Sida 24 av 32
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 01:31
av JanneHagnell
Alltså, vissa saker undrar man över varför de tillverkas överhuvudtaget!

Lyfte på Bonnies styrkåpa idag och fick raskt svaret på varför bromsljuset slutat fungera:

Jajamen, kontakteländet hade gått i två delar!!

Den åkte ut snabbare än du kan säga Made in PRC och ersattes av en betydligt bättre beg som jag köpte på Nossebromarknaden i våras.

Passade på att koppla om i bakljusen också, så nu ska originallampan bara ha vanligt ljus och extralampan bara bromsljus, så ska det väl bli både tydligt och fritt från spänningsfall.
Nästa gång blir det provstart för att se att lamporna funkar, sedan är det dags för en ny dust med hastighetsmätaren.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 02:01
av 56:an
Den köntakten känner jag igen
Den var standard på många mopeder då på den tiden dock ej Suntab

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 16:23
av JanneHagnell
56:an skrev:Den köntakten känner jag igen
Den var standard på många mopeder då på den tiden dock ej Suntab

Ja, standard är väl ofta = billigast...
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 17:29
av JanneHagnell
Eller menade du kontakten jag satte dit istället? Den har jag sett nytillverkas och många marknadsknallar säljer den, men Janne "Snål-Werner" köpte samma modell beg .
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 17:48
av 56:an
Du gjorde rätt, jag kör samma stil

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 22:47
av JanneHagnell
Idag startade jag och dottern Bonnie för att kolla bromsljuset. Bonnie var även nu väldigt svårflirtad och när hon väl startat och gått en stund ville hon ändå ha choke för att starta igen, så jag antar att det behövs ett större munstycke ändå. Och om jag har 58 nu så är väl större hål samma som högre tal, alltså att jag testar med typ 63?
Bromsljuset funkade fint, i alla fall:

Dock gick motorvarvet ner betydligt när bromsljuset tändes (och bakljuset blev också svagare, som synes). Jag har nu kopplat bromsljuset på matningen till tutan. Dock har jag inte från de rudimentära kopplingsschematan kunnat utläsa om tutan matas av ljus- eller tändspolen. Men normalt matar väl tändspolen bara tändningen? Funderade på om det är värt besväret att lägga över bromsljuset på matningen till allmänbelysningen?
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 30 dec 2014, 23:01
av pangerva
En tändspole är inget annat än en tändspole.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 31 dec 2014, 14:43
av JanneHagnell
Nej, när jag läste vhb stod mycket riktigt att bromsljuset går på belysningsspolen - men på en egen tråd från den. Den tråden syns dock inte på kopplingsschemat och jag hittar ingen på Bonnie heller. Enda möjligheten är då att ge sig in i svänghjulet och leta men risken är ju att det sitter en klenare spole än på mc-varianten och då är det ändå inget att göra åt. Så det får vara.
Övriga mekresultat idag:
- Hastighetsmätardrevet jag köpte på Nossebromarknaden passar inte då det är skuret åt andra hållet. Kan vända på det men kommer att kräva en del jobb.
- Låskolvarna jag köpt för att ersätta det nyckellösa dynlåset har för stor diameter. Får skaffa fram ett rör att montera det i och sedan skära bort det gamla och svetsa dit det nya. Mer jobb...
- Sist men inte minst: Efter startproblemen förra året med proppen i avgassystemet har jag varit lite misstänksam mot det. Så jag testade att skruva bort det. På med bensinkranen, vänta tills fuggen fyllts, kicka en gång, kicka två gång...VRÅÅÅL!

Så det verkar vara strul där igen. Får följa vhb-instruktionerna för sotning: skära upp dämparen med vinkelslip...

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 02 jan 2015, 20:32
av JanneHagnell
Idag stod ljuddämpardissektion på programmet. Hade halvt om halvt väntat mig att hitta ett musbo eller en bikupa därinne, men tji!

