<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Pälle skrev:Skämmes ta mej f*n!
Nej, Pälle jag skäms inte alls. För människor, djur och natur känner ansvar men aldrig för döda ting och industriprodukter, men det betyder inte att min Raket får stå ute och rosta. Jag är rädd om den och den står inomhus i ett garage.
Så klart att dom som handlar och gör affärer med mopeddelar inte vill att det ska skrotas mopeder för då kommer mer delar ut på marknaden som gör att priserna genast sjunker. Det är tillgång och efterfrågan som styr priset i en marknadsinriktad ekonomi.
För mängden mopeder tror jag inte det spelar någon större roll om det skrotas en och annan moped för då kommer någon annan eller flera istället bli kompletta. (Och ingen slänger väl gamla mopeddelar idag, och skulle någon göra det så kommer med största säkerhet någon annan och tar vara på dom....) Jag tror inte särkskilt många mopeder blir skrotade för när marknaden blir mättad på delar så är det ju heller inte lönande...
Jag är definitivt ingen marknadsfundamentalist men just på industriprodukter tror jag det funkar bäst.
tompa,
Jag skulle gärna vilja ha din Frej men har inga pengar, i varje fall inte nu.
.... och tänker inte skämmas för det heller....

Visst, det blir fler moppar som blir kompletta...kanske. I många fall hamnar nog prylarna på hyllan hos en som mig, en drömmare som tror att han ska skruva ihop nånting nångång
Det jag har sett på Tradera är att en moppe säljs i delar men bara de attraktiva delarna som t ex motor, tank, sadel o reglage blir sålda. Andra prylar kan förbli osålda eller får säljas till vrakpris. I såna fall tror jag det är mer lönsamt att sälja hela mopeden.
Finns otaliga exempel på hur oattraktiva moppar i bra skick slaktats och säljs på Tradera och merparten av delarna blir utan bud. Säljaren har bevisligen inte koll på vad som är säljbart och vad man får bra betalt för.
Ta den där HVA´n till exempel. Tanken kan du få bra betalt för, motor, reglage går nog lätt att sälja också men resten, ram o gaffel tror jag det inte är nåt jättesug efter. Även hjul kan vara förvånansvärt svårsålt. Putsar man upp den och kanske t o m får igång den så borde den vara värd nånstans 3000-5000 om bilden inte är totalt missvisande. Kanske får du samma pengar för den i delar men till en betydligt högre arbetsinsats och avgifter till Tradera.
Och ang det här med att skämmas, det var menat som ett skämt, citerat från nåt TV-program som jag inte minns vad det hette.....

<!-- </EdIndex> --></div>