Sida 21 av 34

Postat: 18 feb 2012, 23:51
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Säker på att det är kilen som är slut då? Jag har aldrig varit med om att kilen har varit slut, och har aldrig ens hört talas om det. Min gissning är att felet ligger någonstans i växelmekanismen.

Jag vet inte hur kunnig du är på växelinställningarna på Sachs, men vet man inte hur man ska göra, så är det svårt att få det bra.
då har du verkligen ej sett allt om du ej sett en sliten kass kil. flakisen hade samma fel. den va totalkass på grund av att allt gått fel justerat. detta kanske e anledningen till att de ej fanns 4:e växeln när ja provkörde den. min flakis tappa precis lika för att kilen blivit för rundad och ej låg bra i dreven. sen bytte ja kil o justera exakt lika så va felet borta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 23:56
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Rexxy skrev:Säker på att det är kilen som är slut då? Jag har aldrig varit med om att kilen har varit slut, och har aldrig ens hört talas om det. Min gissning är att felet ligger någonstans i växelmekanismen.

Jag vet inte hur kunnig du är på växelinställningarna på Sachs, men vet man inte hur man ska göra, så är det svårt att få det bra.
då har du verkligen ej sett allt om du ej sett en sliten kass kil. flakisen hade samma fel. den va totalkass på grund av att allt gått fel justerat. detta kanske e anledningen till att de ej fanns 4:e växeln när ja provkörde den. min flakis tappa precis lika för att kilen blivit för rundad och ej låg bra i dreven. sen bytte ja kil o justera exakt lika så va felet borta.
Nåja, någon gång ska väl bli den första. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 23:57
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Lyft av växelgaffeln och pilla i en växel i taget för hand. Rulla moppen lite fram och tillbaka. Om växeln ligger i när du har ex tvåan i, borde skrotet fungera.
har testat just det och den vill på ngt sätt dra sig ur när man rullar framåt och bakåt. jag vill få detta till att växelkilen ej är bra. finns de ngt annat de skulle kunna vara??? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 feb 2012, 23:58
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
NiklasHögberg skrev:
Rexxy skrev:Säker på att det är kilen som är slut då? Jag har aldrig varit med om att kilen har varit slut, och har aldrig ens hört talas om det. Min gissning är att felet ligger någonstans i växelmekanismen.

Jag vet inte hur kunnig du är på växelinställningarna på Sachs, men vet man inte hur man ska göra, så är det svårt att få det bra.
då har du verkligen ej sett allt om du ej sett en sliten kass kil. flakisen hade samma fel. den va totalkass på grund av att allt gått fel justerat. detta kanske e anledningen till att de ej fanns 4:e växeln när ja provkörde den. min flakis tappa precis lika för att kilen blivit för rundad och ej låg bra i dreven. sen bytte ja kil o justera exakt lika så va felet borta.
Nåja, någon gång ska väl bli den första. :wink:
visst e de så. ja har kilen kvar till packisen ja ska fota den så ska du få se!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 00:15
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man öppnar en motor och inte ser skillnaden på en fyrpet eller trepet.
Då tycker jag det fattas något i kunskapen, om Sachs. Det fins urtag i växelaxeln och dom skall passa mot dreven. det betyder att dreven skall justeras exakt mot dom urtagen. Dessutom skall det inte gå att röra dreven axiellt.
Man kan justera växelaxeln så den inte rör sig axiellt, medans dreven kan röra sig axiellt och då tror man att allt är ok. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 00:32
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om man öppnar en motor och inte ser skillnaden på en fyrpet eller trepet.
Då tycker jag det fattas något i kunskapen, om Sachs. Det fins urtag i växelaxeln och dom skall passa mot dreven. det betyder att dreven skall justeras exakt mot dom urtagen. Dessutom skall det inte gå att röra dreven axiellt.
Man kan justera växelaxeln så den inte rör sig axiellt, medans dreven kan röra sig axiellt och då tror man att allt är ok.
ja jag har nog inte kunskapen alls. . tack för uppmuntran. mopedhelvetet får stå där den står. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 04:01
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->liten checklista:

