Sida 24 av 397
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 14:27
av marklundt
Det finns i teorin nog fler pluggar än avgaspluggen och varvstoppet på dt50x/r,kan finnas 4 pluggar på dt50x/r eu-moped 45:an.2 okända pluggar på dt50x/r 45:an p.g av att den har för lugn motorgång och för trubbigt motorregister
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 15:09
av marklundt
Den grova bullen på avgaskröken är bara en optisk illuschion
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 18:13
av marklundt
Om tar bort sadeln och sedan vänstra sidokåpan och därefter värmeskyddet och plåten så ser man att avgaskröken är bara är ett grovt rör på dt50x/r och inget mer med andra ord den grova blåsan var bara en optiskt illuschion.
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 18:38
av marklundt
27 m.m avgaskrök ger inte mer än 3hkr och 60km/h utan avgasplugg =+15km/h vilket går växla ner till 55km/h med ett gammalt 10kugg original 30-moped framdrev eller till 51km/h med ett 65kuggars bakdrev . 30-moped framdreven passar på axeln på dt50x/r ,vill man köra snabbare så passar 17kugg 30-moped trimframdrev på drevaxeln.grovkröken med slutljudämpare har 2-3 pluggar.
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 18:53
av marklundt
Tar man enbart bort pluggen i slutljuddämparen på ersättnings systemmet får man ingen effekthöjning.det enda som höjs är ljudet.
Re: övrigt
Postat: 10 okt 2016, 19:25
av Hynboholm
marklundt skrev:Tar man enbart bort pluggen i slutljuddämparen på ersättnings systemmet får man ingen effekthöjning.det enda som höjs är ljudet.
Tröttnar du aldrig på att prata om avgaspluggen?
Re: övrigt
Postat: 11 okt 2016, 11:42
av marklundt
Har bytt till däck med längre livlängd, körde till stöverfors boliden i söndags,däcken ger bra fäste på rullgrus
Re: övrigt
Postat: 11 okt 2016, 15:25
av marklundt
I 45km/h sjunker temperaturen med 6 grader,t.e.x vid noll gradig temp blir kyleffekten minus -6 minst i 45km/h här uppe
Re: övrigt
Postat: 11 okt 2016, 15:43
av Micke S
Ja fast man kör kanske inte med bar överkropp så här års så att en kylande vind träffar öppen hud
Jag körde hoj några mil i dag i 8+ grader och bitvis i en fart som inte lämpar sig för skrift (hojen är opluggad

). Men jag var lika varm när jag kom hem som när jag åkte iväg. Så här års kör jag med Goretexställ med foder och ett par lager under. Halsen och nacken skyddas med en hög polokrage och jag använder MC-vinterhandskar och integralhjälm.
Re: övrigt
Postat: 12 okt 2016, 10:50
av marklundt
Ja.det går bra där du bor.men.inte här uppe i norr.jag hade cirka minus -5 grader 07:05 på morgonen och minus -6 grader i natt som kallast och is på vägen.fick köra på choken en bit.tur man har spjällchoke på dt50x/r.
Re: övrigt
Postat: 12 okt 2016, 11:15
av marklundt
Körde med 3 lagers jackor och snöskoter handskar och hjälmhuva inui hjälmen
Re: övrigt
Postat: 12 okt 2016, 12:00
av Micke S
marklundt skrev:Ja.det går bra där du bor.men.inte här uppe i norr.jag hade cirka minus -5 grader 07:05 på morgonen och minus -6 grader i natt som kallast och is på vägen.fick köra på choken en bit.tur man har spjällchoke på dt50x/r.
OK, ja du har helt rätt. Redan vid några plusgrader här blir det för kallt att köra när jag har grejorna på mig som jag skrev om. Det som händer först är att jag får vita fingrar och de domnar bort. Då blir det mycket svårt att koppla ur och bromsa och för farligt att köra. Jag brukar ge upp när temperaturen är mellan 5-8 plusgrader.
Re: övrigt
Postat: 13 okt 2016, 10:43
av marklundt
Vita fingrar får även jag.men.det går bra köra ändå.men.det gör ont när jag ska tina upp fingrarna från djupfryst skick.jag kör även vid minus - 19 grader i 45km/h.
Re: övrigt
Postat: 13 okt 2016, 11:05
av marklundt
Hade minus - 3,4 grader .men.körde ändå på morgonen. Är vinterbiten mopedist.jag kör även om kännseln försvinner i fingrarna.det går bra manövrera mopeden ändå.
Re: övrigt
Postat: 13 okt 2016, 17:26
av Micke S
Ett lite udda sätt att klara händerna från kyla är att sitta i en bastu och hålla händerna i isvatten en halvtimme. Kroppen ser då till att leda ut mycket blod i händerna för att sänka kroppstemperaturen. Sedan klara händerna kyla länge utan att domna. Jag har inte testat det själv men det visar att teorin att ju varmare man kan hålla kroppen i sin helhet desto bättre klarar sig händerna mot kyla.