Med lite god vilja kunde man väl säga att dämparmqttan hade släppt lite i kammaren längst till höger i bild och kanske minskade flödet där det är som trängst, men... Det som jag dock upptäckte var att det rostat hål på några ställen där röret går in i dämparen. Fast det borde väl öka flödet? Ska svetsas igen, iaf.

För säkerhets skull borrade jag hål i röret precis där det går in i dämparen, för att komma åt och göra rent i den tvära böjen. Ska svetsa dit en mutter så det bara blir en skruv att plocka bort om det behöver göras igen. Ska också svetsa en kant på "locket" jag skar bort, och sedan skruva ihop delarna så det blir enkelt att öppna i framtiden.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 02 jan 2015, 21:43
av 56:an
JanneHagnell skrev:- Sist men inte minst: Efter startproblemen förra året med proppen i avgassystemet har jag varit lite misstänksam mot det. Så jag testade att skruva bort det.
Finns en hel del om avgaspluggar här på forat, använd sökfunktionen

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 jan 2015, 13:26
av JanneHagnell
56:an skrev:JanneHagnell skrev:- Sist men inte minst: Efter startproblemen förra året med proppen i avgassystemet har jag varit lite misstänksam mot det. Så jag testade att skruva bort det.
Finns en hel del om avgaspluggar här på forat, använd sökfunktionen

Okej, hittade inget sådär direkt använbart. Menar du att jag skulle ha plugg? Moppis1 går ju kalas och den dämparen är helt oöppnad. Har hört att det skulle sitta en bricka i mynningen på avgasröret original, men min mynning har samma dimension som röret. Det är klart att jag kan greja inne i dämparen, men det borde ju inte behövas, tycker jag.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 jan 2015, 15:32
av erlan
det där var nog ett skämt, men det som skämtet hanlade om är nog till största delen raderat.
det är oklart om den som skrev då drev med oss, eller om han inte hade alla pluggar på plats.
erlan
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 03 jan 2015, 16:05
av JanneHagnell
erlan skrev:det där var nog ett skämt, men det som skämtet hanlade om är nog till största delen raderat.
det är oklart om den som skrev då drev med oss, eller om han inte hade alla pluggar på plats.
erlan
Ok, jag är väl helt urpluggad för nu fattar jag ingening.
Re: Dubbelbajaj!
Postat: 15 jan 2015, 00:37
av JanneHagnell
Idag har det hänt lite i verkstaden!

Har tidigare svetsat en ny kant på den halva av ljuddämparen som jag skar bort, och idag justerade jag in den, slipade svetsar och gjorde hål för de skruvar som framgent ska hålla ihop härligheten. Lätt atg ta isär för framtida sotning.

Notera också den påsvetsade muttern med skruv på avgasröret, så jag lätt kan sätta dit en lambdasond.

Nej, det var ju renshålet jag gjorde, för att även i framtiden kunna vara säker på att det inte gömmer sig skit i böjen. Vill minnas att det fanns en engelsk sporthoj som ofta användes både på allmän väg och på bana och därför i avgasröret, före ljuddämparen, hade en lucka som man kunde öppna när eet var tävlingsdags och man ville ha fritt blås. Nu har jag det också! Typ...

Re: Dubbelbajaj!
Postat: 15 jan 2015, 15:16
av 56:an
Jo, det var vanligt för länge sedan och då myntades uttrycket "att köra med öppna spjäll"
Min far hade en REX lättviktare, men inte en sån lättviktare du kanske tänker på utan en ännu äldre med kilrem till bakhjulet och fotplattor och en ljuddämpare som satt på tvären framför motorn ungefär som på en tidig Novolette.
I ena änden av ljuddämparen satt en rosettventil som man kunde sparka till med foten och öppna när man var på landsvägen utan massa hus i närheten och så gjorde han då för länge sedan på vägarna runt Alsterbro, Knivingaryd, Fröseke och byarna Fröskelås, Skoghult m.m. i östra Småland i början av 1930-talet
