Tradera och jag
-
Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har helt rätt, den där kåpan kom 1960, och försvann lika fort nästan. Så den där moppen har nog fått motor bytt eller åtminstone kåpan. Och moppen borde vara en 57. Knas vid bromsarmen är det också på den.
Söker en sån kåpa till svänghjulssidan, har hur mycket kåpor som helst, men en sån till svänghjulssidan har jag inte, däremot två till transsidan.
Den gick till vettigt pris tycker jag, ett fynd helt enkelt.
Axialspel ska inte behöva schimsas överhuvudtaget, ingen Ilo jag hållit på med har haft nåt nämnvärt spel oavsett renoverad eller helt slut på. (kvalitetsmotorer är ju bra redan från början, till skillnad från en del som måste schimsas för att ens komma i närheten av en Ilo
) <!-- </EdIndex> --></div>
Söker en sån kåpa till svänghjulssidan, har hur mycket kåpor som helst, men en sån till svänghjulssidan har jag inte, däremot två till transsidan.
Den gick till vettigt pris tycker jag, ett fynd helt enkelt.
Axialspel ska inte behöva schimsas överhuvudtaget, ingen Ilo jag hållit på med har haft nåt nämnvärt spel oavsett renoverad eller helt slut på. (kvalitetsmotorer är ju bra redan från början, till skillnad från en del som måste schimsas för att ens komma i närheten av en Ilo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför väljer vissa säljare på Tradera att skicka allt oavsett storlek med bussgods? Är det så att dom bor åt helvete till men det går att slänga in paketen i SJ-bussen när den kommer förbi en gång i veckan eller varför gör man så? Det blir ju skitdyrt och jättebökigt jämfört med alternativen. <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag bjuder aldrig på smågrejjer som skickas med bussgods frakten blir ju många gånger dyrare än det man köper oftast. Förstår inte hur säljaren tänker. <!-- </EdIndex> --></div>Lolalola skrev:Varför väljer vissa säljare på Tradera att skicka allt oavsett storlek med bussgods? Är det så att dom bor åt helvete till men det går att slänga in paketen i SJ-bussen när den kommer förbi en gång i veckan eller varför gör man så? Det blir ju skitdyrt och jättebökigt jämfört med alternativen.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä det där med bromsarmen vet jag om, har dock aldrig råkat göra det själv, men nu för att jag sagt det lär jag väl glömma bort mig.
Nja, NOS kåpa låter dyr? Ska lugna mig lite, jag borde ha en, så ja ska kolla igenom överallt innan jag ger mig och måste köpa en.
Packboxar för trampaxeln säljer Brattis på Tradera, både som sats med bara dom, och en sats med alla packboxar till motorn, jag har köpt den senare, får se om det är ok kvalitet då jag ska renovera den 3-växlade.
Har t.om slagit till o köpt en ny Synkroflexrem även fast jag har en par bra, tänkte att ska ja liks renovera ska ja byta allt som man kan byta. <!-- </EdIndex> --></div>
Nja, NOS kåpa låter dyr? Ska lugna mig lite, jag borde ha en, så ja ska kolla igenom överallt innan jag ger mig och måste köpa en.
Packboxar för trampaxeln säljer Brattis på Tradera, både som sats med bara dom, och en sats med alla packboxar till motorn, jag har köpt den senare, får se om det är ok kvalitet då jag ska renovera den 3-växlade.
Har t.om slagit till o köpt en ny Synkroflexrem även fast jag har en par bra, tänkte att ska ja liks renovera ska ja byta allt som man kan byta. <!-- </EdIndex> --></div>
-
reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde hona en puch cylinder. kolade in på biltemas stenar och tyckte de var grova i kornstorleken.
När jag slipar mina kockknivar så brukar jag aldrig gå under 1000 i grovlek
om jag inte chippat kniven.
Men vanligast är att jag slipar först med 1000 sten och sen går upp till 6000 för att få bra skärpa och sen fixa en spegel yta med 10,000 stenen
Är det inte en spegel yta man vill ha i en cylinder?
tycker kniven ser ganska repig ut med bara en 1000 sten och att slipa en cylinder med biltemas "fina" 280 känns som att misshandla den?
Eller har jag fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Men vanligast är att jag slipar först med 1000 sten och sen går upp till 6000 för att få bra skärpa och sen fixa en spegel yta med 10,000 stenen
tycker kniven ser ganska repig ut med bara en 1000 sten och att slipa en cylinder med biltemas "fina" 280 känns som att misshandla den?
