Re: 56:ans motor och mekartråd
-
Faktum är att bilen går skapligt bra även utan förvärmning och har jag haft motorvärmaren på så behövs ingen choke alls.Amarace skrev:..... Man får även se till att ha bra förvärmning till förgasaren, då går det snabbare att den går rent utan choke och går finare överlag.
Med "skapligt" menar jag att man kanske får utstå någon liten tvekan ibland men dom är inte direkt störande.
Vinsten jag i så fall hoppas på med förvärmningen är att motorn går precis rent som när jag körde på enbart bensin.
Kanske någon tycker det här är mycket om lite men det är faktiskt ganska intressant och små detaljer kan få viktig betydelse i det större sammanhanget.
På min Audi 100 var luftförvärmningen viktig enligt vad som stod i verkstadshandboken. Fast på bilar som levererades till Californien i USA var den anordningen borttagen och ersatt med ett rör enbart för kall luft precis som på Amazonen.
Förvärma bränslet också?volvomannen skrev:Ett sätt att förvärma som använts av många som konverterat sina billar från bensin till etanoödrift är: Led bränslet genom ett rör som har en ett glödstift från en diesel motor monterat i sig.
Jo, så fungerar ju förångningen på en blåslampa och jag har väl varit inne på tanken men så är det där med brandrisken, jag vill ju inte se Amazonen i lågor...

... och helst inte sitta i den då heller

Har jag aldrig påstått56:an skrev: Jag kanske borde fråga dig först hur jag ska göra?
Skrev med en humoristisk ton, därav Smiley'n " ;) ", det framgick inte inser jag56:an skrev:Så jag skulle köra på ett felaktigt sätt enligt dig?Amarace skrev:Det är inte att du kanske "fegkör" ;) Alltså att motorn inte får arbeta?"![]()

Du har ju själv beskrivit hur du kör snålt o.s.v Ber om ursäkt om jag kanske trodde det kunde påverka.
En chansning från mig tydligen, vet inte bättre56:an skrev: Och hur kan man köra utan att motorn arbetar?![]()

Så var fallet även på en Amazon en gång i tiden.56:an skrev:På gamla fotogentraktorer var det däremot tvunget att finnas en kylargardin för att kunna hålla motorn i drifttemperatur
Är tyvärr inte synsk så jag kan svara på inlägg i förväg, och har inget att säga i övrigt för det mesta.56:an skrev:När du nu har så mycket kunskaper och erfarenhet att komma med varför gör du inga egna trådar då?![]()
Din vilja är min lag, har tagit bort mina inlägg och jag ska inte besvara inlägg från dig mer. Ber om ursäkt att jag förstört för dig.56:an skrev:Sluta kommentera min tråd är du bussig Amarace. Du förstör mina inlägg som jag lägger mycket tid och energi på. Det är inte den här sortens läsning jag vill ha i min tråd![]()
Det här är mitt sista inlägg.
Vad var tanken från början med denna tråd?56:an skrev: Du förstör mina inlägg som jag lägger mycket tid och energi på. Det är inte den här sortens läsning jag vill ha i min tråd![]()
Den heter "Spännande överraskningar" och börjar med en oljig mopedmotor.
Nu känns den mest som en (din) dagbok.
Och hur var det nu med att läsa andras dagböcker...?

- pangerva
- Forumsponsor
Apropå bensinpriset…
1968 tjänade jag 9 kronor i timmen och bensinen kostade 1 krona per liter
2004 motsvarar bensinpriset 14 kronor per liter en timpeng på 126 kronor.
Med 168 timmar på en månad motsvarar timpengen en månadslön på 21168 kronor.
Googlade lite och såg bl.a. att en kassörska på ICA i maj 2011 hade 121,26/tim i grundtimlön.
Därför tror och tycker jag inte att bensinen är så dyr egentligen.
Googlade lite och såg bl.a. att en kassörska på ICA i maj 2011 hade 121,26/tim i grundtimlön.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Jag har inte hittat nån funktion för och hitta sina egna trådar har du?
Jag har en tråd som heter "mitt första projekt" men den kan jag inte snabbt få fram. Jag försökte senast igår....
Jag försöker möta andra som jag själv vill bli bemött därför undviker jag i det längsta och gå in och kritisera och ifrågsätta i andra trådar vad sen tycker och tänker det är en helt annan sak.
Le åt din omvärld och omvärlden kommer le åt dig
Volvomannen skrev en kommentar här idag och det var en sån där positivt framförd ontopic kommentar som jag gillar allra bäst
Jag har en tråd som heter "mitt första projekt" men den kan jag inte snabbt få fram. Jag försökte senast igår....
Jag försöker möta andra som jag själv vill bli bemött därför undviker jag i det längsta och gå in och kritisera och ifrågsätta i andra trådar vad sen tycker och tänker det är en helt annan sak.
Le åt din omvärld och omvärlden kommer le åt dig

Volvomannen skrev en kommentar här idag och det var en sån där positivt framförd ontopic kommentar som jag gillar allra bäst

[quote="56:an"] Resten kan vi lämna därhän tompas11, det här är en tråd som ska kretsa runt motorfrågor, intrigtråden får bli någon annanstans
[quote]
Ja tyvärr så hade jag inte möjlighet att läsa Amarace:s inlägg eftersom de tyvärr är raderade. Men eftersom du tydligen eftersträvar en envägskommunikation så kan jag bara beklaga din inställning i denna tråd. Sorgligt är väl ett understatement...

Ja tyvärr så hade jag inte möjlighet att läsa Amarace:s inlägg eftersom de tyvärr är raderade. Men eftersom du tydligen eftersträvar en envägskommunikation så kan jag bara beklaga din inställning i denna tråd. Sorgligt är väl ett understatement...
Du är för härlig pangerva... Du lyckas komma när du behövs som allra bästpangerva skrev:Apropå bensinpriset…

Imorrn ska jag ut och prova tempen på Amazonen och då ska jag passa på och lämna in den där gröna påsen som jag packat ihop åt dig ikväll. Det finns brevlådor men jag går hellre till ett ombud så får dom det i säcken direkt