Patrik skrev:56:an skrev:Påminner mig om ett parti här som alldeles nyligen bytt logga...
Det är väl därifrån Reinfeldt fått sin slogan ifrån,
Det skall löna sig att jobba..
/ P
Det är från Tyskland. Och från Tyskland vet man vanligen inte mer än till ww2.
Texten satt på varje port till koncentrationslägren betyder ungefär "frihet genom arbete".
Det är så man oftast känner till det.
Grejen är bara att begreppet myntades c:a tio år tidigare i början av trettiotalet och i den kaos och röra som rådde i Tyskland då.
ww1 var slut och Tyskland hade gått från kejsardöme till en republik som kallades för weimarrepubliken.
Det var enorm arbetslöshet, social oro och galopperande inflation. Regeringarna var svaga och socialdemokrater och borgare
försökte "få ordning" på ekonomin just genom främjande av arbete. Det misslyckade dock och i det kaos som rådde då kunde
en viss *ledare* gripa makten. Resten vet vi.
Den intresserade kan söka på stormtrupper och weimarrepublik.
Man kan fira jul på olika sätt och förra fixade jag genom att läsa om östfronten och Tysklands angrepp på Ryssland.
Den här julen funderar jag på och läsa mer om Tysklands historia. I vart fall mellan mitten av 1800-talet och till ww2.
ww1 är lite mysko för mej, för vad handlade egentligen kriget om?
För att återgå till bilden så satte jag in den för jag tyckte den påminde lite om dagens situation fastän det var sju resor värre i Tyskland då.
För det är väl ändå så att det råder ekonomisk kris i västvärlden, arbetslösheten är hög, räntorna körda i botten för att få igång
konsumtionen. Vissa länder är i ekonomisk ruin och tendenser märks till social oro på sina håll.
Här i Sverige kanske det inte märks så mycket, det är väl kanske mer som det står en elefant i rummet men ingen ser den