Tradera och jag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag sprang på ett verktyg på Tradera som jag tidigare undrat om det fanns.

http://www.tradera.com/cylinderhonare-19-60mm-hona-upp-din-repiga-cylinder-auktion_100709_155059177

Jag har redan den större modellen för MC-bilar-traktorer-lastbilar men den är för stor för mopedcylindrar.

Istället har jag tänkt använda ett liknande verktyg för bromscylindrar men där är inte stenarnas anliggningstryck ställbart.

Är lite sugen på cylinderhonaren ovan, kan också se det är det amerikanska originalet men har lite ont om kosing nu...

Finns dom att köpa nya på ett enkelt sätt? Någon av er som vet?
Ska man hona moppecylinder måste stenarna vara minst dubbelt så långa som den högsta porten annars fastnar dom i portarna

Googlade på honingsverktyg
http://www.esska.se/esska_se_s/honingsverktyg-foer-bromscylindrar-laengd-50-mm-3-.html

http://shop.ettansmopeder.se/honingsverktyg-universal/1647-0 <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gör mina själv, av biltemas stora stenar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack bigge jag får kolla mig omkring. Jula har jag på cykelavstånd. Clas Olson likaså. Biltema kommer visst hit till Kalmar i sommar. Det kommer ligga ute på norra industriområdet vid Kalmar Arenan och IKEA. Kan stanna till vid IKEA och ta en fika först...
  • :mutt:
Ja, dom så ju bra ut båda två. Ska kolla vad den på Tradera går till för pris.

Tillräckligt långa stenar var en bra reflektion. Den gillade jag.

Ska kolla biltemas stenar oxå, dom brukar ju inte vara så dyra...

... för det är lätt att knäcka sönder en sten jag vet det...

För länge sedan stod jag alltid och blåste på med en tryckluftdriven fotogenduschspruta när jag höll på med sådant. Tyvärr funkar det inte längre alls jag får andnöd då. Men det finns annat man kan blaska på som t.ex. T-sprit....

Jag kände då killar som hade verkstad för motorsågar. Där var nicasilcylindrar som ibland skulle honas. De hade ett verktyg som var cylindriskt och var var uppbyggt av en massa små "slipbollar" som satt på fast på spindeln med fjädrande smala pinnar. Det körde dom upp och ned i cylindern med en vanlig handborrmaskin. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

Conrad Engström skrev:Jag gör mina själv, av biltemas stora stenar.
precis :D
dom där småstenarna går ju inte att använda fastnar ju överallt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Conrad Engström skrev:Jag gör mina själv, av biltemas stora stenar.
Jag har funderat en stund och håller med. Har du någon länk så det går att se hur stenarna ser ut och vad de kostar? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den med små bollar på är riktigt dyra hittade en sida med dom men sparade inte ens tyckte de var för dyra. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, det här var i början av åttiotalet och jag minns dom sa den var dyr redan då. Dock var dom tvungna att ha en sådan för det var det enda som gick att använda till nicasilcylindrarna.

Det är intressant att hona cylindrar för då ser man ofta hur de är slitna. Jag hade bl.a. en AJS 16MS som jag nästan renoverade färdig, jag fick nog tag på en bättre cylinder men när jag hade honat ytan fin i den gamla var den konisk. Det skilde säkert mer än en millimeter på diametern från fot till topp. Undrar om kolvringarna hade klarat den ständiga rörelsen utan att brista? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går ju att fästa dom stora stenarna på den lilla honingsaxeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Rexxy, eller göra en egen spindel där stenarna fjädrar utåt, för när det gäller mopeder, i varje fall för mig, så räcker måtten 38 - 42 i diam. Det är så jag tänker... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->....... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där kompressorn skulle jag ha haft.

Jag har en sån, från 1963, som nåt hänt med så den inte fungerar fullt ut, har inte tagit isär än så det kan ju vara nåt enkelt.
Har 60L tank på min och original insugsfilter (då är det ett rör som sammanbinder bägge cylindrarna och ett filter sitter i mitten).
Varvet på motorn på min är 1400rpm

Så den där hade ju varit perfekt för att reparera min. Synd den är där den är.... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honingsverktyg. En ekpinne ca 12x30x300. På ena sidan fäster man en av stenarna, använder orginalhålet med en spik igenom. Andra sidan borras två hål i var ända där stenarna slutar, stax innanför ändarna. I vart hål monteras en kopplingsfjäder från SACHS! Seda filan man upp orginalhålet i sten no 2, så det blir ovalt. Borrar hål i ekpinnen och en sik genom, det ovala hålet.
Alltså på ena sidan av ekpinnen sitter stenen stummt på andra fjädrande.
Jag har olika pinnars bredd beroende på diametern i cylindern. Jag byter inte stenar utan stenarna det fins stenar på alla pinnar. Stenarna fins på Biltema med olika kornstorlek. Billigt och fungerar utmärkt. Stenarna är ca 100 mm långa.
Pinnen går ju förståss inte i en borrmaskin, men en konstruktion för det går ju att fixa.
Jag honar cylindrar uppsatta i svarven och håller i pinnen,som jag kör fram och tillbaka. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

Conrad Engström skrev: Jag honar cylindrar uppsatta i svarven och håller i pinnen,som jag kör fram och tillbaka.
aa det sättet borde la vara det bästa om man har centrerat cylindern och har ett stativ men någon slipsten som man bara trycker försiktigt mot väggen :wink: i linje med cylinder väggen så klar så de inte blir skeft <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Ni som bor i mellansverige och vill ha en "riktig" luftkompressor (som ändå knappt kostar något) till garaget har ett litet fynd här. Det är en Atlas KE2 som samtidigt är ventilavlastad (ovanligt) och det är mycket bra när man blästrar eller behöver tryckluft utan avbrott.
http://www.blocket.se/sodermanland/Kompressor___Elmotor_40398127.htm?ca=18&w=3
Ringde på fm men då var det redan en kille på väg för att köpa den.
Attans att man var för sent ute. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

Conrad Engström skrev:Honingsverktyg. En ekpinne ca 12x30x300. På ena sidan fäster man en av stenarna, använder orginalhålet med en spik igenom. Andra sidan borras två hål i var ända där stenarna slutar, stax innanför ändarna. I vart hål monteras en kopplingsfjäder från SACHS! Seda filan man upp orginalhålet i sten no 2, så det blir ovalt. Borrar hål i ekpinnen och en sik genom, det ovala hålet.
Alltså på ena sidan av ekpinnen sitter stenen stummt på andra fjädrande.
Jag har olika pinnars bredd beroende på diametern i cylindern. Jag byter inte stenar utan stenarna det fins stenar på alla pinnar. Stenarna fins på Biltema med olika kornstorlek. Billigt och fungerar utmärkt. Stenarna är ca 100 mm långa.
Pinnen går ju förståss inte i en borrmaskin, men en konstruktion för det går ju att fixa.
Jag honar cylindrar uppsatta i svarven och håller i pinnen,som jag kör fram och tillbaka.

jag vet inte.. men lämnar inte stenarna sliprester som funkar som karborundum i svarvens chuck å olika drev, vred, prismor mm.
jag brukar hålla allt slipande med stenar, rondell mm. lååångt ifrån metallsvarv/fräs (helst ett annat rum än fräsen å svarven) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar