Sida 22 av 32
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 01 dec 2014, 17:11
av JanneHagnell
Hm... Jag och dottern gick ut för att kicka igång Bonnie. Dottern gav upp och gick in. Till slut fick jag fart på henne , men hon gick bara på choke och bluddrade och tvekade på gas. Smällde dit tillbehörsluftfiltret och då gick det bättre, till slut gick hon utan choke men bluddrade och vitrök vid gasning. Mycket vatten i bensinen, tro? Kanske skulle tömma ut det som står i tanken och fylla nytt? Dock tycker jag det känns som hon fortfarande går väl magert. Cykelkraft har reamåndag så jag tänkte beställa några större munstycken. 63, 66, 69, 72, det borde väl räcka? Ska jag ta ett mindre också, har dock redan 56 liggande? Tänker att om vatten i bensinen ger en helt skev bild av hur blandningen är så kanske det med rekorderlig bensin blir för fett? MC-versionen Sunny ska ju ha 54, ska jag ta ett i den häraden, typ 53 också?
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 01 dec 2014, 17:26
av 56:an
Om en diesel ryker vitt säjer dom det är för mycket förtändning men det kan ju inte gälla i det här fallet

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 01 dec 2014, 18:28
av OutbackJack
56:an skrev:Om en diesel ryker vitt säjer dom det är för mycket förtändning men det kan ju inte gälla i det här fallet

Byt bensin och blanda ny..
Späd ut den gamla med lite E85 och häll i bilen..
Det brukar jag göra om jag hitta oidentifierad soppa med okänd oljehalt.
I en 60 liters biltank spelar lite olja ingen roll och E85an funkar som karburatorspit...
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 01 dec 2014, 18:59
av JanneHagnell
Tror jag gör så:
1) Ut med bensinen och i med ny!
2) Köper några till munstycken, de kostar ju inte många kronor och rabatten betalar i princip frakten. Med tanke på att bensinen var ny(ish) när problemen började kan det ju vara att den går för magert också.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 01 dec 2014, 20:49
av JanneHagnell
OutbackJack skrev:56:an skrev:Om en diesel ryker vitt säjer dom det är för mycket förtändning men det kan ju inte gälla i det här fallet

Byt bensin och blanda ny..
Späd ut den gamla med lite E85 och häll i bilen..
Det brukar jag göra om jag hitta oidentifierad soppa med okänd oljehalt.
I en 60 liters biltank spelar lite olja ingen roll och E85an funkar som karburatorspit...
Är bensinen så dålig duger vågar jag nog bara att tvätta klockor och bandspelare med den. Fick tipset av en snubbe som i sin barndom sett en urmakare använda tvåtaktsbensin. Rengör och smörjer i samma monent!

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 01 dec 2014, 23:44
av 56:an
Bensin är inte så dumt egentligen...
Tänk så många gånger man trälat och sandpapprat på cykel- och mopedslangar bara för att få lappeboten och fästa
... när det egentligen bara är och tvätta lite med bensin, solution och efter en stund smacka dit lappen som sitter som berget
... fast då kanske det inte är så bra med oljeblandat

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 02 dec 2014, 09:01
av JanneHagnell
56:an skrev:Bensin är inte så dumt egentligen...
Tänk så många gånger man trälat och sandpapprat på cykel- och mopedslangar bara för att få lappeboten och fästa
... när det egentligen bara är och tvätta lite med bensin, solution och efter en stund smacka dit lappen som sitter som berget
... fast då kanske det inte är så bra med oljeblandat


Re: Dubbelbajaj!
Postat: 02 dec 2014, 21:45
av JanneHagnell
Det ena ger det andra, brukar man ju säga. Idag skulle jag "bara" tappa ur bensinen så den kan åka med till åc imorgon. Tyckte dock att det rann ganska klent oavsett hur jag ställde originalkranen. Har funderat på att lösningen med två kranar och tre filter kanske inte är optimal och att jag borde ha bara en slangkran som på Moppis1. Ja, wtf, jag sliter väl ut kran och tank, då! Trekvart senare:

Ja, sådana operationer är ju aldrig helt enkla på scootrar där kåpor är i vägen och för att få loss ditt måste du skruva bort datt. Nu ser det i alla fall ut så här på arbetsbänken:

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 02 dec 2014, 21:57
av OutbackJack
En sak, påkommen i stundens entusiasm..
Det rinner bra ur slangen? Filtret påverkar inte flödet något?
Finns ju annars större filter med större filteryta. (lägre flödesmotstånd)
Inget vaakum i tanken, pga tätt tanklock?
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 02 dec 2014, 23:46
av JanneHagnell
Nej, det var det jag tyckte att det inte gjorde, därav dagens arbete med att få ur tank och kran. Vacuum i tanken är det inte, snarast tvärtom. Originaltanklocket är ersatt med ett oljedunkslock med ett typ 4mm hål borrat i, tillräckligt för att allt från regnvatten till mindre gnagare ska kunna ta sig in. Åtgärdspaket mot detta också planerat.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 dec 2014, 00:12
av 56:an
Väldigt pedantiskt och omsorgsfullt ordnat där med bränslefiltreringen måste jag säja...

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 dec 2014, 03:22
av erlan
jag har fått en snöslunga alldeles gratis tack vare ett sånt där bränslefilter.
den gick några minuter, sen stannade den. när man fick tag i startsnöret hade det sipprat fram bensin så den gick en stund igen.
det filtret såg renare ut än det på bilden. (luras kameran?)
efter byte till ett mopedfilter avsett för självtryck har den gått utan problem.
bränslefiltret på bilden ska sitta efter en pump.
erlan
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 dec 2014, 09:17
av JanneHagnell
erlan skrev:jag har fått en snöslunga alldeles gratis tack vare ett sånt där bränslefilter.
den gick några minuter, sen stannade den. när man fick tag i startsnöret hade det sipprat fram bensin så den gick en stund igen.
det filtret såg renare ut än det på bilden. (luras kameran?)
efter byte till ett mopedfilter avsett för självtryck har den gått utan problem.
bränslefiltret på bilden ska sitta efter en pump.
erlan
Filtret är ganska nytt, faktiskt, fast NOS, dvs plasten gulnad. Det stämmer att det är ett vanligt bilslangfilter, men ett sån't har jag pä Moppis1 också utan problem. Dessutom gick ju Bonnie kalas förra sommaren med ett likadant filter. Hade köpt ett isärtagbart och tvättbart moppefilter, men det var Kinakvalité och gick sönder direkt...

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 dec 2014, 09:18
av pangerva
Filtret kan ju vara kass. Ta bort och pröva utan.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 dec 2014, 10:08
av JanneHagnell
pangerva skrev:Filtret kan ju vara kass. Ta bort och pröva utan.
Ja, det är väl lika bra att utesluta alla felkällor.