Vädret..
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jodå, extra fälgar och hjul finns.
Allt du säger stämmer, grejjen är att man får kolla efter bakhjulsdrivna bilar för att få rätt offset men så gott som alla bilar är ju framhjulsdrivna idag.
Det skiftar fort vet du och man hänger inte riktigt med. Det är faktist lättare att hitta beg släpvagnsfälgar än hitta gamla Opelfälgar idag. Gamla 13" BMW fälgar är nog ännu svårare...
Fälgarna du ser på vagnen är Opel och dom lite senare som var något bredare (utåt) så 175/70 - 13 sitter som en smäck
Annars är jag den som vill ha smala däck men just på den vagnen blir det bra
Axel och broms är Pietz, hjullagren är löjligt små vanliga spårkullager som jag schimsat in och tvättat och fettat en gång. Tittar man på dom törs man knappt lasta men det har varit rejäla lass på den vagnen och det har hållit ändå och aldrig nåt fel på SBP eller vad det heter idag...
Jämför man med Citroën 2CV:s bakhjulslager kan man tycka det är underligt hur konstruktörer dimensionerar...
Allt du säger stämmer, grejjen är att man får kolla efter bakhjulsdrivna bilar för att få rätt offset men så gott som alla bilar är ju framhjulsdrivna idag.
Det skiftar fort vet du och man hänger inte riktigt med. Det är faktist lättare att hitta beg släpvagnsfälgar än hitta gamla Opelfälgar idag. Gamla 13" BMW fälgar är nog ännu svårare...
Fälgarna du ser på vagnen är Opel och dom lite senare som var något bredare (utåt) så 175/70 - 13 sitter som en smäck

Annars är jag den som vill ha smala däck men just på den vagnen blir det bra

Axel och broms är Pietz, hjullagren är löjligt små vanliga spårkullager som jag schimsat in och tvättat och fettat en gång. Tittar man på dom törs man knappt lasta men det har varit rejäla lass på den vagnen och det har hållit ändå och aldrig nåt fel på SBP eller vad det heter idag...
Jämför man med Citroën 2CV:s bakhjulslager kan man tycka det är underligt hur konstruktörer dimensionerar...

Jo ÅTM-vagnen är ju en stabil kärra ända tills axeln rostar av ute vid navet
Överlast vadå?
Löstes med en obromsad axel och omtypning till 750kg släp, tappade 50 kg i lastvikt. Axeln håller för mer än så 

Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Det är lite upp och ned vänt nu. För andra natten i rad har jag konstaterat det är mycket varmare i Umeå i norr än Kalmar i söder.
Just nu är det +5 grader här i Kalmar och +13 i Umeå enligt rl.se
Nu börjar eldningssäsongen för mej och det är andra kvällen som jag eldar i pannan för värme under natten. Tidigare i höst har eldat så där varannan kväll eller inte alls. Det är skillnad mot förra året då jag fick börja elda redan i augusti men den här sommarhösten har varit varm och lång och nu väntar jag bara på Britt (sommar). Får se om och när hon kommer
Just nu är det +5 grader här i Kalmar och +13 i Umeå enligt rl.se
Nu börjar eldningssäsongen för mej och det är andra kvällen som jag eldar i pannan för värme under natten. Tidigare i höst har eldat så där varannan kväll eller inte alls. Det är skillnad mot förra året då jag fick börja elda redan i augusti men den här sommarhösten har varit varm och lång och nu väntar jag bara på Britt (sommar). Får se om och när hon kommer

Samma här, vred på shunten lite igår kväll för första gången56:an skrev: Nu börjar eldningssäsongen för mej och det är andra kvällen som jag eldar i pannan för värme under natten. Tidigare i höst har eldat så där varannan kväll eller inte alls. Det är skillnad mot förra året då jag fick börja elda redan i augusti

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt: