Coolvette skrev:Inte direkt något köp men ändå...
En kollega på jobbet har gått i pension och skulle rensa ut sina bra-att-ha-högar och ville inte ta vara på en gammal stereo och erbjöd mig den:
Inte direkt vintage män i alla fall av lite klassiskt stuk, tillverkad omkring 1978-79.
Allt funkar, led´s, displayer och liggande effektstaplar, den gör sig bra i hobbyrummet...
blev fjusigt det där... detta var nog ibland de sista stereoapparaterna som var vackra, nu är de bara gjorda i ful äcklig plast...dessutom lär den där
låta bra oxå..
Det finns dem som är gjorda av trä. Alla är inte gjorda av plast.
Windsor50 skrev:
blev fjusigt det där... detta var nog ibland de sista stereoapparaterna som var vackra, nu är de bara gjorda i ful äcklig plast...dessutom lär den där
låta bra oxå..
Det finns dem som är gjorda av trä. Alla är inte gjorda av plast.
[/quote]
Absolut snyggare maskiner, jag letar bara efter någon annan kollega som lämnar sådana efter sig när han går i pension...
Såna klockor minns jag sen skoltiden och jag satt ofta och tittade på mekaniken genom glaset och tyckte det var fina grejer. Tyvärr slängs sånt där bara idag, eller åker i en sopcontainer med ett stort hänglås på. Såna fanns inte förut men nu hör det den nya tiden till.
Förr fanns också fina Folket Park runt om i Sverige. I dag åker dessa hundraåriga kulturbyggnader till byggtippen eller möjligen säljs i delar från kommunala återbruk som "byggnadsvård"
Puchlasse skrev:Glömde ett par MCB skidor för några veckor sen, som jag tänkte ta med till dig, nu är det tyvärr försent. Sorry. De var i nyskick och i trä.
Ja "levereras med Sahs 4 växlade fantomotor Pris 1495. Utan motor för hemmabyggare 945-kr." Så en fabriks ny 4 växlad Sachs motor värderades här till 520 sek, lite skillnad mot i dag.
Ja det där med 10 växlar är intressant, som jag skrev kunde några modeller levereras som lätt MC och ett tillbehör då var en TDB växellåda som då gav 10 växlar. Har inte hör talas om denna växellåda tidigare så det är intressant!