Som skadad vän av ordning undrar jag om det är R407C eller R410A i maskinen. R410A klarar av att leverera effekt i lägre temperaturer än R407C (Meeeen. Det är väldigt beroende på hur aggregatet är tillverkat också). Sen är Luft-Luftvärmepumparna sjukt känsliga på fyllningen 50 gram saknad gas eller för mycket gör att pumpen går sämre. Brukar själv ta för vana att fylla i 50 gram i ledningarna, efter en vakuumsugning, före jag öppnar kranarna. Är det lång rördragning så står det på hur mkt extra gas per meter som ska fyllas.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Som skadad vän av ordning undrar jag om det är R407C eller R410A i maskinen. R410A klarar av att leverera effekt i lägre temperaturer än R407C (Meeeen. Det är väldigt beroende på hur aggregatet är tillverkat också). Sen är Luft-Luftvärmepumparna sjukt känsliga på fyllningen 50 gram saknad gas eller för mycket gör att pumpen går sämre. Brukar själv ta för vana att fylla i 50 gram i ledningarna, efter en vakuumsugning, före jag öppnar kranarna. Är det lång rördragning så står det på hur mkt extra gas per meter som ska fyllas.
R410A, fungerade alldeles utmärk när den blev demonterad så den ska nog gå att få fart på. Får väl leta upp nån i grannskapet som är kunnig.
jag är inte påläst på R410A system. men på R134a som är i bilar, är det viktigt att plugga anslutningar så fort som möjligt om man behöver öppna systemet.
för olja som smörjer kompressorerna tar åt sig fukt från luften. och den ska tydligen vara svår att få bort sen.
erlan skrev:jag är inte påläst på R410A system. men på R134a som är i bilar, är det viktigt att plugga anslutningar så fort som möjligt om man behöver öppna systemet.
för olja som smörjer kompressorerna tar åt sig fukt från luften. och den ska tydligen vara svår att få bort sen.
erlan
öppnar man systemet så man sedan skall fylla på nytt så vacuumsuger men ju en ganska lång stund och avlägsnar fukt samt lägger i ny olja vid fyllning så pluggning är ej så akut.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
erlan skrev:jag är inte påläst på R410A system. men på R134a som är i bilar, är det viktigt att plugga anslutningar så fort som möjligt om man behöver öppna systemet.
erlan
öppnar man systemet så man sedan skall fylla på nytt så vacuumsuger men ju en ganska lång stund och avlägsnar fukt samt lägger i ny olja vid fyllning så pluggning är ej så akut.
nej på en värmepump går det säkert bra att byta olja. på en bil kan man ju få skruva flera timmar innan man kommer åt kompressorn.
dom kompressorerna är det ju inte alltid avtappningsplugg på.
man får skruva bort kompressorn och hälla ur oljan genom röranslutningen.