Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Döma och döma ... Jag har väl inte dömt dig eller någon annan i så fall är det din tolkning och inte min. Min personliga tolkning är att du undanber dig kommentarer till denna tråd. Men jag tänker i alla fall fortsätta kommentera antingen du vill det eller ej... :D
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det är självklart att jag vill att du ska kommentera men gillar jag det inte så säger jag till :D

Och kommentera gäller inte bara dig, det gäller alla här och helst ontopic kommentarer förståsss....

Du passar bra här för du är ju gammal Volvofantast för visst är det väl så? 8)

Jag kan också förstå om någon upplever problem för det är en del udda grejer jag sysslat med här och då kanske det inte är så lätt att kommentera. Och sen är det Amazonen för det är i princip det enda jag har och visa upp och vad jag gör med den, för jag har inte ett stall med blänkande mopeder och fem renoveringar på gång. Om det sen skulle upplevas som en "dagbok" är jag då ensam om det?

Jag har huggit ved i den här tråden och någon har bytt en värmepanna i en annan tråd eller plogat snö med en traktor...
Vad skulle vara skillnaden? Är det inte samma sorts "dagbok"? :roll:
Forumsponsor

Jag tror jag hoppar över den där blyersättningen. Problemet med VSR verkar inte beröra mig :roll:

"Vid bänktester av motorer, för att framkalla VSR, har det framkommit att denna uppkommer när motorn under en längre tid körs med mer än 4000 varv/min kontinuerligt eller på minst 75% av full belastning. I övriga fall är VSR praktiskt taget obefintligt även på motorer med mjuka ventilsäten."

http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

VSR = Valve Sear Recession (VSR), dvs ventilsätet "eroderar" bort.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

När jag hade Volvo 140 som slit o släng bil i min ungdom, så höll den
5000 mil på blyfri 95. Eftersom den bara hade 82 hk så var det mestadels
fullgas körning. Så det är inte så känsligt, om det skulle bli problem så
är det ju säten o ventiler som ändå byts vid en konvertering.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Det är självklart att jag vill att du ska kommentera men gillar jag det inte så säger jag till :D

Och kommentera gäller inte bara dig, det gäller alla här och helst ontopic kommentarer förståsss....

Du passar bra här för du är ju gammal Volvofantast för visst är det väl så? 8)
Bra att du vill ha kommentarer (även kritiska förmodar jag?) och självfallet får du vara kritisk när så krävs. :D

Jo, man är nog Volvofantast och dessutom börjar man bli gammal... :wink:
Forumsponsor

Visst tar jag gärna kritik men upplever jag det kränkande så tar det hus helvetet :D
tompas11 skrev:..... och självfallet får du vara kritisk när så krävs. :D
  • :nod: OK då kör vi....
tompas11 skrev:..... Censur är det minsta vi behöver i detta forum!
Hur menar du? :roll:

(Förklara gärna under "allmänt" för här på motoravdelningen blir det liiiite OT)
Forumsponsor

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:47, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

tompas11 skrev:Jo, man är nog Volvofantast och dessutom börjar man bli gammal... :wink:
Senast vi pratade om det här var för några år sedan och då hade du nån Volvo 240 har jag för mig... :roll:

Hur är det idag då, har du bytt ner dig, eller har du bytt upp dig, eller är det kanske fortfarande samma bil? :lol:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Så länge du åker så behövs inte fläkten alls , inte ens på sommaren.
I stadstrafik med många stopp eller om du blir ståendes i bilkö så kan det nog bli varmt.
Jag har haft många amazoner och ofta monterat bort fläkten, men då för att slippa effektförlusten
Med tokvässat och varv på bortåt 9000 så var den mest ivägen.
Du kan ju sätta dit en termostatstyrd elfläkt så är ju problemet löst
Forumsponsor

Hmm... ja... jag vill ju bygga om så lite som möjligt men en förvärmning vill jag absolut ha.