Eller har jag fel? <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skulle du hona loppet med 10000-stenar så får du med stor säkerhet problem, det behövs "honingsrepor" för att oljefilmen skall ha nå't att fästa i. Kockknivar är en sak, cylinderlopp en annan.
Hur "grova" stenar man skall använda vid honingen beror bl.a. på typ av kolvringar/kolv. Generellt sett så skall ett normat cylinderlopp vara "grått" och absolut inte blankt, nu bortsett speciella applikationer.
PS. Har din fråga hamnat i rätt tråd?? DS. <!-- </EdIndex> --></div>
Hej!reggaefisken skrev:Borde hona en puch cylinder. kolade in på biltemas stenar och tyckte de var grova i kornstorleken.
Eller har jag fel?
Skulle du hona loppet med 10000-stenar så får du med stor säkerhet problem, det behövs "honingsrepor" för att oljefilmen skall ha nå't att fästa i. Kockknivar är en sak, cylinderlopp en annan.
Hur "grova" stenar man skall använda vid honingen beror bl.a. på typ av kolvringar/kolv. Generellt sett så skall ett normat cylinderlopp vara "grått" och absolut inte blankt, nu bortsett speciella applikationer.
PS. Har din fråga hamnat i rätt tråd?? DS. <!-- </EdIndex> --></div>
-
reggaefisken
-
Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi nu är inne på kniva och jag dessutom är finne.
Men jag är dessutom finsnickare och behöver vassa knivar och hyvelstål till handhyveln och stämmjärn. Jag slipar på bandslipen med 80 korn och sedan polerar med lumptrissa efter. Provar om det är vasst gör jag på två sätt. Lägger eggen på nageln och ser om den fastnar eller drar den försiktigt på pälsen på armen. Då är den vass. <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag är dessutom finsnickare och behöver vassa knivar och hyvelstål till handhyveln och stämmjärn. Jag slipar på bandslipen med 80 korn och sedan polerar med lumptrissa efter. Provar om det är vasst gör jag på två sätt. Lägger eggen på nageln och ser om den fastnar eller drar den försiktigt på pälsen på armen. Då är den vass. <!-- </EdIndex> --></div>
-
reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag jobbar som sushi kock så knivarna är väldigt centralt i mitt yrke.
Men jag avråder dig att slipa på bandslip då bladet blir varmt och kan förlora sin härdning.
Jag kan rekommendera våtslipstenar typ dessa.
http://www.cleancut.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=146&Itemid=53
Jag slipar allt på dessa, har en blandning av stenar från 800-10000
kniven ska glida lätt (utan tryck) genom en 5-6kg lax annars har jag en jobbig dag på jobbet <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag avråder dig att slipa på bandslip då bladet blir varmt och kan förlora sin härdning.
Jag kan rekommendera våtslipstenar typ dessa.
http://www.cleancut.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=146&Itemid=53
Jag slipar allt på dessa, har en blandning av stenar från 800-10000
kniven ska glida lätt (utan tryck) genom en 5-6kg lax annars har jag en jobbig dag på jobbet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då det liks vandrat iväg, jag är noga med knivar (snickrar och gör knivar), men slipsten? Det där du länkar till vill jag kalla bryne, en slipsten är rund och roterande av naturligt material (sandsten).
Jag slipar på en riktig slipsten och sen bryner jag knivarna på en stenbryne (också naturlig sten), även strigel använder jag.
Och som Conrad konstaterar jag vassheten genom att se hur kniven rakar armhåren, eller mot "biter" mot nageln.
Bandslip skulle jag undvika, MEN, det beror ju på hur man gör, så länge bladet inte värms så härdningen går ur är det ju inga problem, och polera på lumptrissa blir ju utmärkt.
Alla har vi våra egna sätt
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag slipar på en riktig slipsten och sen bryner jag knivarna på en stenbryne (också naturlig sten), även strigel använder jag.
Och som Conrad konstaterar jag vassheten genom att se hur kniven rakar armhåren, eller mot "biter" mot nageln.
Bandslip skulle jag undvika, MEN, det beror ju på hur man gör, så länge bladet inte värms så härdningen går ur är det ju inga problem, och polera på lumptrissa blir ju utmärkt.
Alla har vi våra egna sätt