Sida 26 av 104

Bad news?

Postat: 20 jan 2014, 21:30
av T M
:twisted:
att kylaren inte blir jämnvarm kan tyda på igensatta celler i paketet
Vet förvisso icke när/om kylaren har blivit spolad eller fått kylartätning i sig. 22_yikes.gif

Om man försiktigt öppnar locket vid varm motor ska man kunna se en jämn ström strax över cellerna.

Största fördelen med att montera elfläkt är att lagret i vattenpumpen håller längre.

Hade en 340 B19 fläkt framför kylaren i min Az tillverkade en fästram som satt i längre bult till kylaren och två frontskruvar
Termon med fäste kom från Saab 99 och kylaren från 69 140 med flyttade fästöron och expansionskärl. har sett termo monterad i ovala plåten på toppen, har inte testat det själv så jag vet inte om det är bra

Re: Bad news?

Postat: 20 jan 2014, 22:36
av 56:an
T M skrev::twisted:
att kylaren inte blir jämnvarm kan tyda på igensatta celler i paketet
Vet förvisso icke när/om kylaren har blivit spolad eller fått kylartätning i sig. 22_yikes.gif
Avfärdas omgående :lol:
1. Skillnaden är helt och hållet i horisontalplanet så den lilla värmen som sipprar ut där så här års verkar kylas bort innan den når kylarns botten.

2. Han som haft bilen skulle a-l-d-r-i-g hälla sån gojs i kylarn :Stop_:

Han bytte kylarvätska regelbundet istället och precis före jag tog över bilen... :roll:

Re: Bad news?

Postat: 20 jan 2014, 22:40
av 56:an
T M skrev:Om man försiktigt öppnar locket vid varm motor ska man kunna se en jämn ström strax över cellerna.
Det blir nog svårare nu på vintern för jag tror inte termostaten öppnar så mycket så man ser flödet. I så fall efter man kört en längre sträcka.

Postat: 20 jan 2014, 22:44
av 56:an
Patrik skrev:
56:an skrev: polvända fläktmotorn för att växla rotationsriktning
Jovisst, men titta på fläktbladen så ser du att den inte funkar lika bra åt fel håll.

/ P
Verkar alldeles för invecklat det här så jag tar nog fläkten från 343:an :roll:

Postat: 20 jan 2014, 23:00
av 56:an
Ikväll körde jag samma runda som igår för jag hade ändå ett ärende till Coop för att lämna en grön påse och så passade jag på att handla några varor. Ikväll var jag också lite tuffare och startade motorn helt kall. Det går men det är inget man kan hålla på med jämt för den startar inte med en gång utan man måste nöta en stund och det börjar tända och till slut kommer motorn igång. Det funkar i nödfall men motorvärmare är ett måste inser jag nu.

Från helt kall motor tog det c:a en mil innan termostaten började öppna så när jag kom hem var endast översta delen av kylaren varm eller snarare lite ljummen. Tempmätaren gick dock upp till V på högra sidan en stund efter jag stängt av motorn så termostaten som sitter allra längst fram på motorn stänger nog ganska snabbt när inte värme tillförs och så finns det ju heller ingen pump som kan få vattnet att cirkulera.

Det kliar i fingrarna att göra om testet fast då med enbart bensin men vi får se.. Kanske det inte blir någon skillnad alls eller blir de det? :roll:

Postat: 21 jan 2014, 18:29
av Braxmatte
Patrik skrev:
56:an skrev: polvända fläktmotorn för att växla rotationsriktning
Jovisst, men titta på fläktbladen så ser du att den inte funkar lika bra åt fel håll.

/ P
Den blåser på tillräckligt bra fast den går åt "fel" håll
Jag hade en saab99 fläkt framför kylaren , det funkade

På saab99 så sitter termostaten på röret till ena kylarslangen
om man kapar det så kan man ha det som skarv på undre kylarslangen
jag ska kolla om jag har nån liggandes, isåfall kommer det ett paket

Postat: 21 jan 2014, 19:56
av 56:an
Hej braxmatte det är kanonbra med alla tips jag är jätteglad för det :D

Fast vänta lite med och skicka nåt tills alla planer är färdiga för att sätta igång :lol:

Postat: 21 jan 2014, 20:57
av Svartsjö
Jag fick byta kylare på min bil, den nya kylaren saknade anslutning för termostat till kylfläkten så jag monterade en sån här på ca90°c som låg i verktygslådan.
Bild
monteringen på den övre kylarslangen gjordes med en lång fjäder, termostaten styrde ett relä som aktiverade fläkten.

Postat: 21 jan 2014, 21:41
av ZVEZDA M50
Hej!

Betänk hur en B18 andas, in-ut på samma sida. Fundera på var förgasaren sitter, kan bli för varmt om det inte fläktar lite.
Var medveten om detta vid dina prov.

När det gäller elfläktar och att köra dem "åt fel håll", hur illa det blir varierar med bladens konstruktion. Det finns de som funkar väldigt illa vid fel rotationsriktning.

Postat: 21 jan 2014, 22:28
av 56:an
.........

Postat: 21 jan 2014, 22:40
av 56:an
.........

Postat: 21 jan 2014, 22:43
av 56:an
Braxmatte skrev:På saab99 så sitter termostaten på röret till ena kylarslangen om man kapar det så kan man ha det som skarv på undre kylarslangen jag ska kolla om jag har nån liggandes, isåfall kommer det ett paket
Aha.... Det är inte så det är termokontakten till kylarfläkten du menar? :D

Postat: 21 jan 2014, 22:49
av zappafan
Har inte läst allt men varför inte avskärma hela kylarn med en kartongbit? fort & bra att ta bort & varmt blir det, gjorde så på en 240 -76 a nån riktigt kall vinter, tyckte den verka gå lite åt varmare hållet vid ett stoppljus långt in på våren, då kom jag ihåg kartogskivan satt kvar... :oops:

Postat: 21 jan 2014, 23:01
av 56:an
Det är i princip samma som en gammaldags kylargardin, och när jag tänker efter har jag nog en sån, eller kanske två :roll: NOS nere i min källare :D

Problemet är att fläkten fortfarande blir en energitjuv och nu är den inte ens effektiv utan luften virvlar runt okontrollerat :?

Fläkten på remskivan ska vara borta det är fast beslutat nu :wink:

Postat: 22 jan 2014, 03:00
av erlan
en tvättmaskinstermostat funkar perfekt att styra elfläkten med.
känselkroppen läggs i lödskarven på övre kylartanken. lite isolering ovanför.
t.ex två lager wellpapp.
kulörtvätt 60 grader på sommaren.
vittvätt 90 grader på vintern.

erlan