Sida 25 av 39

Postat: 14 jul 2012, 15:27
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 jul 2012, 18:35
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nån som sett en dakota med sadel. Gubben som köpte den ny fick den leverad från cykelhandlarn så här påstår han.
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2012, 10:41
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->M50 Racing 1974

Bild

:)

/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2012, 10:55
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:M50 Racing 1974

Bild

:)

/ P

aha det är det som kallas *fågelpinne*...puch så det kan bli... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2012, 17:23
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:
aha det är det som kallas *fågelpinne*..
Det är väl på cuppini det sitter fågelpinne.

Bild

/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jul 2012, 22:15
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Uploaded with ImageShack.us

Lägger upp en bild från senaste moppeturen, det blev Vättern runt :D ,
bilden är tagen i Askersund där vi stannade för att fylla på förråden <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jul 2012, 14:20
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bidrar med en bild på "Pnilz" snygga King transport från senaste körningen
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jul 2012, 21:02
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Det är ju något i den stilen jag tänkt mig min King Luxus....

.... och jag har redan måttat in en frampakethållare till Kronancykel....

Ja, mopeden på bilden är mycket fin men jag kommer ändå likväl inte lacka. Min förblir patinerad om än med andra motorfästen.


Den övertäckta motorn i bakgrunden ser ut som en Avance men vad är det för ställning av U-balk och som är hopfogad med nitar på gammalt vis :?: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 aug 2012, 11:37
av pnilz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motor är en avance som vi (vännäs motormuseum) saknar toppen till den med förbränningsrummet !

Balkarna hör till den gamla flyghangaren som vi har musset i byggd 1927 om jag inte misssminner mig det är till för skjutdörrarna.
Danne <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 aug 2012, 17:41
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pnilz skrev:Motor är en avance som vi (vännäs motormuseum) saknar toppen till den med förbränningsrummet !

Balkarna hör till den gamla flyghangaren som vi har musset i byggd 1927 om jag inte misssminner mig det är till för skjutdörrarna.
Danne
Vad menar du med toppen, hajjar inte vad du menar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 aug 2012, 19:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en tändkulemotor och från den tiden då tillverkarna (något dussintal runt om i Sverige) försökte utveckla den bästa motorn. Avance (i Stockholm) var en föregångare och en del av deras topplock ser minst sagt märkliga ut med "utanpåliggande" förbränningsrum. Avance var från början en bilfabrik men det blev inte en enda bil tillverkad istället gjordes motorer och motorplogar, en slags föregångare till traktorn, och som blev en storsäljare inte minst på export.

Så här hette firman och bilden på tändkulemotorns bränslebehållare är tagen på veteranmarknaden Målilla hembygsgård i juni i år.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 aug 2012, 19:29
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pnilz skrev:Motor är en avance som vi (vännäs motormuseum) saknar toppen till den med förbränningsrummet !

Balkarna hör till den gamla flyghangaren som vi har musset i byggd 1927 om jag inte misssminner mig det är till för skjutdörrarna.
Danne
Intressant!

Försök med nedanstående kontakt. Tror säkert du kan få någon hjälp eller tips där! :)

Mycke veteranmoppar har dom också :wink:

http://www.malilla.com/05.mekaniska_verkstaden/mekaniska_reservdelar.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 aug 2012, 19:30
av pnilz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Toppen består av tre delar denen nedersta är bara en förminskning till förbränningsrummet, och den mittersta är själva förbränningsrummet med glödpropp, och den översta sitter en justerbar spridare och vi saknar den mittersta, som omkommit då motorn bara använts som svängmassa till ett sågverk när den byttes till en modern diesel. som inte riktigt orkade med!

Danne <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 aug 2012, 19:50
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår.... Bara jämföra hästkrafter går inte, man måste jämföra vridmoment också. En femtihästars tändkula låter inte så värst stort men jag skulle gissa den vrider minst lika mycket som en lastbilsmotor med tredubbel effekt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 aug 2012, 11:03
av pnilz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom kunniga påstår att 10 diesel häster ersätter 1 tänkule hästkraft!

Danne <!-- </EdIndex> --></div>