Jag har funderat på ditt förslag tidigare och det skulle i så fall bli att jag sparar alla originaldelar och sedan monterar en kylare från en annan bil, jag har flera såna kylare med elfläkt och värmebrytare i botten, där då fläkten är på ena sidan så den inte kommer i konflikt med motorns vattenpump. Kanske man måste flytta ut kylaren också men det är väl okej om man inte gör nån ändring på karossen.

Tack för du redovisar dina erfarenheter :) jag tror det är precis som du säger inte minst med fläkten som är en energitjuv :evil:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Det funkar om du monterar en fläkt framför orginalkylaren också .
Se bara till att du kopplar elen så den snurrar åt rätt håll
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Braxmatte skrev:Så länge du åker så behövs inte fläkten alls , inte ens på sommaren.
I stadstrafik med många stopp eller om du blir ståendes i bilkö så kan det nog bli varmt.
Jag har haft många amazoner och ofta monterat bort fläkten, men då för att slippa effektförlusten
Med tokvässat och varv på bortåt 9000 så var den mest ivägen.
Du kan ju sätta dit en termostatstyrd elfläkt så är ju problemet löst
effektförlusten på en volvofläkt är försumbar.
var med vid en bromsbänk en gång, när elfläkten pajade på en volvo.
då skruvade man dit en orginalfläkt. men bromsbänken, som bara visade hela hästkrafter, visade samma effekt.
slutsats. volvofläkten stal mindre än en hk.

däremot har jah hört talas om volvofläktar som släppt vingar på höga varv.
bl.a. en som slog genom huven på en PV, och slog fast i trätaket ovanför.

erlan
Forumsponsor

Braxmatte,
Tänkte inte på det går och polvända fläktmotorn för att växla rotationsriktning men det är väl en möjlighet då eftersom du säger det.

Jag har en Volvo 343 från -85 ståendes och som jag tänker skrota bort. Bilen är lågmilare så jag ska spara delar från den bl.a. motorn som är en B14, alltså den franska Renaultmotorn. Många Volvofantaster rynkar på näsan åt 300-serien och särskilt då med den franska motorn men jag vet att det mycket bra grejer och som sällan krånglar. Har själv haft en -80 som jag var mycket nöjd med. Den motorn är också sparad förresten...

Hur som helst kollade jag på kylfläkten på 343:an från -85 idag och där sitter kylfläkten framför kylaren precis som braxmatte föreslår. Den kylfläkten verkar också passa perfekt i Amazonen utrymme mellan grillen och kylaren där det är som en trubbig spets med mest utrymme i mitten där fläktmotorn kommer att sitta. Det enda som egentligen behöver göras är ett par diskreta fästen att sätta fast kylfläkten.

Sen är det där med termokontakten, originalkylaren vill jag inte göra någon åverkan på men kanske det finns en möjlighet att sätta kontakten i nedre kylarslangen?

Annars går det också ha en manuell strömbrytare vid förarplatsen för man har ju ändå tempmätaren som visar om motorn blir för varm.

erlan,
Jag tror också originalfläkten tar under en hk och särskilt vid "normal" körning. En trimmad bil där motorvarvtalet kan gå uppemot 7000 r/m och fläkten som går fortare så kan det nog bli mer än en hästkraft.

Fast även om så fläkten endast tar 0,2 hk så ser jag det som en vinst + att motorn inte kyls när man vill ha den i drifttemperatur snabbast möjligast.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:
effektförlusten på en volvofläkt är försumbar.
Annars så angav Volvo B21AT till 140hk med fast fläkt och 143hk med slirfläkt vad jag minns.

Iofs viss skillnad på fläktarna i 240 å Amazon.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev: polvända fläktmotorn för att växla rotationsriktning
Jovisst, men titta på fläktbladen så ser du att den inte funkar lika bra åt fel håll.

/ P
Skriv svar