är hela mekanismen scimsad tight, inklusive stången i 4mm rundstång upp till gaffeln.

inget mer än växelgaffeln snedstampat av frustrerad tonåring. t.ex armen som sitter i inre ändan av axeln till växelpedalen?

spärrstiftet funkar som det ska?

den lilla hårnålsfjädern är rak och fin? är den vind och krokig så funkar det
inte.

funkar mekanismen perfekt utan slitsmuttern till dragstången. det vill säga utan att vara koplad till själva lådan?

slitsmuttern vänd åt rätt håll?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 08:28
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att jag såg en bild på växelmekanismen, men hittar inte den. På den bilden såg jag att en av delarna var till treväxlat.
Jag menar inte att trampa på dig när du ligger. däremot vill jag hjälpa dig lösa problemet.
Vore du här med motorn kunde jag hjälpa dig, GRATIS.
Tag en bild på mekanismen , så får jag se om det är som jag misstänker.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 09:19
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har för mig att jag såg en bild på växelmekanismen, men hittar inte den. På den bilden såg jag att en av delarna var till treväxlat.
Jag menar inte att trampa på dig när du ligger. däremot vill jag hjälpa dig lösa problemet.
Vore du här med motorn kunde jag hjälpa dig, GRATIS.
Tag en bild på mekanismen , så får jag se om det är som jag misstänker.
Conrad
har ju haft i en mekanism till 3 växlat men konstaterade ju att den va äxlad så då montera ja i andra mekanismen. antar du sett bild på 3 pet mekanismen. vilka delar skiljer? ja har den mot kåpan som har 5 hack. den den som klacken trycker mot som har 3 hack uppe o tre hack nere istallet för bara 2 mekanismen funkan fint utan att man kopplar in muttern på dragstången. felet ligger inuti motorn de e ja ganska säker på!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 09:48
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev: Det fins urtag i växelaxeln och dom skall passa mot dreven. det betyder att dreven skall justeras exakt mot dom urtagen. Dessutom skall det inte gå att röra dreven axiellt.
Man kan justera växelaxeln så den inte rör sig axiellt, medans dreven kan röra sig axiellt och då tror man att allt är ok.
Ett litet spel bör det väl vara? Men hur stort? Jag hittar ingen info om det någonstans.
Jag ska precis plocka ihop en VRM-axel där ett par hylsor behövt svarvas till, (Tack för tips snickarn) men tycker jag fått lite för mycket spel trots att jag mätt noga efter originalaxeln. Det ska ju få plats olja emellan.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 10:25
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ne ni nu jädrar har ja sovot gott i natt o rycker motorn ur ramen för en inspektion igen. tacksam nu för alla tips ja kan få! i veckan ska den köras om de så e de sista jag gör!! någon som har en ny kil att avvara?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 10:37
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en NY av Simtus! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 10:51
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Köp en NY av Simtus!
ja det får bli så. beställer nog en imorgon men idag skall de klyvas. vad skall de va för spel på saker o ting inuti motorn? hur skall man kunna veta spelen inuti på dreven även om utgåående axel bara har någon tiondels spel? vill ha många tips nu!! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 13:36
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När alla drev är på plats, (kolla att dom ligger för varandra) börjar man med ett skims sedan den stora brickan, som är fasad på innsidan. Man trycker ner brickan mot drevet och kollar att det fins spel och inte går tungt. en tiondel, det är vad man kan känna. Är spelet för stort dit med mera skims. osv.
När man har skimsat axeln,kolla att skimsen och avfasade brickan ligger på plats. axel spelet skall vara tajt, men axeln skall gå lätt att vrida, även när man dragit motorhalvorna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 feb 2012, 13:49
av musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3:ans och4:ans drev kan man vända fel. har du hastighetsmätardrivning på utgående axeln ska du längst ner ha en 1mm bricka sen 4:ans drev med klackarna neråt, på 3:ans drev är klackarna lite förskjutna ska oxå vara neråt.sen kan du kolla att när kilen ligger i urgröpningarna på utgående axeln ska klackarna i dreven ligga mitt för kilen <!-- </EdIndex> --></div>