syssan, brorsan, morsan, farsan, barnen, jobbet, ickejobbet, skilsmässa, ja man kan räkna upp hur mycket som helst. Alla har sitt brukar jag säga men det är inte alla som vill visa eller tala om det utan man gömmer sig bakom en fasad. Den som inte har det så bra ställt kanske ändå har det bättre jämfört med någon som har. Med bättre menar jag då ett rikare liv, bättre vänner, finare barn, eller rentav att man har barn, ja listan kan göras så lång man vill. Dock finns det en sjuka som är vidrig att drabbas av men som går att bota och det är avundsjukan.
Var glad varje morgon du kan ställa dig upp och göra något oavsett vad.
Låt oss en gång för alla sluta med detta pensionstugget. Visst är våra förutsättningar och åsikter olika och så kommer det alltid att vara. Åsikter kring ett sådan här fråga löser man på valdagen inte på ett trevligt Moppeforum.
Med detta har jag sagt mitt och förhoppningsvis återgår vi till Moppeforumet och den goda andan som ska råda där. <!-- </EdIndex> --></div>
Inte ett måste. Jag har jobbat i över 45 år och sparat till det jag har. Jag sitter inte heller på någon kassakista men känner att jag inte behöver avvara eller avstå från det jag vill köpa. Däremot köper jag inte så mycket heller. Jag har varit på en, upprepar en, charterresa i mitt liv och den hade jag gärna avstått ifrån också för den delen. Jag tycker att jag trivs så bra hemma så jag blir gärna kvar i Sverige och lägger pengarna på annat. Vidare tänker jag sluta jobba så fort jag får eller kan men det är för mig en ekonomisk fråga eftersom jag inte tillhör de högavlönade per definition ovan eller sitter på någon förmögenhet. Däremot om någon skulle erbjuda mig att jobba ett par dagar i veckan efter det att jag gått i pension så skulle jag nog försöka göra det i den mån min dåliga rygg och mina dåliga knän skulle samtycka.
Det är lätt att avundsjukt se på andra och tycka men varför lägga kraft på det. Det kommer alltid att finnas människor som har det bättre och eller sämre än dig själv. Det är också lätt att tro att massor av människor åker räkmacka genom livet men tro mig det finns inte en enda som inte har problem med något. Hälsan, syssan, brorsan, morsan, farsan, barnen, jobbet, ickejobbet, skilsmässa, ja man kan räkna upp hur mycket som helst. Alla har sitt brukar jag säga men det är inte alla som vill visa eller tala om det utan man gömmer sig bakom en fasad. Den som inte har det så bra ställt kanske ändå har det bättre jämfört med någon som har. Med bättre menar jag då ett rikare liv, bättre vänner, finare barn, eller rentav att man har barn, ja listan kan göras så lång man vill. Dock finns det en sjuka som är vidrig att drabbas av men som går att bota och det är avundsjukan.
Låt oss en gång för alla sluta med detta pensionstugget. Visst är våra förutsättningar och åsikter olika och så kommer det alltid att vara. Åsikter kring ett sådan här fråga löser man på valdagen inte på ett trevligt Moppeforum.
Med detta har jag sagt mitt och förhoppningsvis återgår vi till Moppeforumet och den goda andan som ska råda där. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det var inte jag som startade denna tråd som inte har med ett moppeforum att göra. Men tycker att man har rätt till att svara om vad man tycker.
Ta bort hela tråden så behöver ingen reta sig på vad som skrivs.
Ett tips är att ta bort sådana här trådar med en gång. Att tycka något är inte att vara invandrarfientlig utan sunt förnuft. Man är inte blind
Slut för min del
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är inga påhopp och vilken folkgrupp handlar det om? Måste vi alltid blunda för sanningar eller alltid gömma dom?Raketsport skrev:Inlägg som är invandrarfientliga hör inte hemma på forumet. Det klassas som hets mot folkgrupp och är absolut inte okej.
Det var inte jag som startade denna tråd som inte har med ett moppeforum att göra. Men tycker att man har rätt till att svara om vad man tycker.
Ta bort hela tråden så behöver ingen reta sig på vad som skrivs.
Ett tips är att ta bort sådana här trådar med en gång. Att tycka något är inte att vara invandrarfientlig utan sunt förnuft. Man är inte blind

