Sida 23 av 397
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 16:56
av marklundt
Aftonrodnad i kväll = klar och kall natt i natt
Re: övrigt
Postat: 07 okt 2016, 17:22
av blyfot
marklundt skrev:16m.m dellorto förgasare = 5hkr i ostrypt skick = 70km/h. 2,82hkr i pluggat skick = 58km/h vid 8.000rpm. 53km/h 2,3hkr vid 7.600rpm. 45km/h 1,5hkr vid 6.750rpm.2,80hkr vid 57km/h vid 7.900rpm.

Re: övrigt
Postat: 08 okt 2016, 08:12
av Micke S
marklundt skrev:16m.m dellorto förgasare = 5hkr i ostrypt skick = 70km/h. 2,82hkr i pluggat skick = 58km/h vid 8.000rpm. 53km/h 2,3hkr vid 7.600rpm. 45km/h 1,5hkr vid 6.750rpm.2,80hkr vid 57km/h vid 7.900rpm.
Dina siffror stämmer ganska bra ! I bilden kan man också se hur besvärande luftmotståndet blir från ca 80 km/h.

- Power vs. Speed.jpg (28.89 KiB) Visad 2630 gånger
Ett enkelt sätt att slippa det problemet är att sänka chassit och bygga in det ett cigarrfodral. Då får man också ett utmärkt vindskydd som kan vara skönt när temperaturen faller som den gör nu.
Re: övrigt
Postat: 08 okt 2016, 09:23
av blyfot
Riktigt så enkelt är det väl ändå inte?
För att tillämpa i praktiken så måste man ju ta hänsyn till lasten som ska dras, fast ens om det varit utifrån hk/vikt så är det ju även luftmotståndet att ta hänsyn till eftersom en tyngre förare har ett större omfång och därmed större luftmotstånd vilket påverkar ännu mer ju fortare det går om man inte utgår ifrån att man sitter i en Fantom-cigarr

Re: övrigt
Postat: 08 okt 2016, 09:37
av Micke S
Ja de finns många variabler som gör att man kan halka av idealkurvan. Är man stor och bred och sitter upprätt krävs mer effekt än om man är liten eller kryper ihop. Rent teoretiskt påverkas inte topphastigheten av vikt. Det tar bara längre tid att nå den. Men för 2T motorer med spetsig karaktär så kan hög vikt vara helt förödande för bra toppfart genom att motorn inte klarar att accelera in i pipans aktiva område. Utväxlingen är också en parameter som är besvärlig att få till på snabba moppar. Jag har gjort det enkelt för mig genom att inte bry mig om toppfarten längre utan ser till att moppen är pigg och trevlig att köra på alla växlar.
Re: övrigt
Postat: 08 okt 2016, 10:48
av marklundt
Att köra enduro med mopeden i terräng är lika jobbigt som att rida häst i galopp
Re: övrigt
Postat: 08 okt 2016, 10:51
av marklundt
Man halvstår i båda fallen
Re: övrigt
Postat: 08 okt 2016, 17:51
av marklundt
3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Re: övrigt
Postat: 09 okt 2016, 10:36
av marklundt
marklundt skrev:3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Byter man ut skaljackan mot en vinterjacka blir det bastu varmt på vintern. Termoseffekten på överkroppen. Hjälper ej mot regn.
Re: övrigt
Postat: 09 okt 2016, 12:56
av blyfot
marklundt skrev:marklundt skrev:3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Byter man ut skaljackan mot en vinterjacka blir det bastu varmt på vintern. Termoseffekten på överkroppen. Hjälper ej mot regn.
I en bastu brukar det vara minst 80grader varmt å det går inte att bli så varm oavsett hur mycket kläder man har på sig.
Svårast brukar vara att stänga ute kylan runt nacken tycker jag, besiktigade min sporthoj i plus 2 grader å sex mil att köra fram å tillbaka väldigt kallt och ont i nacken i en vecka trots buff med goretexmembran.
Re: övrigt
Postat: 09 okt 2016, 13:43
av Raketsport
blyfot skrev:
I en bastu brukar det vara minst 80grader varmt å det går inte att bli så varm oavsett hur mycket kläder man har på sig.
Svårast brukar vara att stänga ute kylan runt nacken tycker jag, besiktigade min sporthoj i plus 2 grader å sex mil att köra fram å tillbaka väldigt kallt och ont i nacken i en vecka trots buff med goretexmembran.
Kan inte hålla med mer blyfot. Min nacke pajade efter Ruggugglan, drag är svårt att skydda sig mot.
Re: övrigt
Postat: 09 okt 2016, 20:38
av Baronen
Jag har aldrig varit känslig för drag.. Det har däremot min far alltid varit. Han får ont i nacken av att se MIG sitta i drag..
Re: övrigt
Postat: 09 okt 2016, 20:57
av Micke S
marklundt skrev:marklundt skrev:3 lager räcker för att stänga ut kylan och vinden när man kör moped först en fleasjacka och utanpå det en regnjacka och utanpå det en skaljacka .provat i trafik i 45km/h.
Byter man ut skaljackan mot en vinterjacka blir det bastu varmt på vintern. Termoseffekten på överkroppen. Hjälper ej mot regn.
Det är lätt ordnat om du sätter på dig ytterligare en regnjacka, d.v.s.
utanpå vinterjackan.

Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 12:41
av marklundt
Då blir du blöt av svett sedan börjar du frysa. Ett råd bara förklä dig inte.
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 13:27
av marklundt
Jag brukar använda en hjälmhuva innanför hjälmen när det blir kallt ute som även täcker nacken när jag använder crosshjälmen eller den halvöppna hjälmen