Sida 22 av 397
Re: övrigt
Postat: 05 okt 2016, 18:12
av marklundt
Jag fick köra på choken tills motorn blev varm nu på morgonen.hade minus -7,4 grader kallt som mest ,tur att dt50r har manuell choke.förlorade tillfälligt kännseln i fingertopparna p.g av kylan
Re: övrigt
Postat: 05 okt 2016, 18:17
av marklundt
Motorn blev knappt jummen.men.gick köra i 50km/h som mest ändå.jag kör ju vätskekylt
Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 10:54
av marklundt
Lätt metall cylindern har ju plastlopp av nicasil
Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 11:01
av marklundt
Bensinen smörjer och etanolet kyler så var det med det
Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 11:13
av Micke S
marklundt skrev:Lätt metall cylindern har ju plastlopp av nicasil
Nicasil har inget med plast att göra utan är en mycket hård metallbeläggning
Här kan du läsa om vad en annan Tord skriver om materialet
http://www.tordsmotorservice.com/artiklar/2001nr3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 16:01
av blyfot
marklundt skrev:Bensinen smörjer och etanolet kyler så var det med det
Nä nu är du ute å cyklar Tord

Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 18:28
av marklundt
Ja.etanolet håller ju nere förbränningstempen under +400grader och ser till att förbränningen blir jämn och fin och ökar på verkningsgraden en smula närmare 4-taktarens på 2-taktaren samt ger mera sotfria avgaser tillsammans med delsyntetisk 2-taktsolja,hur så,ingen blårök på dt50r inte
Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 18:31
av marklundt
395 grader i flamtemp
Re: övrigt
Postat: 06 okt 2016, 19:03
av blyfot
marklundt skrev:395 grader i flamtemp
...cyklar vidare...
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 06:07
av marklundt
Bensin har ju en flamtemp på 400 grader + och etanol på 365 grader i flamtemp
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 09:21
av blyfot
marklundt skrev:Bensin har ju en flamtemp på 400 grader + och etanol på 365 grader i flamtemp
Nä det där låter inte rätt, vet nt vad du syftar på men flamtemp (flampunkt) är något helt annat som har med vid vilken temp som det börjar bildas brännbara ångor i slutna utrymmen som kan antändas. Är väl neråt minus 30 för E85 tror jag.
Avgastempen är dock lägre på e85 än på bensin, antar att det beror på att det är vattenånga i avgaserna och vatten är bra på att ta upp och transportera bort värme. Själva förbränningstempen går inte att diskutera om för den beror på en massa faktorer.
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 10:40
av marklundt
Vikipedia går redigera hur som helst
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 14:58
av blyfot
marklundt skrev:Vikipedia går redigera hur som helst
Yes, där har du rätt i alla fall

Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 16:15
av marklundt
16m.m dellorto förgasare = 5hkr i ostrypt skick = 70km/h. 2,82hkr i pluggat skick = 58km/h vid 8.000rpm. 53km/h 2,3hkr vid 7.600rpm. 45km/h 1,5hkr vid 6.750rpm.2,80hkr vid 57km/h vid 7.900rpm.
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 16:46
av marklundt
2,82hkr ger 45-60km/h beroende på inkörning