Slut för min del

Mycket bra inlägg. Håller med dig till 100 % <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Det föreslås att vi kan jobba tills vi är 75. So what, det är ju bara ett förslag.
Med detta har jag sagt mitt och förhoppningsvis återgår vi till Moppeforumet och den goda andan som ska råda där.
Alla märken är bäst
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min mamma är 75 år och hon jobbar fortfarande dock inte heltid men hon resonerar så att varför ska jag sitta hemma och rulla tummarna, att jobba är hennes sätt att träffa folk samt att hon håller igång kroppen och knoppen.Jag har sett skräck exempel på folk som har levt för sitt jobb och den dagen dom gick i pension var en mardröm och det dröjde inte länge förrän dom var sjuka. Och förslaget var inget krav utan ett erbjudande att kunna jobba längre om man ville.Givetvis kan man inte jämföra ett fysiskt tungt arbete med att sitta på ett kontor.Hur många lantbrukare jobbar inte efter dom är 65. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart måste vi betala in mer mellan 23år - 61år (snitt)
Det är bara mellan dom åren vi betalar till samhället
Felet som Reinfelt gör är att skuta upp åren för dom som MÅSTE jobba
Alla kostar ju samhället mellan 4 månader före man ens föds till 23 år (snitt) sedan f.r.o.m 61 t.o.m 86 (snitt män)
Då är matematiken rätt lätt. (och med den uppfattningen en rasist har så borde man kräva tillbaka pengarna för skolgången
)
Om man skulle tänka som en rasist borde ju barnafödandet förbjudas
ty svenska barn och deras utbildning är för dyrt ...
I debatten om invandrare så tjänar Sverige på alla invandrare...
Flyktningar kan kosta en slant ... men om man ser till deras situation och i pengar räknat är det en spottstyver. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är bara mellan dom åren vi betalar till samhället
Felet som Reinfelt gör är att skuta upp åren för dom som MÅSTE jobba
Alla kostar ju samhället mellan 4 månader före man ens föds till 23 år (snitt) sedan f.r.o.m 61 t.o.m 86 (snitt män)
Då är matematiken rätt lätt. (och med den uppfattningen en rasist har så borde man kräva tillbaka pengarna för skolgången

Om man skulle tänka som en rasist borde ju barnafödandet förbjudas
ty svenska barn och deras utbildning är för dyrt ...
I debatten om invandrare så tjänar Sverige på alla invandrare...
Flyktningar kan kosta en slant ... men om man ser till deras situation och i pengar räknat är det en spottstyver. <!-- </EdIndex> --></div>
bara för du kisar så har du inte dina ögon öppna... ta reda på all fakta och sluta skit i dom som motsäger dina ideal och tankar <!-- </EdIndex> --></div>SM6WXA skrev: Det är inga påhopp och vilken folkgrupp handlar det om? Måste vi alltid blunda för sanningar eller alltid gömma dom?
Helt rätt jag har rätt att tycka vad jag vill i mitt fosterland och fortsätter att sjunga Du gamla, du friaPop skrev:bara för du kisar så har du inte dina ögon öppna... ta reda på all fakta och sluta skit i dom som motsäger dina ideal och tankarSM6WXA skrev: Det är inga påhopp och vilken folkgrupp handlar det om? Måste vi alltid blunda för sanningar eller alltid gömma dom?

- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tråkigt att det ska dras upp detta med invandrarproblem, så fort det ska diskuteras, den här gången gällde det pensionering, jag har varit pensionär nu i 8 år, och det går alldeles utmärkt även om det var lite jobbigt i början, men som sagt det finns ju Moppar 
Jag var Byggnadshantverkare, fram till 56 års ålder, då tog ryggen slut, det var bara att inse att det var slut med det roliga, i stället för att ta förtidspension så skolade jag om mej till , Barnskötare och Fritidsledare, vilket jag aldrig har ångrat, det jobbade jag med i ungefär 9 år, då blev jag tillfrågad om jag ville jobba till 67 , men då sa jag nej och att dom skulle ge jobbet till någon ungdom, och så blev det en kille i 25 års åldern fick det. så jag har provat på det som diskutionerna gäller, jag tycker att det faktiskt var riktigt skönt att bli panchis, efter 51 års arbetande. och detta har väl inget med invandrarpolitik att göra, och jag tycker att om man vill ta pension mellan 61-67 ska man göra det och tänka att kanske en ungdom får jobb. Trevlig helg alla "forumgubbar och tanter":D <!-- </EdIndex> --></div>

