Vad blev det till kvällsmat?
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Pesto är gott
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
men det blir till att byta ut pinjenötterna mot egen blandning av frön, då jag tyvärr reagerar allergiskt på dom lite grann. <!-- </EdIndex> --></div>
Tack så mycket! Ska försöka skippa jordenCaddylasse skrev:Undrar om jag inte kan receptet i huvudet.
4 vitlöksklyftor
80 gr pecorinoost
50 gr parmesan
50 gr pinjenötter
körs 20 sek i matberedaren så det blir finkornigt
3 st basilikakrukor klipps rakt av och stoppas ner i matberedaren, ihop med det du körde nyss. ( Skippa jorden)
3 dl fin olivolja
Sen 30 sek till i matberedaren.
Klart, ät med färsk pasta och en god tomatsallad och valfri skinka/salami. Det som blir över kan förslagsvis användas som smaksättare i massor av mat, dessutom står den sig bra i kylskåpet i nästan 2 veckor.
Prova, det är en höjdare, kallas hos oss för Hedvigs pesto. Men lustigt nog en annan Hedvig än vår egen.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<!-- </EdIndex> --></div>
du kanske har rätt men jag tycker bara jag äter fett, ibland så får man lite avsmak av lukten av fett bara.Lasse väss skrev:Ät mer fett ! och absolut inget light eller 36% gräddekejsaren skrev:0 kg på 6 LCHF- månader men man släpper ju knappt inte en brakskit längreLasse väss skrev:Det var då deHasse skrev: Bra Jobbat!6,5 nu i morse ! Trots fusket i lördags
Och jag har INTE motionerat en sekund
Du såg väl min robusta frukost ! Karè med Bea-sås
förresten Lasse, jag provade och fräsa på lite savoykål när jag såg din meny men fasen va segt det blevfick du din mjuk?
Slå på vispgrädde (40%) och låt det puttra till grädden har reducerats så såsen blir tjock (ca: 10 min.. Det blir mjukt och lättätet
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Var ganska nyligen på en hälsokontroll och kollade kolesterol, blodsocker osv och där berättade de att ökningen på blodfetterna (vilket ger hög kolesterol) är enorm och att vi kan vänta oss stora problem på några år med diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
Detta på grund av att alla nu använder t.ex. riktigt smör istället för hälsosammare flytande margarin med 80% olja. Till och med margarin är bättre för kroppen och hälsan (men lika gott är det inte)
Min lillasyrra är 23 år och har ätit LCHF en tid och använder aldrig produkter med lågfetthalt och hon har nu riktigt hög kolesterol. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag måste bara skriva och säga min mening om feta LCHF kosten, vissa kanske tappar vikt men det är pågrund av att man utesluter en viktig del av kostcirkeln, kolhydraterna och kroppen far illa av detta. Sedan kanske man väljer de snabba kolhydraterna som en snikers för att få energin som man faktiskt får av kolhydrater.Lasse väss skrev:Ät mer fett ! och absolut inget light eller 36% gräddekejsaren skrev:0 kg på 6 LCHF- månader men man släpper ju knappt inte en brakskit längreLasse väss skrev:Det var då deHasse skrev: Bra Jobbat!6,5 nu i morse ! Trots fusket i lördags
Och jag har INTE motionerat en sekund
Du såg väl min robusta frukost ! Karè med Bea-sås
förresten Lasse, jag provade och fräsa på lite savoykål när jag såg din meny men fasen va segt det blevfick du din mjuk?
Slå på vispgrädde (40%) och låt det puttra till grädden har reducerats så såsen blir tjock (ca: 10 min.. Det blir mjukt och lättätet
Var ganska nyligen på en hälsokontroll och kollade kolesterol, blodsocker osv och där berättade de att ökningen på blodfetterna (vilket ger hög kolesterol) är enorm och att vi kan vänta oss stora problem på några år med diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
Detta på grund av att alla nu använder t.ex. riktigt smör istället för hälsosammare flytande margarin med 80% olja. Till och med margarin är bättre för kroppen och hälsan (men lika gott är det inte)
Min lillasyrra är 23 år och har ätit LCHF en tid och använder aldrig produkter med lågfetthalt och hon har nu riktigt hög kolesterol. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flytande margarin nä fy huva... Sånt syntetiskt om-estrat mög kommer inte in i mitt kylskåp iallafall. Vill man ha flytande vara men minimalt med tillsatser så är faktiskt "Smör och Rapsolja" ett ok alternativ. Bäst är ju att själv ta hälften olja/hälften smör direkt i stekpannan. Då vet man vad det är 
Margarin med smak av Smör (för att recitera mildas reklam)... Pffft patetiskt!
Lagas det mat hemma, så skall det göras helhjärtat, med minimalt av hittepåtillsatser. Håller mig till rena produkter, dvs riktigt smör, riktig grädde osv... och inget "hittepå-kelda-milda-yiddayadda-medmassvistillsatsermanvetinteensvadhälftenär"
Börjar man dessutom granska margarinframställningen, så blir man mörkrädd över vilka restprodukter som förekommer
"Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering
Föroreningar som får förekomma i margariner:
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Kemikalier från båttankar" <!-- </EdIndex> --></div>
Margarin med smak av Smör (för att recitera mildas reklam)... Pffft patetiskt!
Lagas det mat hemma, så skall det göras helhjärtat, med minimalt av hittepåtillsatser. Håller mig till rena produkter, dvs riktigt smör, riktig grädde osv... och inget "hittepå-kelda-milda-yiddayadda-medmassvistillsatsermanvetinteensvadhälftenär"
Börjar man dessutom granska margarinframställningen, så blir man mörkrädd över vilka restprodukter som förekommer
"Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering
Föroreningar som får förekomma i margariner:
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Kemikalier från båttankar" <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.

<!-- </EdIndex> --></div>