Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Ett sätt att förvärma som använts av många som konverterat sina billar från bensin till etanoödrift är: Led bränslet genom ett rör som har en ett glödstift från en diesel motor monterat i sig.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Amarace skrev:..... Man får även se till att ha bra förvärmning till förgasaren, då går det snabbare att den går rent utan choke och går finare överlag.
Faktum är att bilen går skapligt bra även utan förvärmning och har jag haft motorvärmaren på så behövs ingen choke alls.

Med "skapligt" menar jag att man kanske får utstå någon liten tvekan ibland men dom är inte direkt störande.

Vinsten jag i så fall hoppas på med förvärmningen är att motorn går precis rent som när jag körde på enbart bensin.

Kanske någon tycker det här är mycket om lite men det är faktiskt ganska intressant och små detaljer kan få viktig betydelse i det större sammanhanget.

På min Audi 100 var luftförvärmningen viktig enligt vad som stod i verkstadshandboken. Fast på bilar som levererades till Californien i USA var den anordningen borttagen och ersatt med ett rör enbart för kall luft precis som på Amazonen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

volvomannen skrev:Ett sätt att förvärma som använts av många som konverterat sina billar från bensin till etanoödrift är: Led bränslet genom ett rör som har en ett glödstift från en diesel motor monterat i sig.
Förvärma bränslet också?

Jo, så fungerar ju förångningen på en blåslampa och jag har väl varit inne på tanken men så är det där med brandrisken, jag vill ju inte se Amazonen i lågor... :cry:

... och helst inte sitta i den då heller slider_anon.gif
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:50, redigerad totalt 2 gånger.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

56:an skrev: Jag kanske borde fråga dig först hur jag ska göra?
Har jag aldrig påstått
56:an skrev:
Amarace skrev:Det är inte att du kanske "fegkör" ;) Alltså att motorn inte får arbeta?"
Så jag skulle köra på ett felaktigt sätt enligt dig? :roll:
Skrev med en humoristisk ton, därav Smiley'n " ;) ", det framgick inte inser jag :(
Du har ju själv beskrivit hur du kör snålt o.s.v Ber om ursäkt om jag kanske trodde det kunde påverka.
56:an skrev: Och hur kan man köra utan att motorn arbetar? :shock:
En chansning från mig tydligen, vet inte bättre :( Trodde en motor arbetade mer/mindre beroende på belastning och därmed producerade mer/mindre värme.
56:an skrev:På gamla fotogentraktorer var det däremot tvunget att finnas en kylargardin för att kunna hålla motorn i drifttemperatur
Så var fallet även på en Amazon en gång i tiden.
56:an skrev:När du nu har så mycket kunskaper och erfarenhet att komma med varför gör du inga egna trådar då? :roll:
Är tyvärr inte synsk så jag kan svara på inlägg i förväg, och har inget att säga i övrigt för det mesta.
56:an skrev:Sluta kommentera min tråd är du bussig Amarace. Du förstör mina inlägg som jag lägger mycket tid och energi på. Det är inte den här sortens läsning jag vill ha i min tråd :cry:
Din vilja är min lag, har tagit bort mina inlägg och jag ska inte besvara inlägg från dig mer. Ber om ursäkt att jag förstört för dig.

Det här är mitt sista inlägg.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

....................
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:49, redigerad totalt 2 gånger.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Men va fan är det här 56:an? Får inte Amarace kommentera dina inlägg i denna tråd? Varför inte kan man undra? Passar inte inläggen eller vad är problemet? Skumt minst sagt om jag får säga min mening. Censur är det minsta vi behöver i detta forum!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

56:an skrev: Du förstör mina inlägg som jag lägger mycket tid och energi på. Det är inte den här sortens läsning jag vill ha i min tråd :cry:
Vad var tanken från början med denna tråd?
Den heter "Spännande överraskningar" och börjar med en oljig mopedmotor.
Nu känns den mest som en (din) dagbok.
Och hur var det nu med att läsa andras dagböcker...? :roll:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Apropå bensinpriset…

1968 tjänade jag 9 kronor i timmen och bensinen kostade 1 krona per liter
2004 motsvarar bensinpriset 14 kronor per liter en timpeng på 126 kronor.
Med 168 timmar på en månad motsvarar timpengen en månadslön på 21168 kronor.
Googlade lite och såg bl.a. att en kassörska på ICA i maj 2011 hade 121,26/tim i grundtimlön.
Därför tror och tycker jag inte att bensinen är så dyr egentligen. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag har inte hittat nån funktion för och hitta sina egna trådar har du?

Jag har en tråd som heter "mitt första projekt" men den kan jag inte snabbt få fram. Jag försökte senast igår....

Jag försöker möta andra som jag själv vill bli bemött därför undviker jag i det längsta och gå in och kritisera och ifrågsätta i andra trådar vad sen tycker och tänker det är en helt annan sak.

Le åt din omvärld och omvärlden kommer le åt dig :wink:

Volvomannen skrev en kommentar här idag och det var en sån där positivt framförd ontopic kommentar som jag gillar allra bäst thumb_up
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

[quote="56:an"] Resten kan vi lämna därhän tompas11, det här är en tråd som ska kretsa runt motorfrågor, intrigtråden får bli någon annanstans :wink: [quote]
Ja tyvärr så hade jag inte möjlighet att läsa Amarace:s inlägg eftersom de tyvärr är raderade. Men eftersom du tydligen eftersträvar en envägskommunikation så kan jag bara beklaga din inställning i denna tråd. Sorgligt är väl ett understatement...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

pangerva skrev:Apropå bensinpriset…

1968 tjänade jag 9 kronor i timmen och bensinen kostade 1 krona per liter
2004 motsvarar bensinpriset 14 kronor per liter en timpeng på 126 kronor.
Med 168 timmar på en månad motsvarar timpengen en månadslön på 21168 kronor.
Googlade lite och såg bl.a. att en kassörska på ICA i maj 2011 hade 121,26/tim i grundtimlön.
Därför tror och tycker jag inte att bensinen är så dyr egentligen. :D
Du är för härlig pangerva... Du lyckas komma när du behövs som allra bäst :D

Imorrn ska jag ut och prova tempen på Amazonen och då ska jag passa på och lämna in den där gröna påsen som jag packat ihop åt dig ikväll. Det finns brevlådor men jag går hellre till ett ombud så får dom det i säcken direkt :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:Ja tyvärr så hade jag inte möjlighet att läsa ...
Men det fråntog dig inte möjligheten att genast döma mej?
Skriv svar