Vädret..

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag vill tro att det gräset som alstrar värmen i hästen också.

Fast gräs kan jag nog inte äta. Jag har precis ätit ett gäng raggmunkar, hur många vet jag inte men det var fyra stora potäter innan jag började. Jag var på Netto innan dom stängde kl 18 och där tog dom sju kronor kilot.

Och så köpte jag 1,5 kg lingonsylt för 27 kr och det var riktigt fin lingonsylt. Mycket bättre än ICA:s egna. Lingonsylten är från Norrland, Lapplands Sylt & Saft står det på burken.

Jag var jättehungrig och är man hungrig fryser man mera. Fast nu är jag rejält mätt och känner fukten i pannan. Så visst är det energi och värme i maten :lol:

När jag gör raggmunkar så blir den sista alltid en liten rund en. Den ligger i pannan nu, men jag är för mätt nu så den sparar jag tills imorrn thumb_up
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Raketsport skrev:
Raketaren skrev:här lyser ju solen nu över det tunna äckliga snötäcket..givetvis är de minusgrader ute oxå :? känns nu oxå att vintervärken börja dyka upp...vore jäkligt bra att kunna gå i ide denna onödiga årstid...
Här på Rivieran är det plusgrader (0,5)
:wink:

Jag ska kolla med vår björn om du får plats i idet :mrgreen:

ha-ha perfekt Jossan då kan ju björnen värma mig ordentligt med sin varma goa päls... staff_gemini-1.gif
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Coolvette skrev:
Precis som du säger måste man hämta värmen någonstans för att objektet inte ska frysa, om man så har två meter Gullfiber runt ett rör så riskerar det att frysa om man inte tillför någon värme alls.

Lätt att tro att mängden isolering säkrar från frysning.
Ja, det är lätt att tro. :)
Det bygger ju på som jag skrev tidigare att det inte blir väldigt kallt, väldigt länge.
Isoleringen håller ju kvar den en gång tillförda energin och därmed fördröjer frysverkan, men det har ju en gräns och kan inte stå emot stark kyla hur länge som helst.

Jag har t.ex. själv en vattenkran utanför husväggen, ditsatt på femtiotalet av den tidigare ägaren.
Han gjorde en trälåda som innehåller en liten säck med sågspån som man krokar fast inför varje vinter och än så länge har kranen aldrig frusit sönder, peppar, peppar... :)
Men skulle det bli trettio minusgrader i en månad utan uppehåll, så skulle den garanterat gå åt pipan...

Virar man in huset med två meter tjock Gullfiberisolering så skulle jag nog tippa på att det inte släpper ut värmen riktigt lika snabbt som om det vore två centimeters isolering.
Men det är ju bara vad jag tror...:wink:
Forumsponsor

Värmen innifrån huset leds via röret till kranen utanför väggen och det är den värmen isoleringen håller kvar så inte kranen fryser sönder.

Jag har också en sån där kran utanför men har slutat använda den sedan länge. Jag upptäckte att vatten per hink funkar ungefär likadant. Det det jag har pumpen till :wink:

Pumpen ser ut som en vanlig modern vattenpump men den är egentligen till en stor diskmaskin. Den klarar suga fyra meter fastän den egentligen inte är avsedd för det. När den ska lyfta vattnet så högt blir motorn varm om man kör för länge men några hundra liter klarar den åt gången. Det är ett kraftigt flöde men något tryck har jag aldrig mätt upp för det är öppna rör i varje ände fast en bottenventil förstås...

I år har jag endast använt den när jag sköljt kläder efter tvätt. Men innan de senaste årens blötsomrar hade jag den till och vattna med också. Det brukade gå till slutet av sommaren men sen var vattnet slut.

I år har inte vattnet tagit slut nångång så det är nog magasinerat grundvatten sen blötsomrarna och snövintrarna som vi fått vänja oss vid de senaste åren.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Än körs det moppe. Fick besök av Puchinbitna Rödtjärnsbor ikväll.
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Fina Puchar båda två men snygg färg på den som är närmast :)
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev: Jag har också en sån där kran utanför men har slutat använda den sedan länge. Jag upptäckte att vatten per hink funkar ungefär likadant. Det det jag har pumpen till :wink:

Pumpen ser ut som en vanlig modern vattenpump men den är egentligen till en stor diskmaskin. Den klarar suga fyra meter fastän den egentligen inte är avsedd för det. När den ska lyfta vattnet så högt blir motorn varm om man kör för länge men några hundra liter klarar den åt gången.
Jo, du har helt rätt, det är värmen från huset som gör sitt till. :wink:

Hmm...om jag har förstått detta rätt så använder du pumpen till att lyfta några hundra liter vatten fyra meter upp ur en hink, innan pumpen blir varm? :D
Det var ingen dålig pump, eller hink för den delen.
Eller är det jag som inte hänger med... :oops:

Så är det +4 ute och det har slutat att regna... 8)
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

och nu regnar det och +3 i ötå
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Forumsponsor

Kalmar regnfritt och +14 thumb_up

Fast värmen kom först idag. Annars har dom senaste dagarna varit jobbiga, så gott som regn hela tiden och ruggigt kallt :cold:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Så där ja, nu snöar det :cold:
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Ånej... det där vita vill jag inte se på minst en månad till :D
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ingen snö i sikte än:
Bild

/ P
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Patrik skrev:Ingen snö i sikte än:

/ P
Ute på nattjakt. :)

Och just nu kl. 5:42 är det 15 plusgrader ute, kommer nog att bli minst 20 idag... 8)
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

I går -8 idag +13 på morgonen :roll:
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
HSE

Inlägg av HSE »

+15 grader i går! 13,9 nu på morgonen, skönt med lite värme igen efter några kalla dagar :D
Skriv svar