Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET, TRADERA och EBAY

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En hel moppe kan ibland säljas billigt eller för hyfsat pris. Mopeddelar är däremot oftast (inte alltid) svindyrt.

För att bättra på min dåliga ekonomi har jag haft funderingar på att köpa in någon moped för att sedan sälja ut den i delar. Jag tror det är lönsamt och mopeden ovan är ett mycket tydligt exempel på det. Säkert går lätt att tjäna ett par tusen med lite pyssel och skicka delar hit och dit.

Anledningen tror jag kan vara att mopedhobbyn ligger mycket i att skruva och renovera och mindre i att använda mopeden.

http://213.132.112.100/images/95/9516734073.jpg

800 kronor... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:En hel moppe kan ibland säljas billigt eller för hyfsat pris. Mopeddelar är däremot oftast (inte alltid) svindyrt.

För att bättra på min dåliga ekonomi har jag haft funderingar på att köpa in någon moped för att sedan sälja ut den i delar. Jag tror det är lönsamt och mopeden ovan är ett mycket tydligt exempel på det. Säkert går lätt att tjäna ett par tusen med lite pyssel och skicka delar hit och dit.

Anledningen tror jag kan vara att mopedhobbyn ligger mycket i att skruva och renovera och mindre i att använda mopeden.

800 kronor... :shock:
Sånt gillar vi generellt inte på detta forum :evil: Bättre att köpa en billig moppe och snygga till den och sen sälja vidare med vinst. Att slakta en moppe som den på bilden, det gör man bara inte!

Skämmes ta mej f*n!

Fast alla får göra som dom vill, det är ett fritt land. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

56:an skrev:En hel moppe kan ibland säljas billigt eller för hyfsat pris. Mopeddelar är däremot oftast (inte alltid) svindyrt.

800 kronor... :shock:
Å du ville köpa min FREJ nej fy fan då får den hamna i skogsbrynet i stället <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Pälle skrev:Skämmes ta mej f*n!
Nej, Pälle jag skäms inte alls. För människor, djur och natur känner ansvar men aldrig för döda ting och industriprodukter, men det betyder inte att min Raket får stå ute och rosta. Jag är rädd om den och den står inomhus i ett garage.

Så klart att dom som handlar och gör affärer med mopeddelar inte vill att det ska skrotas mopeder för då kommer mer delar ut på marknaden som gör att priserna genast sjunker. Det är tillgång och efterfrågan som styr priset i en marknadsinriktad ekonomi.

För mängden mopeder tror jag inte det spelar någon större roll om det skrotas en och annan moped för då kommer någon annan eller flera istället bli kompletta. (Och ingen slänger väl gamla mopeddelar idag, och skulle någon göra det så kommer med största säkerhet någon annan och tar vara på dom....) Jag tror inte särkskilt många mopeder blir skrotade för när marknaden blir mättad på delar så är det ju heller inte lönande...

Jag är definitivt ingen marknadsfundamentalist men just på industriprodukter tror jag det funkar bäst.

tompa,
Jag skulle gärna vilja ha din Frej men har inga pengar, i varje fall inte nu.

.... och tänker inte skämmas för det heller.... staff_annoyed <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

56:an skrev:
Nej, Pälle jag skäms inte alls. För människor, djur och natur känner ansvar men aldrig för döda ting och industriprodukter, men det betyder inte att min Raket får stå ute och rosta. Jag är rädd om den och den står inomhus i ett garage.

Så klart att dom som handlar och gör affärer med mopeddelar inte vill att det ska skrotas mopeder för då kommer mer delar ut på marknaden som gör att priserna genast sjunker. Det är tillgång och efterfrågan som styr priset i en marknadsinriktad ekonomi.

För mängden mopeder tror jag inte det spelar någon större roll om det skrotas en och annan moped för då kommer någon annan eller flera istället bli kompletta. (Och ingen slänger väl gamla mopeddelar idag, och skulle någon göra det så kommer med största säkerhet någon annan och tar vara på dom....) Jag tror inte särkskilt många mopeder blir skrotade för när marknaden blir mättad på delar så är det ju heller inte lönande...

Jag är definitivt ingen marknadsfundamentalist men just på industriprodukter tror jag det funkar bäst.

tompa,

.... och tänker inte skämmas för det heller.... staff_annoyed
Visst, det blir fler moppar som blir kompletta...kanske. I många fall hamnar nog prylarna på hyllan hos en som mig, en drömmare som tror att han ska skruva ihop nånting nångång :lol:

Det jag har sett på Tradera är att en moppe säljs i delar men bara de attraktiva delarna som t ex motor, tank, sadel o reglage blir sålda. Andra prylar kan förbli osålda eller får säljas till vrakpris. I såna fall tror jag det är mer lönsamt att sälja hela mopeden.

Finns otaliga exempel på hur oattraktiva moppar i bra skick slaktats och säljs på Tradera och merparten av delarna blir utan bud. Säljaren har bevisligen inte koll på vad som är säljbart och vad man får bra betalt för.

Ta den där HVA´n till exempel. Tanken kan du få bra betalt för, motor, reglage går nog lätt att sälja också men resten, ram o gaffel tror jag det inte är nåt jättesug efter. Även hjul kan vara förvånansvärt svårsålt. Putsar man upp den och kanske t o m får igång den så borde den vara värd nånstans 3000-5000 om bilden inte är totalt missvisande. Kanske får du samma pengar för den i delar men till en betydligt högre arbetsinsats och avgifter till Tradera.

