Sida 240 av 397

Re: övrigt

Postat: 27 jul 2018, 18:04
av marklundt
Ska du trimma drac 50 rmt så prova höja nålen först

Re: övrigt

Postat: 27 jul 2018, 19:08
av marklundt
Trimma drac 50 rmt ? Pröva byta cylinder ?

Re: övrigt

Postat: 27 jul 2018, 19:12
av marklundt
Det kan vara för små och för få kanaler i cylindern?

Re: övrigt

Postat: 27 jul 2018, 20:21
av marklundt
På honda mt5sport var ju hela cylindern en enda stor plugg

Re: övrigt

Postat: 27 jul 2018, 20:35
av marklundt
Cylindern kan ha för små kanaler och är det bara 2 över strömnings kanaler så behövs inga pluggar i motorn

Re: övrigt

Postat: 28 jul 2018, 12:12
av marklundt
Köp ett trim-kit om du ska trimma drac 50 rmt

Re: övrigt

Postat: 28 jul 2018, 16:34
av marklundt
Nål höjning ger normalt 10% mer i låg och mellan registret =3km/h mer i topp

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 10:02
av Micke S
marklundt skrev:Nål höjning ger normalt 10% mer i låg och mellan registret =3km/h mer i topp
En 2T motor ger mest effekt när den arbetar på gränsen till härdsmälta. Så för att undvika det går en rätt inställd motor med ett visst bränsleöverskott i hela registret. Ökar man då bränslemängden genom att höja nålen, så minskar effekten. Nålen är knappt påverkande alls vid fullgas så toppfarten ökar normalt inte med nålhöjning.

Det gäller en orörd otrimmad motor som är rätt inställd från fabrik. I samband med trim kommer bränslebehovet att påverkas och då får man testa fram vilken bränslekurva som fungerar bra och ger en driftsäker motor.

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 10:28
av marklundt
Om man kombinera höjd nål med ett trimrör då ?

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 10:58
av marklundt
Högre oktan ger ju ej mer att köra med på en s.t.d motor.kör på 95 och då gör dracen 52km/h som mest

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 11:03
av marklundt
Har testat 98 och den är ju bara dyr att tanka

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 11:16
av Micke S
marklundt skrev:Om man kombinera höjd nål med ett trimrör då ?
Ja då kan de bli så att nålen behöver höjas. Men det är inte helt säkert. Det beror på hur bra trimpipan arbetar. Om den är optimal kommer den att mata tillbaka mer oförbrända gaser i cylindern så att motorns verkningsgrad ökar.

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 13:46
av marklundt
Har tidigare prövat med 2 flaskor oktan booster i 95oktan =215oktan =inget hände på en s.t.d motor,prova själva ?

Re: övrigt

Postat: 29 jul 2018, 13:50
av Micke S
Ja det är som du skriver, ingen nytta med högre oktanvärde om kompressionen inte höjs och man kör med original avgassystem. Nya motorer som din är gjorda för att klara alla bränslekvalitéer på olika marknader och i vissa länder kan soppan vara mycket dålig.

Re: övrigt

Postat: 30 jul 2018, 12:06
av marklundt
Original pipan är för smal för att det ska finnas nån plugg där ,den ser ut att vara bara 22m.m invid cylindern ?