Postat: 11 jan 2014, 19:07
Den där är nog inte alls så pjåkig under smutsen.
Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
såg ju att den saknade verktygslådelocket..och original kjedjeskyddet..men det löser sig nog så småningom...Raketsport skrev:Den där är nog inte alls så pjåkig under smutsen.
Och hur bra var Fiat då?56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet...
Fiats motorer var väldigt bra men det var sämre med karosserna och i vårt vinterklimat med saltade vägar blev det en ren katastrofpangerva skrev:Och hur bra var Fiat då?
Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer.
Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet...
Amarace skrev:Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet...
åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.Amarace skrev:Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet...
Hmmm... P1800 är ju en dröm att köra!glava skrev:Åka så långt i en P1800 är bara självplågeri...
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine
Jodå , det beror ju på vad man jämför medHmmm... P1800 är ju en dröm att köra!
En bit kvar dock till 450000 milNiklasHögberg skrev:åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.Amarace skrev:Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet...