Sida 233 av 495

Postat: 02 mar 2014, 12:49
av HSE
Jag antar att det va fråga om en tvåväxlad tillsatslåda som fördubblade de 5 växlade motorernas växlar, ungefär som de lastbilar jag körde på sextiotalet. Scania hade ju en extra växelspak för hög och låg och Volvo hade sin norrlandsväxel med en knapp på växelspaken som man skiftade med.

Postat: 02 mar 2014, 12:56
av Cobra5000
Testi Militar 50 hade hög/låg växel = 8 växlar.

Bild

Bild

http://skatofix.wordpress.com/tag/testi-militar/

Postat: 02 mar 2014, 13:22
av Raketsport
Wow, har aldrig sett något liknande i mopedväg.

Postat: 02 mar 2014, 13:40
av 56:an
HSE skrev:...Volvo hade sin norrlandsväxel med en knapp på växelspaken som man skiftade med.
Den en go den du växlar i farten, bara lätta lite på gasen 8)

Växla ner var lite känsligare, mellangas eller koppla ur...

En röd dragknapp på växelspaken det är en sån på min Volvo Brage -55 :D

Läste om motorn för lite sen, kompression jämförbar med en fotogentraktor :shock:

Inte undra på den slukar bensin... Landsväg 2 liter milen utan last och 2,5 liter med full last.

Stadstrafik?, jag vet inte..... Som en stridsvagn kanske? :roll:

Postat: 02 mar 2014, 14:09
av HSE
Ja norrlandsväxeln var enklare än Scanias extra växelspak som stack upp bakifrån. Alla som kört ex Scania 76 eller 110 minns hur man jobbade med två olika spakar...

Postat: 02 mar 2014, 15:11
av 56:an
Jag har bara kört lite med Scania 80 Super som jag fick låna ibland då jag hjälpe mannen då och då för länge sedan. Den hade också en sån där knapp på växelspaken men den gick till hög och låg lådan och så fastnade kopplingspedalen i botten tills växeln gick i :oops:

"Super" betydde att den hade turbo och det både kändes och hördes när man drog på... 8)
  • Bild
E nog likadan kran också HIAB 650 :)

Postat: 02 mar 2014, 16:46
av HSE
Jag har kört Scania 80 super också fast frambyggd. Den hade mycket riktigt övergett den separata extra växelspaken för en knapp på vanliga växelspaken.

Postat: 02 mar 2014, 17:05
av 56:an
Sextiotalet hade snygga lastbilar tycker jag, och så gick dom så där stadigt och lagom fort också 8)

Postat: 02 mar 2014, 17:31
av Conrad Engström
På min Volvo B10 M jag hade, var det 6 växlar+ hög och låg. Elreglering till en luftkolv. 12 växlar

Postat: 02 mar 2014, 18:08
av 56:an
Conrad Engström skrev:..... Elreglering till en luftkolv. 12 växlar
Scanian jag lånade hade också en sån där pysgrunka :lol:

Postat: 02 mar 2014, 18:29
av HSE
Det stora lyftet för lastbilschaufförerna var när servostyrning och luftbromsar samt ordentligt avfjädrade förarsäten kom under sextiotalets sista år. Jag vet jag började ju köra femtitalslastbilar helt utan komfort och har en dålig rygg som minne av detta. När jag slutade köra lastbil 1973 började de frambyggda bilarna ta över, jag gillar att ha en bamsig motorhuv framför mig istället för att ha fötterna några cm från fronten och 60 ton bakom ryggen som det var på slutet när jag körde ASG bil...

Postat: 02 mar 2014, 22:36
av SachsMekarn
Gamla lastbilar är ju riktigt härliga 8)

Postat: 02 mar 2014, 22:39
av Dude
2st 4-petade Sachsmotorer.
En på tradera och en på ebay :D

Så kan det gå när man är sjuk och uttråkad :shock:

Postat: 03 mar 2014, 20:33
av Neifelheim
Bild

Monarscooter med 3vxl Ilo

Postat: 05 mar 2014, 20:50
av bryggaren
Nytt i stallet. Är det en 58:a? Är det vanligt med 3vxl?



Bild