Sida 23 av 104
Postat: 12 jan 2014, 20:46
av 56:an
.......
Postat: 12 jan 2014, 22:48
av tompas11
Sagor och sägner om vad zinktillsatser, dieseloljor och API betyder för äldre bilar:
http://www.ihsweden.com/sagner-och-sagor.php
Postat: 12 jan 2014, 23:02
av Micke S
Postat: 13 jan 2014, 00:22
av 56:an
.........
Postat: 13 jan 2014, 02:43
av erlan
56:an skrev:erlan skrev:rätt olja till B18/B20 vill jag minnas är API SF. den har tillsatser för att minska kamslitaget, bl.a. zink. dessa tillsatser tvingades man senare ta bort av milöskäl.
erlan
Kan man säga att en motorolja har speciella egenskaper bara för den håller en viss API klass?
Jag har gräsklipparolja SAE 30 som har API SF klass. Har den oljan då den här zinktillsatsen?
Jag undrar och leker med tanken om det inte kunde har ha varit så det var en olja som Volvo tog fram eller beställde och som skulle göra att dom dåliga kamaxlarna höll bättre?
många usa-V8 motorer har/hade samma problem med kammarna.
erlan
Postat: 13 jan 2014, 04:18
av 56:an
.........
Postat: 14 jan 2014, 22:24
av Patrik
56:an skrev: Vad ska jag annars göra med den?
/ P
Postat: 14 jan 2014, 22:32
av 56:an
Gillas

Postat: 14 jan 2014, 23:48
av T M
Ett av B18/20 största problem är munstycket som smörjer kamdreven,
Täpps det till vilket kan hända vid byte från st singlegrade till modern olja slits fiberdrevet ner mer eller mindre direkt med ett ett trökjobb som följd
nåt att tänka på när du får slut på fotogenen?
http://www.squidoo.com/spara_bensin
Postat: 15 jan 2014, 01:29
av 56:an
..........
Postat: 18 jan 2014, 03:14
av 56:an
..........
Postat: 18 jan 2014, 05:12
av 56:an
.........
Postat: 18 jan 2014, 05:57
av 56:an
Jag läser, experimenterar och undersöker och försöker komma till något bra resultat. Några trosatser blir jag inte påverkad av så det är för mig helt ointressant.
Eventuella kallstartsproblem är som bortblåsta med motorvärmare så det kapitlet är heller inte intressant.
Skulle man mot förmodan vara utan el när motorn är kall så har mannen gjort ett litet hål uppe på luftrenaren där man kan dutta i några droppar bensin från en fickplunta så ska snurran hoppa igång...

Postat: 18 jan 2014, 06:21
av 56:an
Det där med förvärming av insugsluften låter mycket intressant när jag nu använder ett mer svårförångat bränsle än bensin. Jag tror också det passar min körstil där jag inte använder alla hästarna även om dom är hemma
Tyvärr har inte Amazonen den här luftförvärmningsanordningen och är inte förberedd för den heller så det fordras lite pilliplock för att åstadkomma en design som inte ger ett antiklimax varje gång man öppnar motorhuven
På lördag är det veteranmarknad i Hovmantorp, kanske man kan hitta några bra bitar där och bygga vidare på?

Postat: 18 jan 2014, 06:35
av 56:an
Amarace skrev:Och nån trosats att man måste ha bra förvärmning, nja, det är väl också rätt så bevisat genom åren på dom flesta motorfordon att det är bra. Och det är ju inte sämre att ha det om man ska hålla på med mysko bränsleblandningar.
Men vi är nog överens om att vi inte är överens....igen ;)
Nej, förvärming har inget med tro och göra det är helt empiriskt...
Och jag tror att för min del kan det bli något bra
Så det är faktiskt ett mycket bra tips
Den första bränsleblandningen med avfettningsmedlet var mysko det kan jag hålla med om fast numera är det mer naturprodukter även om dom är raffinerade eller destillerade