Jag var Byggnadshantverkare, fram till 56 års ålder, då tog ryggen slut, det var bara att inse att det var slut med det roliga, i stället för att ta förtidspension så skolade jag om mej till , Barnskötare och Fritidsledare, vilket jag aldrig har ångrat, det jobbade jag med i ungefär 9 år, då blev jag tillfrågad om jag ville jobba till 67 , men då sa jag nej och att dom skulle ge jobbet till någon ungdom, och så blev det en kille i 25 års åldern fick det. så jag har provat på det som diskutionerna gäller, jag tycker att det faktiskt var riktigt skönt att bli panchis, efter 51 års arbetande. och detta har väl inget med invandrarpolitik att göra, och jag tycker att om man vill ta pension mellan 61-67 ska man göra det och tänka att kanske en ungdom får jobb. Trevlig helg alla "forumgubbar och tanter":D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- zappafan
- Forumsponsor
Helt rätt Alf-johan ,så där tänker väl dom flesta, som gubbarna/kärr.. som fick avtalspension på vårat jobb, dom hoppades verkligen att nån ungdom fick jobbet istället ( + dom tyckte det var skönt att sluta )alf-johan skrev:... och jag tycker att om man vill ta pension mellan 61-67 ska man göra det och tänka att kanske en ungdom får jobb

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att använda ordet fosterland låter väldigt gammalt och unket. Det är ju sådana knep som dom gamla kungarna använde för att få folket med sig i sina territoriella områden som dom ärvt eller med krigsmakt och våld härskat sig till. Nej, idag är det annorlunda, det är inte bara kapitalet och företagen som vidgar sina vyer över hela klotet, även människor flyttar på sig både frivilligt och ofrivilligt.
Jag skulle själv gärna vilja flytta söderut till sol och värme då det på grund av ett raserat socialt välfärdssystem inte finns någon anledning att vara kvar i regn, kyla, rusk och lågtryck. Dessvärre är chanserna till en sådan stor förändring små för en sån som mig men betydligt gynnsammare för en alltmer konsoliderad urban medelklass så det är väl bara för dom att leva livet och ta för sig av det som bjuds och för mig att sitta där jag sitter för även som det sociala välfärdsystemet krackelerat så känns de fyra väggarna i rummet där jag sitter fortfarande ganska trygga.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag skulle själv gärna vilja flytta söderut till sol och värme då det på grund av ett raserat socialt välfärdssystem inte finns någon anledning att vara kvar i regn, kyla, rusk och lågtryck. Dessvärre är chanserna till en sådan stor förändring små för en sån som mig men betydligt gynnsammare för en alltmer konsoliderad urban medelklass så det är väl bara för dom att leva livet och ta för sig av det som bjuds och för mig att sitta där jag sitter för även som det sociala välfärdsystemet krackelerat så känns de fyra väggarna i rummet där jag sitter fortfarande ganska trygga.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tycker det är rätt skönt att kunna få säga något utan att behöva inveckla sig i en lång diskussion. Det är som en säkerhetsventil som pyser till ett ögonblick och sedan är den stängd igen. Säkert är det fler än jag som känner så och det är något jag brukar tänka på innan jag svarar någons inlägg som ligger utanför mopedintresset.
Vem vet, kanske vi träffas någon gång och då kan vi ta diskussionen då.
Tack ska du ha posch men jag kommer mig inte för att göra några vidare utläggningar här. Jag tänkte ungefär så här innan jag skrev: Kan dom andra göra ett inlägg om det här så kan väl jag göra det också...posch skrev:Det ligger en hel del sanning i vad du skriver.
Hur tycker du att problemen ska lösas ?
Jag tycker det är rätt skönt att kunna få säga något utan att behöva inveckla sig i en lång diskussion. Det är som en säkerhetsventil som pyser till ett ögonblick och sedan är den stängd igen. Säkert är det fler än jag som känner så och det är något jag brukar tänka på innan jag svarar någons inlägg som ligger utanför mopedintresset.
Vem vet, kanske vi träffas någon gång och då kan vi ta diskussionen då.