Och ang det här med att skämmas, det var menat som ett skämt, citerat från nåt TV-program som jag inte minns vad det hette..... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent 2000 för 2000kr i Östersund!
http://www.blocket.se/jamtland/Crescent_2000_35381287.htm?ca=2&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahh, häftigt gashandtag :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Pälle skrev:
56:an skrev:

tompa,

.... och tänker inte skämmas för det heller.... staff_annoyed
Visst, det blir fler moppar som blir kompletta...kanske. I många fall hamnar nog prylarna på hyllan hos en som mig, en drömmare som tror att han ska skruva ihop nånting nångång :lol:

Det jag har sett på Tradera är att en moppe säljs i delar men bara de attraktiva delarna som t ex motor, tank, sadel o reglage blir sålda. Andra prylar kan förbli osålda eller får säljas till vrakpris. I såna fall tror jag det är mer lönsamt att sälja hela mopeden.

Finns otaliga exempel på hur oattraktiva moppar i bra skick slaktats och säljs på Tradera och merparten av delarna blir utan bud. Säljaren har bevisligen inte koll på vad som är säljbart och vad man får bra betalt för.

Ta den där HVA´n till exempel. Tanken kan du få bra betalt för, motor, reglage går nog lätt att sälja också men resten, ram o gaffel tror jag det inte är nåt jättesug efter. Även hjul kan vara förvånansvärt svårsålt. Putsar man upp den och kanske t o m får igång den så borde den vara värd nånstans 3000-5000 om bilden inte är totalt missvisande. Kanske får du samma pengar för den i delar men till en betydligt högre arbetsinsats och avgifter till Tradera.

Och ang det här med att skämmas, det var menat som ett skämt, citerat från nåt TV-program som jag inte minns vad det hette..... :wink:
tycker ärligt man borde skämmas lite om man skulle slakta den fina husqvarnan. den skulle garanterat bli en kanon moped med enkla medel. visst att de kan göra att fler får ihop mopeder som sagt men samtidigt tycker ja det e dumt att plocka ner en mer eller mindre komplett originalmoped. se min monarped till exempel. den gav ja inte mkt för o skulle säker kunna tjäna några kronor men ja vägrar slakta den. då kan ja lika gärna sälja den komplett med trasig motor så som ja köpte den!! men alla gör som dem vill. men på detta forum brukar inte mopedslaktare vara omtyckta! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du Niklas du talar ju väldigt sant... :) varför slakta gammla fina räddningsbara moppar..det kommer jag nog aldrig att förstå mig på.. :hmm:

det är en helt annan sak om moppen är så pass illa tilltufsad att den inte går att rädda..då går det ju att plocka av de bästa bitarna och sälja eller använda till en annan mopedrenovering.. :) för ren slakt av fungerande moppar gör då mig bara väldigt lessen.. :cry: .. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg

Raketaren skrev:ja du Niklas du talar ju väldigt sant... :) varför slakta gammla fina räddningsbara moppar..det kommer jag nog aldrig att förstå mig på.. :hmm:

det är en helt annan sak om moppen är så pass illa tilltufsad att den inte går att rädda..då går det ju att plocka av de bästa bitarna och sälja eller använda till en annan mopedrenovering.. :) för ren slakt av fungerande moppar gör då mig bara väldigt lessen.. :cry: ..
har plockat ner en moped som ej var komplett. dyra delar saknades. hjlen var skrot samt ramen var skev. hoppas man e förlåten för en sån grej! visst att en del kanske tycker min monarped ser ut som skit o kanske borde skrotas. men samtidigt e den orörd sen 50 talet o är väl värd att rädda!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->absolut helt klart värd att rädda...dessutom har den en skön patina... 8)

försöker ju själv att få ren min La-strada sport så gott det går för att slippa en tokrenovering på den..vill gärna ha patina på den moppen nästan alla är ju renoverade till nyskick numera.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Raketaren skrev:absolut helt klart värd att rädda...dessutom har den en skön patina... 8)

försöker ju själv att få ren min La-strada sport så gott det går för att slippa en tokrenovering på den..vill gärna ha patina på den moppen nästan alla är ju renoverade till nyskick numera.. :)
helt klart ska la stradan ha patina o inte renoveras. man ska ju våga nyttja sina saker o slippa va livrädd för smuts o repor. ja nog e de tuff patina på min monarped. hela moppen har en speciell charm! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kanske borde köpa den här och slakta ... bara man kasserar själva ramen så man vet att man minskat antalet zundappar på vägen :lol:

http://www.tradera.com/Zundapp-1970-auktion_302483_137015045 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

56:an skrev:Den här gillar jag skarpt....

http://www.tradera.com/HUSQVARNA-auktion_302488_137023936
Den här HVA Novolette Transport i militärmodell gick för 1030 kronor. Det är mycket mindre än jag trodde... :? Jag missade tyvärr auktionen men hade tyvärr inte kunnat vara med ändå.

Just den här mopeden grämer mig lite för den hade jag hemskt gärna velat ha till det låga priset i det skicket. Köparen gjorde en bra affär för jag tror inte det är lätt att hitta en sådan. Av bilderna kan jag se den är två-växlad vilket gör att jag grämer mig lite till.... :(

Jag lider av migränliknande huvudvärk när åska är i luften så den här sommaren är inte särskilt rolig för mig... I kväll har det varit extra jobbigt så det är väl inte så konstigt att jag glömde auktionen... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar