Sida 26 av 57
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 08 maj 2014, 22:32
av 56:an
erlan skrev:däremot fick jag ner förbrukningen till 0,9 l E85 per mil. erlan
Blandad körning då eller vad?
Om du jämför med innan du höjde kompressionen hur mycket sänkte du förbrukningen då?
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 08 maj 2014, 22:35
av 56:an
erlan skrev:tyvärr har jag ingen bil att sätta motorn i just nu. erlan
Jag lyfter på Amazonens motorhuv så kan du sätta ner motorn där

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 08 maj 2014, 22:39
av 56:an
Falkfish skrev:56:an skrev:Tack erlan bra info
Kompressionen är 8.2 nu men jag tänkte plana en topp 2 millimeter och då bör kompressionen bli c:a 10:1 men det kanske klarar högre?

Hej.
E85 klarat mycket mer i komp än vanlig soppa, upp emot 16:1-18:1 men även här gäller det att ha bra utformade förbränningsrum.
Det som brukar skapa problem vid konvertering till E85 på gammal motor är just det att de inte är byggda för detta bränsle, gäller då främst att kolvringarna tätar dåligt, och får du sprit i oljan så är det snart kört på riktigt.
Problemet är ännu större om man kör med förgasare, särskilt vid kallstarter då man normalt pumpar eller chokar mycket och får en väldigt fet blandning som tvättar bort oljefilmen i cylindrarna.
Ofta så är det på alla gamla motorer mycket vanligare med slitna cylindrar än på nya, inte bara av den anledningen att de nya materialen är bättre utan att just bränslet på en förgasarmotor vid kallstart har en förmåga att just tvätta bort oljefilmen på cylinderväggarna för att blandningen är på tok för fet.
Stefan
Tack mycket intressant info. Jag tar mig friheten och lyfter in inlägget i min motortråd så har jag det samlat där?
Det blir nog mera snacka om den här saken

Re:
Postat: 10 maj 2014, 01:06
av 56:an
Patrik skrev:56:an skrev:Undrar hur lång tid det tar att justera ventilerna?

ZVEZDA M50 har dessutom De Luxe varianten med polerade ventilkåpor:

Snygg 142:a i bakgrunden förresten..
// P
Vill man vara lite mer ekonomisk kan man köra diesel istället
Tidigare fick jag lära mig att allt från Ryssland (då USSR) var helkasst utom möjligen deras insats i ishockey VM
Det man ju bara se på de ryska bilarna VAZ och Lada det var ju bara skit, liksom traktorerna vad dom nu hette
Något senare fick jag veta att ryssarna var duktiga på dieselmotorer, tex till lastbilar, men varför det var på det viset kunde jag inte riktigt förstå men nu har det börjat klarna....
I kväll har jag läst om slaget vid Kursk och spårat in på alla möjliga länkar bl.a. om stridsfordonen. Ryssarna var väldigt tidiga med att utveckla lätta, kompakta samt högvarviga dieselmotorer och då främst för användning i militärfordon men även till flygplan.
Här nedan är en bild på en sådan tidig V12 diesel från början av 1930-talet. Motorn blev sedan flitigt använd i stridvagnarna bland annat i "kattdödaren" på nedersta bilden som hade en 152 mm pansarkanon som snabbt kunde slå ut de annars helt överlägsna tyska Tigerstridvagnarna. De här motorerna var också fyrventilade och hade torrsumpsmörjning.
Motorerna tillverkades i Charkiv i östra Ukraina eller Ukrainska SSR som det hette på Sovjettiden. Känns lite lustigt att stridvagnarna åter dundrar fram där på gatorna i östra Ukraina precis just nu
Fast under krigsåren flyttades förstås fabriken längre in i Ryssland för att skydda den viktiga produktionen från tyskarnas anfall. Har också läst att man på den fabriken även tillverkade traktorerna som var en viktig del av jordbruket.
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 10 maj 2014, 08:12
av erlan
56:an skrev:erlan skrev:däremot fick jag ner förbrukningen till 0,9 l E85 per mil. erlan
Blandad körning då eller vad?
Om du jämför med innan du höjde kompressionen hur mycket sänkte du förbrukningen då?
1,5 mil krokig landsväg till jobbet och lite grann i stan .
jag körde aldrig den bilen på bensin. den åkte direkt in i garaget och rev av toppen.
dom motorerna är väldigt individuella. men dom bästa går på 0,7 liter bensin per mil.
men jag har haft en som ville ha 0,95 till 1,o liter bensin per mil, utan att jag hittat nån orsak.
och det är under samma körförhållanden.
erlan
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 11 maj 2014, 12:00
av Patrik
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 13 maj 2014, 10:43
av Raketsport
Invalid-mc byggd i fåtal ex. med Villiersmotor. 8500:-
http://www.blocket.se/dalarna/Invalidmo ... 4.htm?sa=1
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 13 maj 2014, 10:49
av Hynboholm
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 17 maj 2014, 09:39
av Patrik
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 17 maj 2014, 20:54
av Puchen
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 18 maj 2014, 00:16
av 56:an
Klar höjdare

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 18 maj 2014, 14:19
av 56:an
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 18 maj 2014, 15:02
av JanneL
56:an skrev:jag gillar öststatare
det har vi annat länge

Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 18 maj 2014, 17:47
av Frolzon
Re: Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
Postat: 18 maj 2014, 18:45
av 56:an
kejsaren skrev:56:an skrev:jag gillar öststatare
det har vi annat länge

Jag är nog inte ensam... Köper du en sovjetpryl, mössa, märke eller dylikt är det garanterat nytillverkat
