API-systemet (American Petroleum Institute) är det Amerikanska
klassificeringssystemet för oljor till bensin- och dieselmotorer.
Här i europa använder vi ett annat klassningssystem. Det är ACEA
(Association des Constructeurs Europe'ens Automotives) som är en sammanslutning av europeiska biltillverkare inom EU. De har bl.a. till uppgift att samordna frågor rörande smörjmedel till fordon.
A - Bensinmotorer personbilar
B - Dieselmotorer personbilar
A1/B1 - Hårda bränslebesparingskrav, tunna oljor - 0W-20, 0W-30, 5W-30
A2/B2 - Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 - Superkvalitet - minst delsyntet krävs för att klara kraven
A5/B5 - Förbättring av A1/B1
Eftersom både API och ACEA-systemet är ganska grovt indelade så har biltillverkarna ställt egna hårdare krav på motoroljorna.
För att en olja ska vara godkänd at användas till Audi, Seat, Skoda, VW så måste det stå på oljeförpackningen att oljan uppfyller VW 500.00, 502.00, 505.00, 505.01 t.ex.
Även Saab/Opel, Ford, Volvo, BMW, Mercedes, Porsche m.fl. har egna hårdare krav på oljan.
Oljefabrikanterna och biltillverkarna har ett intimt samarbete när det gäller att ta fram nya oljekvaliteter för dagens och morgondagens motorer.
En bra site där man via sitt reg.nr. kan få reda på vilken oljekvalitet motorn ska ha är:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074499
Det där "slemmet" som ibland bildas under ventilkåpan/oljepåfyllningslocket är kondens, som oftast bildas om man bara kör korta sträckor. Kör man längre så att oljan kommer upp i sin rätta arbetstemperatur så brukar inget sådant "slem" förekomma om man även sköter oljebytena förstås.