Sida 216 av 494

Postat: 11 jan 2014, 19:07
av Raketsport
Den där är nog inte alls så pjåkig under smutsen.

Postat: 11 jan 2014, 19:12
av Raketaren
Raketsport skrev:Den där är nog inte alls så pjåkig under smutsen.
såg ju att den saknade verktygslådelocket..och original kjedjeskyddet..men det löser sig nog så småningom... :)

Postat: 12 jan 2014, 18:25
av bryggaren
Två b20 och en b18, e-topp samt lite till. Hoppas det går att få ihop en skaplig motor lite lagom uppskrämd till min 142:a.


Bild

Postat: 12 jan 2014, 19:26
av 56:an
Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif

Postat: 12 jan 2014, 19:34
av pangerva
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Och hur bra var Fiat då?

Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer. :D

Postat: 12 jan 2014, 19:53
av 56:an
pangerva skrev:Och hur bra var Fiat då?

Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer. :D
Fiats motorer var väldigt bra men det var sämre med karosserna och i vårt vinterklimat med saltade vägar blev det en ren katastrof :(

Om du tar en Fiat 1100 motor från 1970 och jämför med dagens motorer så tror jag inte det är så värst mycket som skiljer dem åt mer än motorstyrning och insprutningssystem istället för förgasare.

Min Fiat 128 hade gått nästan 29000 mil då jag körde den till skroten men motorn behövde jag aldrig röra, inte ens vattenpumpen dom höll lugnt bilarna ut liksom resten av motorn... 8)

I början var ventilerna dåliga så skaften längdade sig men det fixade Fiat senare med ventiler från tyska ATE :wink:

Postat: 12 jan 2014, 20:29
av pangerva
29000 mil, pyttsan :wink:

NOW WE ARE TALKING!

http://www.aftonbladet.se/bil/article12397163.ab

Postat: 12 jan 2014, 21:25
av Amarace
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.

Postat: 12 jan 2014, 21:28
av JanneL
Amarace skrev:
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.

oops :roll:

Postat: 12 jan 2014, 21:55
av glava
Åka så långt i en P1800 är bara självplågeri...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine :sorry:

Postat: 12 jan 2014, 22:02
av NiklasHögberg
Amarace skrev:
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.
åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.

Postat: 12 jan 2014, 22:09
av JRA
glava skrev:Åka så långt i en P1800 är bara självplågeri...

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine :sorry:
Hmmm... P1800 är ju en dröm att köra!

Postat: 12 jan 2014, 22:30
av glava
Hmmm... P1800 är ju en dröm att köra!
Jodå , det beror ju på vad man jämför med :wink:

Postat: 13 jan 2014, 00:34
av pangerva
NiklasHögberg skrev:
Amarace skrev:
56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där... 8)

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna thumb_up

Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet... slider_anon.gif
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.
åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.
En bit kvar dock till 450000 mil :D

Postat: 13 jan 2014, 18:18
av musköchrister
URL=http://www.forumbilder.se/DBITM/img-0343]Bild[/URL]
URL=http://www.forumbilder.se/DBITM/img-0344]Bild[/URL]
Bild
Bild
Bild

behövde ju inte nåt mer objekt,men det här kunde jag inte låta bli