Det är mycket som är farligt och stendamm är väldigt farligt sägs det. Jag har problem med att jag tål väldigt lite av sånt jag andas in. Naturen, en blomsteräng är inga problem, men värre är det med damm, kemångor, gaser och liknande. Jag var uppe sent och tvättade ute. Det började bli ljust när jag var klar. Kände jag hade ont i vänster sida och vänster arm när jag lyfte hinkar. Sen kunde jag inte ligga på vänster sida, knappt rygg men höger sida gick ok om jag hittade en rätt ställning. Slumrade lite och ringde 1177 vid halvsjutiden, förstod hon misstänkte hjärtproblem och jag blev förstås rädd och frågade om tänkbara igenkänningstecken som var bl.a. ångest. Nu har jag inte haft problem med hjärtat tidigare men nu är det väl dags att se upp för sånt. Jag känner mig förkyld och det känns som luftvägarna som vanligt, men jag ska ringa igen om en stund ändå för då hamnar jag i Kalmar och dom lättare kan göra nåt. Men det är helgdag idag så det är endast jourcentralen vid lasarettet som är öppen. Jag listade om mig för lite sen och går på en privat mottagning som har drop in mottagning. Det bara blev så.
Jag fick motorstopp med amazonen i onsdags när jag skulle hämta en cykel jag köpt på Öland och stod då vid vägkanten och tog isär bensinpumpen vid den varma motorn. Det började skymma så jag hade huvudet närmare för och se vad jag gjorde och då märkte jag att jag andades in bensinångorna. Inte bra men förr tålde jag sånt utan problem. Åtminstone mindre.
Förr slipade jag en hel del och även lackade men var alltid utomhus med sånt. Fast ibland, särskilt sommarkvällar, står luften stilla ute så damm och annat försvinner inte. Jag slipade bort färgen på fälgarna till militärlastbilen, inte alla på en kväll men nån eller ett par om gången kanske. Dagen efter en given halsinfektion. Oftast hade jag dammfiltermask, men det hände också att jag inte hade det. I dag är trenden att man inte målar veteranfordon utan låter dem vara som dom är och det passar mig bra.
Ofta numera får jag värk i kroppen vid förkylningar och infektioner. Kan ju hoppas det är nåt sånt
Krämpor kommer och så bli man stelare. Jag blir rädd för bara trilla omkull... För några år sedan såg jag en yngre kille cykla in i en bil från sidan. Cykeln stannade förstås men killen flög över motorhuven och landade flera meter bort. Men han reste sig mer eller mindre oskadd och gick och hämtade sin BMX cykel som faktiskt verkade hålla smällen. Jag stod en bit ifrån och bara häpnade och tyckte det var ofattbart
Men allt är inte skräp. Ben och knän är helt OK, så jag kan ledigt fortfarande ligga på knä eller sitta hopkrupen på huk och justera brytarna på en moped och sedan lugnt resa mig upp